Egy esküvő mindig jó móka, főleg ha olyan élményben lehet részünk, amit addig csak a tévében láthattunk. Egy magyarok által létrehozott platform azt ígéri, közvetítésükkel jegyet vásárolhatunk akár egy indiai vagy orosz lagzira is. A projekt alapítóit kérdeztük.
Nem, most nem azokról a kamuesküvőkről van szó, amelyeket fiatalok szerveznek szórakozás céljából, és színészek alakítják a házasodó párt. Itt a szervezők ígérete szerint autentikus élményben lehet részünk: belső szemlélőként követhetünk végig egy olyan tradicionális eseményt, ahova egyébként csak meghívottként lehetne bejárásunk.
Pontosan ez történt egyébként az egyik alapítóval, Matécsa Mártival is, aki – egy sanghaji mesterdiplomás csoporttársa révén – bebocsátást nyert egy ezerfős, többnapos menyegzőre Indiába. Az élmény annyira lenyűgözte, hogy egyből azon kezdett morfondírozni, hogyan élhetné át ugyanezt az élményt egy kívülálló.
Egy évvel ezelőtt aztán Magyarországon találkozott az Ausztráliában élő Párkányi Orsival, aki sorozatvállalkozóként működteti a womenasentrepreneurs.com.au oldalt. A páros fejében ekkor fogalmazódott meg egy olyan platform ötlete, ahol a párok jegyeket értékesíthetnének esküvőjükre (ezzel segítve annak finanszírozását), a turisták pedig bevásárolhatnák magukat egy számukra elérhetetlen eseményre. A megvalósításhoz bevették egy marketingtanácsadó indiai ismerősüket is, és az ő segítségével kezdtek el tapogatózni annak feltárására, hogy az ottani párok mennyire lennének fogékonyak az ötletre.
„Tíz évvel ezelőtt ez lehetetlen lett volna, de miután az Uber és az Airbnb kitaposták az utat, az indiaiak is nyitottabbá váltak a közösségi alapon működő gazdasági rendszerekre”
– mutat rá Párkányi Orsi, aki szerint az „elüzletiesítés” vádja aligha merülhet fel egy olyan hagyomány esetében, amelyre komplett iparág épült. Indiában ugyanis megszokottak a több napon át tartó, több ezer fős lakodalmak, amelyek egyfajta státuszszimbólumnak számítanak. Ezért – mint meséli Orsi – a párok örömmel büszkélkednek akár külföldi turisták előtt is világraszóló lagzijukkal, főleg ha a pluszvendégek a finanszírozásba is beszállnak.
A pozitív visszajelzések után született meg a Joinmywedding.com oldal, amely jelenleg több mint negyven esküvőre kínál körülbelül ezer jegyet – az indiaiak mellett orosz, török és magyar esküvőt is találunk.
Kérdésünkre a magyar pár elmesélte, hogy egy rádióban hallott a lehetőségről, és mivel volt néhány szabad helyük az asztalnál, azokat 350 dolláros darabáron felajánlották. „Több külföldi vendégünk is lesz, akik kíváncsian várják a tányértörést, az éjféli káposztaevést és egyéb különleges hagyományokat, ezért aztán úgy gondoltuk, ez másokat is érdekelhet ” – meséli az oldalon Márkként bemutatott vőlegény.
„Az orosz lagzi egy Gyűrűk Ura tematikájú novoszibirszki esküvő lesz, ahova ennek megfelelően a hobbitfilmek rajongóit várják” – teszi hozzá Matécsa Márti, megjegyezve, hogy a fő célpiac azért továbbra is India, ahol évi tízmillió esküvőt tartanak.
Az oldal 15 százalék jutalékot számol fel a turisták és a házasodni kívánók összekötéséért, és az alapítók elmondásuk szerint már meg is kezdték az együttműködést utazási irodákkal, amelyek külön ilyen tematikájú utakat hirdetnek majd klienseiknek. A házasodók a pénzt csak a ceremónia után kapják meg, a közvetítők így próbálják kiszűrni a csalókat.
A Joinmywedding néhány hónapja indult tesztverzióban, hogy az októberi esküvőszezon előtt kellőképpen beharangozhassák. A projekt körüli médiazaj eddig várakozásokon felüli, annak ellenére, hogy jegyértékesítés még nem történt. Ezt Párkányi Orsi nem érzi meglepőnek, tekintve, hogy még a szezon előtt vannak, és még csak népszerűsítik az oldalt – az év végéig mindenesetre sok minden kiderül majd.
Ha az ötlet bejön, a következő lépcső egy crowdfunding jellegű pénzgyűjtő szolgáltatás elindítása lehet, ahol a pároknak lehetőségük lenne létrehozni egy esküvői weboldalt, amelynek linkjét a meghívottaknak küldik el. Ebben előre megkérhetik a barátokat az ünnepség finanszírozására, így nem kell szülői kölcsönökhöz vagy bankhitelhez folyamodni, és kalkulálhatóbbá válik a szervezés. Ezt persze most is megtehetnék, de Orsi szerint sokkal elegánsabb, ha mindez egy profi szolgáltatás keretén belül zajlik.
Varga Szabolcs cikke a HVG Extra Business közreműködésével készült. A magazin legfrissebb száma a hatékonyság, az időgazdálkodás és a fókuszálás témáját járja körbe. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg – akár a régebbi számokat is – a kiadónál! Ha tetszett a cikk, lájkolja a HVG Extra Business facebookos oldalát is.