Egy vállalkozás létrehozását komoly döntések sorozata előzi meg, különösen, ha kisgyerekes nő alapítja, aki saját termékeit vagy szolgáltatásait kívánja piacra dobni. Zavartalan munkakörnyezetet kínáló közösségi iroda néhány gondot levehet a válláról.
Amikor egy nőnek gyereke születik, pár hónapra egészen biztosan, de jellemzően inkább évekre kiesik a munkaerőpiacról. A visszatérés előtt minden anya szembesül azzal, hogy olyan fajsúlyos döntéseket kell meghoznia, amelyek egész további karrierjét meghatározhatják.
Táncsics Judit pszichológus, a Plukkido gyereknevelést segítő játékok egyik megálmodója úgy döntött, szülés után kizárólag saját vállalkozásában folytatja a karrierjét. Amikor megálmodta, majd létrehozta saját brandjét, hatalmas energia hajtotta: meg akarta mutatni, hogy gyerekek mellett is lehet kreatívan dolgozni.
Iványi Klára két és fél évnyi babázás után döntött úgy, hogy félállásban a korábbi munkahelyén folytatja. Emellett mediátorként saját céget is létrehozott, amelynek keretei között alternatív vitarendezési eljárást bonyolít le a párok, szülők és üzletfelek közötti problémák megoldására. Mint mondja:
„Amikor valaki jó ideig otthon van a gyerekkel, olyan készségekre tehet szert, olyan vágyai, céljai lehetnek, amelyekre alkalmazottként korábban nem is gondolt. Sok nőnél szerintem ez is közrejátszik az önálló vállalkozás elindításában”.
M. Tóth Zsuzsanna közgazdász is több vasat tart a tűzben. Kisfia születése előtt marketing- és értékesítési vezetőként dolgozott a baba-mama piacon jelen lévő biotechnológiai multinál. Miközben még mindig társtulajdonos volt egy szoftverfejlesztő és marketing-tanácsadó cégben, szerette volna megvalósítani új elképzeléseit, és beindítani saját vállalkozását. Korábban Angliában coaching módszertant tanult, ezért adott volt az irány: a kismamás, kisgyermekes piacon érdekelt vállalkozó anyukáknak (is) tart tréningeket és workshopokat.
Profi munkakörnyezet nélkül nehéz
A vállalkozás létrehozása az ötleteléstől a megvalósításon át az üzlet felfuttatásáig számos nehézséget rejt. Ezek közül egyik a professzionális munkakörnyezet kialakítása: az önálló iroda bérlése viszont induláskor olyan extra kiadás, amit kevesen engedhetnek meg maguknak.
E nehézségeket látva jött létre a vállalkozó vagy vállalkozni szándékozó édesanyákat összefogó közösségi iroda Budapesten, a MOMents 365 program részeként – a MOMents mottója: 365 nap, napi 365 pillanat. Alapítója Szabó Ági fotós, aki maga is kisgyerekes édesanya. Az ő fejéből pattant ki az alapötlet: felajánlja a keményen dolgozó kismamáknak, hogy olyan portrékat készít róluk az otthonukban és a műtermében, amelyek felhasználhatók az üzleti életben is. Mindez annyira jól sikerült, hogy 2015 októberében fotókiállítás is nyílt a portrékból. A résztvevők elkezdtek összejárni, tapasztalatot cserélni, üzleti együttműködések is létrejöttek, majd zárt Facebook-csoportként elkezdtek szervezkedni, hogy hatékonyan tudjanak segíteni más vállalkozó anyákat. Adta magát a közösségi iroda ötlete, amely 2015 novemberében meg is nyílt.
A MOMents 365 irodája a hat európai városban is jelen lévő Clusterhaus nemzetközi irodahálózat segítségével működik. A budapesti elsősorban kisvállalkozóknak, startup cégeknek, egyéni kreátoroknak segít azzal, hogy professzionális helyszínt nyújt számukra álmaik megvalósításához. Asztalos Dávid, a cég magyarországi partnere már a 2015-ös induláskor fontosnak tartotta, hogy a Clusterhaus az irodakínálat üzleti jellege mellett valamilyen gondosan kiválasztott közösségnek támogatást nyújtson.
