A munkahelyi kommunikáció fortélyai
Meggyőzés, rábeszélés? Nem csak azok tudnak beszélőkéjükből profitálni, akik értékesítési (sales-es) tevékenységet végeznek. A mindennapi életben, az irodai gyakorlatban is jól jöhet, ha ügyesen, logikusan érvelsz, emellett hallgatni is tudsz. Fortélyok.
A rábeszélés, meggyőzés művészetét azok is el tudják sajátítani, akik saját bevallásuk szerint nem kommunikálnak gördülékenyen, és olykor csak nagy nehézségek árán tudják szavakba önteni gondolataikat. Mint oly sok esetben, a kommunikációban sem a mennyiség, a minőség a lényeg. Ne arra törekedj hát, hogy megállás nélkül locsogj; gondold át, kinek mit mondasz, és főképp azt, hogy mikor.
Jól kommunikálsz?
© sxc.hu |
Hallgatni is tudsz?
Hallgatni arany - tartja a mondás. Munkahelyeden, különösen, ha olyan pozíciót töltesz be, ahol kulcsfontosságú, hogy meggyőzd az embereket - értékesítéssel, tanácsadással, ügyintézéssel foglalkozol -, fontos, hogy a megfelelő pillanatban hallgatni is tudj. Nemcsak szavaiddal, hanem gesztusaiddal is kollégáid, ügyfeleid tudomására hozhatod, hogy figyelsz rájuk, meghallgatod igényeiket, véleményüket, állaspontjukat. A hallgatás nem jelenti azt, hogy nincs mondanivalód, ellenkezőleg: a maximális figyelem jele. Ha nem érzel késztetést arra, hogy állandóan hallasd a hangodat, ügyfeleid, munkatársaid akkor is észreveszik, hogy véleményedre érdemes adni. Arról nem is beszélve, hogy a megállás nélkül beszélő emberre egy idő után senki sem figyel oda.
Megoldod a problémákat?
URLguru |
Odafigyelsz a többiekre is?
A hatékony kommunikáció záloga, ha másokra is figyelsz: hagyod őket szóhoz jutni, nem vágsz a szavukba, nem akarsz mindig mindent jobban tudni kollégáidnál, és elismered, ha tévedsz vagy a másiknak van igaza. Mindemellett az is lényeges, hogy ne zavard a környezetedet. Ha egyik munkatársaddal négyszemközt vitatsz meg valamit, ne a kollégák előtt tedd, mert esetleg zavarjátok őket. Vonuljatok félre és beszélgessetek egy csöndes zugban! Ha telefonálsz, ügyelj arra, hogy kollégáid zavartalanul dolgozhassanak: ne kiabálj, ne légy indulatos, beszélj halkan és visszafogottan. Az udvarias gesztusnak meglesz a jutalma: ellenkező esetben te is elvárhatod munkatársaidtól, hogy odafigyeljenek rád.