Elvégzi az OKJ tanfolyamot – mégsem kap munkát
Nagy feltűnést keltett a sajtóban az OECD most nyilvánosságra hozott, 2007-ben készült kompetencia-felmérése, amely a 16-65 éves korosztály próza-, és dokumentumolvasási -, számolási - és probléma megoldási készségeit vizsgálta 11 országban. Magyarország meglepően jó eredményeket ért el az erős mezőnyben. Köpeczi-Bócz Tamást, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium társadalmi felzárkózásért felelős helyettes-államtitkárát kérdeztük, milyen következtetéseket tud a politika levonni a felmérés eredményeiből?
„A felmért országok között a magyar lakosság készségei javultak a leginkább az elmúlt 10 évben, ugyanakkor a vizsgált készségek terén szélsőségesen kettészakadt képet mutat a magyar társadalom” – óvott a az önelégültségtől a szakpolitikus. (Mint korábban a hvg.hu is közölte, az Adult Literacy and Lifeskills Survey (ALL) néven többek között az USA-ban, Kanadában, Németországban, Belgiumban, Hollandiában, Norvégiában, Írországban és Magyarországon végeztek felmérést). Magyar kezdeményezésre a legújabb felmérésbe, kísérleti jelleggel, bekerült az információs és kommunikációs technológiában való jártasság készségének vizsgálata is, hiszen a „digitális írástudás” egyre fontosabbá válik az elhelyezkedésnél.
Az alapfokon iskolázottak olvasási-számolási jártasságait mérő teszteredmények és elhelyezkedési esélyeik között igen szoros kapcsolat mutatható ki az elemzés szerint. „E téren Magyarország fejlődött a legtöbbet, és ez jellemzően nem az iskolarendszer függvénye, hanem azt jelzi, hogy a magyar társadalom kezd hasonlítani az OECD átlaghoz” – mutatott rá Köpeczi-Bócz Tamás, aki a magyarországi kutatás vezetője volt.
Mint Köpeczi-Bócz Tamás hozzátette: „bármilyen jók is az eredmények, változatlan gond, hogy nálunk túl nagy hangsúlyt fektetnek a formális képzésre, holott a képzés és foglalkoztatás szerves kombinációja hozna igazi fejlődést. Tavaly mintegy 150 ezer ember vett részt különféle OKJ-képzésben, hatalmas állami és EU-támogatással, ugyanakkor a legtöbb program nem írt elő továbbfoglalkoztatási kötelezettséget, ahol pedig előírt, a nyomon követés mérése nagyon bizonytalan volt. Nem valószínű, hogy biztonsági őrből és bolti eladóból kell a legtöbb, mégis ez a kettő állt a képzési lista élén. Alig volt néhány olyan program, amely a hagyományostól eltérő módszeren alapult volna. Az Európai Unió számos országában az informális képzésnek komplett hálózata van. A jelenlegi magyar kormányzat is ennek elősegítését tűzi célul. A siker érdekében a civil és egyházi szervezeteket és a munkaadókat a kezdetektől be kell vonni – mutatott rá a helyettes-államtitkár.
Az érettségivel nem rendelkezőek, ezen belül különösen a nyolc általánost vagy azt sem végzettek foglalkoztatása kirívóan alacsony, és itt a legnagyobb a hátrányok „újratermelődése”. A diplomások iskolába lépő gyermekeinek 1,2 százaléka, az érettségizettekének 4,6 és a szakmunkás végzettségűekének 13,1 százaléka él olyan családban, ahol nincs dolgozó felnőtt, az ennél alacsonyabb végzettségűek esetében azonban ez az arány 48,4 százalék!
Az alacsony iskolázottságú magyarok munkavállaláshoz szükséges alapkészségei mélyen az európai átlag alatt vannak. „Ahhoz, hogy valaki beléphessen a munkaerőpiacra, alapjártasságát kell olyan szintre hozni, hogy alapfeladatot képes legyen ellátni. A képesség-javításnak és a foglalkoztatásnak ezt követően egymásra épülve kell fejlődnie, ez általában egy-két éves kitartó munkát jelent, a résztvevőnek és a program szervezőjének egyaránt. Ezekben a programokban biztosítani kell, hogy a munkahelyet teremtő cégek – amennyiben részt vesznek ilyen programban – kapjanak támogatást,” – fejtette ki a kormányzati elképzeléseket az államtitkár-helyettes.
Köpeczi-Bócz Tamás felhívta a figyelmet: a magyarországi munkaerőpiacon már azok is jó eséllyel helyezkedhetnek el, akik a vizsgált négy készség közül akár csak eggyel is jól elsajátítottak. Ugyanakkor várható, hogy a magyar munkaerőpiac – hasonlóan a fejlett országokhoz – egyre több készséget fog követelni a munkavállalóktól. A nemzetközi tapasztalatok alapján fel kell készülni a munkavállalóknak arra, hogy valamennyi kompetencia területén jó eredményeket érjenek el, ha munkahelyüket meg kívánják őrizni.
R.SZ.