2007. augusztus. 15. 07:10 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. augusztus. 14. 21:06 Karrier

A munkahelyi kommunikáció fortélyai

Meggyőzés, rábeszélés? Nem csak azok tudnak beszélőkéjükből profitálni, akik értékesítési (sales-es) tevékenységet végeznek. A mindennapi életben, az irodai gyakorlatban is jól jöhet, ha ügyesen, logikusan érvelsz, emellett hallgatni is tudsz. Fortélyok.

A rábeszélés, meggyőzés művészetét azok is el tudják sajátítani, akik saját bevallásuk szerint nem kommunikálnak gördülékenyen, és olykor csak nagy nehézségek árán tudják szavakba önteni gondolataikat. Mint oly sok esetben, a kommunikációban sem a mennyiség, a minőség a lényeg.  Ne arra törekedj hát, hogy megállás nélkül locsogj; gondold át, kinek mit mondasz, és főképp azt, hogy mikor.

Jól kommunikálsz?

© sxc.hu
A jó kommunikációs képesség elengedhetetlen, ha munkád során emberekkel foglalkozol. Ez az adottságod nincs meg - úgy érzed, hogy túl zárkózott vagy, nem tudod megszólítani az ügyfeleket? Ne ess kétségbe, inkább fejleszd képességeidet. Ennek egyik módja, ha barátaiddal gyakorolsz: próbáld ki, hogyan viselkedsz ismerősökkel azokban a munkahelyi szituációkban, amelyekkel nap mint nap meg kell birkóznod. Ha el tudod érni, hogy baráti társaságban a legváratlanabb helyzetekben is lazán reagálj, már csak el kell hitetned magaddal, hogy élesben - munkaidőben - is ugyanúgy boldogulsz a hasonló - kellemetlen, megoldhatatlannak tűnő - helyzetekben.

Hallgatni is tudsz?

Hallgatni arany - tartja a mondás. Munkahelyeden, különösen, ha olyan pozíciót töltesz be, ahol kulcsfontosságú, hogy meggyőzd az embereket - értékesítéssel, tanácsadással, ügyintézéssel foglalkozol -, fontos, hogy a megfelelő pillanatban hallgatni is tudj. Nemcsak szavaiddal, hanem gesztusaiddal is kollégáid, ügyfeleid tudomására hozhatod, hogy figyelsz rájuk, meghallgatod igényeiket, véleményüket, állaspontjukat. A hallgatás nem jelenti azt, hogy nincs mondanivalód, ellenkezőleg: a maximális figyelem jele. Ha nem érzel késztetést arra, hogy állandóan hallasd a hangodat, ügyfeleid, munkatársaid akkor is észreveszik, hogy véleményedre érdemes adni.  Arról nem is beszélve, hogy a megállás nélkül beszélő emberre egy idő után senki sem figyel oda.

Megoldod a problémákat?

URLguru

További hasznos weblapokat szeretne a témában? Esetleg Ön osztana meg másokkal érdekes linkeket? Kattintson az URLguru.hu oldalra!

Megoldást találni mások problémáira, világos, pontos választ adni kérdéseikre szintén elengedhetetlen, ha értékesítéssel foglalkozol, vagy vezető pozíciót töltesz be. A te válladat nyomja az alkalmazottak összes gondja-baja? Szívesen segítesz másoknak? Hozd tudomásukra, hogy bármikor fordulhatnak hozzád, ha tanácsra, segítségre van szükségük, ugyanakkor arra is ügyelj, hogy ne te legyél mindenki lelki szemeteskukája. A jó problémamegoldó készségnek nemcsak az üzleti életben veheted hasznát; akkor is jól jöhet, ha összetartó munkahelyi csapatot szeretnél építeni.

Odafigyelsz a többiekre is?

A hatékony kommunikáció záloga, ha másokra is figyelsz: hagyod őket szóhoz jutni, nem vágsz a szavukba, nem akarsz mindig mindent jobban tudni kollégáidnál, és elismered, ha tévedsz vagy a másiknak van igaza. Mindemellett az is lényeges, hogy ne zavard a környezetedet. Ha egyik munkatársaddal négyszemközt vitatsz meg valamit, ne a kollégák előtt tedd, mert esetleg zavarjátok őket. Vonuljatok félre és beszélgessetek egy csöndes zugban! Ha telefonálsz, ügyelj arra, hogy kollégáid zavartalanul dolgozhassanak: ne kiabálj, ne légy indulatos, beszélj halkan és visszafogottan. Az udvarias gesztusnak meglesz a jutalma: ellenkező esetben te is elvárhatod munkatársaidtól, hogy odafigyeljenek rád.