2012. február. 16. 21:20 MTI Utolsó frissítés: 2012. február. 16. 21:27 Karrier

PISA-felmérés: nem a pénztől függ az oktatás eredményessége?

Nem feltétlenül azokban az országokban a legjobb az oktatás hatásfoka, ahol a legtöbb pénzt fordítják rá - állapítja meg a legutóbb nyilvánosságra hozott PISA-felmérés.

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja (PISA) által készített értékelés szerint a siker egyik kulcsa az a fajta felfogás, hogy "az osztály minden tanulója érhet el sikert", és az, hogy ne hagyják kimaradni vagy megbukni a problémás gyerekeket, ne irányítsák át őket más iskolába vagy speciális csoportokba.

A 6-15 éves tanulók körében végzett felmérésből kitűnik, hogy ha az ebben az évkorban a tanulókra fordított összesített befektetés nagysága több mint 35 ezer dollár, "a kiadás és az eredmény között már nincs kapcsolat". (A pénzt "harmonizált monetáris egységben" számolják.)

A párizsi székhelyű szervezet példaként hozza fel a 100 ezer dollár fölötti befektetést felmutató Luxemburgot, Norvégiát, Svájcot és az Egyesült Államokat, ahol a tanulói teljesítmény hasonló a feleannyit sem költő magyarországihoz (44 342 dollár), észtországihoz (43 037) vagy lengyelországihoz (39 964).

A legutóbbi PISA-mérésen legjobb eredményt elérő országok (Finnország 71 385 dollár, Dél-Korea 61 104 dollár) messze lehagyják a legtöbbet költőket (Luxemburg 155 624 dollár, Svájc 104 352 dollár).

Az OECD által észlelt másik meghatározó tényező az, hogy azok az országok érik el a legjobb eredményeket az alkalmazott matematikai műveltség, alkalmazott természettudományi műveltség és szövegértés terén három évenként elvégzett méréseken, amelyek a legtöbbet fektetnek be a tanárokba.

Az erre példaként felhozott Dél-Koreában és Hongkongban a tanárok az egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) több mint kétszeresét keresik. "Általában véve, azokban az országokban, amelyek jó eredményeket érnek el a PISA-felméréseken, a legjobb diákokat vonzza a tanári pálya, ahol jó fizetést és magas szakmai megbecsülést élvezhetnek" - hangsúlyozza a jelentés.

hvg360 Révész Sándor 2025. március. 30. 13:30

A tudományos okkultizmus prófétája – 100 éve halt meg Rudolf Steiner, a Waldorf-pedagógia atyja

1925. március 30-án hunyt el korának egyik legnagyobb szellemi kapacitású embere, aki polihisztori tudását arra használta, hogy az okkultizmus és a tudomány párosításával az első világháború utáni, depressziós, kétségbeesett világnak megmutassa az utat a tökéletes élet: iskola, kultúra, gazdaság, medicina, demokrácia, politika felé. Filozófus, író, természettudós, pedagógus, képzőművész, zenetudós, építész, koreográfus, ékszertervező, látnok és vallási vezető – ez mind ő volt.