„Három gyerekem van, a feleségem kilenc évig dolgozott otthonról, így tisztában vagyok azzal, milyen nehéz a vállalkozó anyák élete. Miután egy rendezvényen elbeszélgettem Táncsics Judittal az elképzeléseikről, felajánlottunk a MOMents 365 számára egy teljes infrastruktúrájú helyiséget” – meséli.
Nem csak tárgyalótér
Táncsics Judit, Iványi Klára és M. Tóth Zsuzsanna is MOMents 365-tag, mindhárman élnek is az Árpád-hídhoz közeli Clusterhausban kialakított közösségi hely infrastrukturális lehetőségeivel: használják a harmincfős konferenciatermet, a coworking teret és a tárgyalót. Sőt, ha éppen úgy jön ki a lépés, magukkal vihetik a gyerekeiket is, akiket külön berendezett zug vár.
„Nehéz komolyan vehető vállalkozást létrehozni, ha az ember a gyerek mellett otthon, esetleg kávézókban tárgyal. A közösségi irodába viszont nemcsak az üzleti partnereimet hívhatom be, hiszen az tapasztalatcserére, inspirálódásra és üzleti együttműködések kialakítására is alkalmas”
– mondja Táncsics Judit.
„Állandó probléma, hogy az ember elindít valamit, ami még nem termel profitot, viszont nincs olyan hely, amely erre igazán alkalmas lenne. Vannak persze bérelhető közösségi irodák, de ezek a kezdők számára megfizethetetlenek. Én egyéni konzultációra és páros mediációra használom az irodát” – meséli Iványi Klára. M. Tóth Zsuzsanna is oda jár be alkalmanként. „Itt tárgyalok, itt zajlanak a szakértői beszélgetéseim, a konferenciaterem pedig kiváló hely a tréningeknek, workshopoknak” – mondja.
A MOMents-irodába bejelentkező édesanyáktól nem kérnek bérleti díjat. A felmerülő szervezési és egyéb feladatokat önkéntes munkával oldják meg. „Mi rendeztük be, emellett az ide járó anyák is hoztak ezt-azt, főként gyerekholmikat” – meséli Táncsis Judit, aki a vállalkozása mellett a közösségi iroda egyik szervezője is. Ide bárki bejelentkezhet, ehhez mindössze – a csoport honlapján található feltételeknek megfelelően – pályázatban be kell mutatnia a cégét és a céljait.
Mint mondja, a gyerekek jelenléte sem zavaró: van, aki behozza, de olyan anya is van, aki kimondottan azért jön, hogy pár órát zavartalanul dolgozhasson. „Abból sincs feszültség, hogy ennyiféle ember dolgozik egymás mellett. A MOMents 365 alapítótagjaival – 30-40, főként a baba-mama piacon jelen lévő vállalkozó anyával – nagyon egymásra találtunk. Azzal sincs gond, ha valaki konkurenciája a másiknak” – emeli ki a közösséghez tartozás előnyeit.
„A kezdő vállalkozóknak meg kell fizetniük a profi tanácsadó segítségét, nálunk a tapasztaltabbaktól ingyen kaphat tanácsot, segítséget, aki kér” – teszi hozzá.
László Éva Lilla cikke teljes terjedelmében a HVG Extra Business 2016/3-as számában olvasható el. Hasonló cikkeket friss lapszámunkban is olvashat, amely értékteremtő vállalkozások történeteit mutatja be - olyan cégek gyakorlatát, amelyek szerint a profiton túl is van élet. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg ingyenes házhoz szállítással! Itt pedig egy évre is előfizethet a magazinra 20 százalék kedvezménnyel.
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!