Tíz színpadi titok a munkahelyre
Színház az egész világ, nem csoda, hogy a színészi tehetséggel megáldott emberek a világot jelentő deszkákon kívül is jól kamatoztathatják ezen erősségeiket, elég csak a politikusokra, vagy marketingesekre gondolni. Az Egyesült Államokban sok fiatal pályakezdő színészeti órákat vesz, hogy nagyobb önbizalomra tegyen szert, s elsajátítson egy-két trükköt, amelyek segítségével jó benyomást tehet tárgyalópartnereire. Az alábbiakban lerántjuk a leplet ezekről az állásinterjún is jól kamatoztatható fogásokról.
Légy te a közönség!
Ha éppen belépsz az interjúra, felállsz, hogy prezentálj egy megbeszélésen, vagy egy nagyobb hallgatóság előtt, ne gondolj magadra, s a félelmeidre. Ehelyett fókuszálj a külvilágra. Képzeld el magadat, mint a közönség egyik tagját, aki arra vár, hogy meghallgassa az előadást. Ettől nem csak nyugodtabb leszel, de könnyebben lépsz majd kapcsolatba a közönséggel is.
Lélegezz!
Amikor az ember ideges valami miatt, kisebbeket lélegzik, így kevesebb oxigén jut az agyába. Vegyél legalább egy mély lélegzetet az orrodon keresztül, hogy megtöltsd a tüdődet friss levegővel, majd a szádon át fújd ki. Ettől valamelyest enyhül majd az idegességed.
Legyen érezhető a jelenléted!
Ezt legegyszerűbben úgy érheted el, ha ügyelsz a tartásodra. Azok az emberek, akiket egyből észrevesznek, ha belépnek valahová, magabiztosak a fellépésüket illetően. Azonban, ha belül te nem érzel így, néhány optikai trükk segítségével mégis azt a látszatot tudod kelteni, hogy tökéletesen ura vagy a helyzetnek.
Álló helyzetben: a testsúlyod egyenlően legyen elosztva a talpaidon, így szilárdan állsz, ugyanakkor könnyen tudsz mozogni. A mellkasodat nyomd előre, s feszítsd be a hasizmaidat.
Ülve: a mellkasodat told előre, s a törzsedet kissé döntsd előre. Ha egy tárgyalóasztalnál ülsz, az alkarodat támaszd mega könyököd és a csuklód között az asztallapon. A kezeiddel ne piszkáld a tolladat, s az egyéb, az asztalon lévő tárgyakat.
Ügyelj a hanghordozásra!
Megfelelő rezonanciát kölcsönözhetsz a hangodnak, ha megfeszíted a hasizmaidat, s rekeszizomból beszélsz. A nazális hanghordozást korrigálhatod, ha az egyik kezedet a hasizmaidra, a másikat a mellkasodra helyezed. Ha érzed a vibrálást. a szegycsontodban, megfelelően beszélsz. Ügyelj a hangsúlyozásra. Beszélj természetesen, s a mondataid végén mindig vidd le a hangsúlyt. Ha felveszed a telefont, ne kérdően mondd a „halló”-t, hanem itt is zárd le a mondatot. A vonal másik végén lévő ember érezni fogja, hogy jó kezekben van.
Becsüld a csendet!
Ne kezdj el feszengeni, ha pár másodperc szünet áll be a társalgásban. Ne vágj mások szavába,s ne is kezdj el kényszeredetten beszélni, hogy betöltsd a párbeszéd során felbukkanó szüneteket. A szünet, úgyismint hatásszünet megerősíti az üzenetedet, s jelzi, hogy bízol magadban, s a mondanivalódban.
Használj szemkontaktust!
Ha lesütöd a szemeidet, senkinek sem kelted fel a figyelmét. Ha egy csoporthoz beszélsz, ne kövesd el azt a gyakori hibát, hogy folyamatosan járatod a tekinteted csapat egyik végétől a másikig. Ehelyett szemelj ki egy-egy embert, s az egyes gondolatmeneteket rá nézve mondd el. Ha egyedül vagy beszélgetőpartnereddel, egyik szeméből a másikba nézz beszélgetés közben. Azonban ügyelj, hogy ne egy ingaóra frekvenciájával váltogasd a pillantásodat, hanem itt is gondolatonként válts, mintha minden egyes üzenetet csak az egyik szemének mondanád el. Ettől a hallgatóságod úgy érzi, hogy különösen közel kerül hozzád a beszélgetés során.
Sose tűnj elkeseredettnek!
Ha túlzottan igyekszel, hogy jó benyomást kelts, ez akár a visszájára is fordulhat, s partnereid egy idő után kényelmetlenül érezhetik magukat ebben a helyzetben. Bízzál magadban, s az értékeidben. Minél inkább szeretnél megszerezni egy állást, igyekezz, hogy ez annál kevésbé látszódjon rajtad, mintha csak útbaigazítást kérnél.
Lelkesedj!
Amikor belépsz a szobába, sugározzon rólad az energia, s az elszántság. A Nobel-díjas színdarabíró, David Mamet szerint: „úgy kell színpadra lépni, mintha egy randevúra mennénk, nem pedig úgy, mintha véradásra.”
Távozz stílusosan!
Ha azt szeretnéd, hogy „visszatapsoljon” a hallgatóságod, úgy kell kilépned az ajtón, hogy a beszélgetőpartnereid még többet akarjanak.