Ha valakit két éven belül kétszer kapnak nagymértékű sebesség-túllépésen, a második alkalommal örökre ugorhat a szupermotor vagy csúcsautó is.
„Jó szeme van”
– jegyezte meg Kiss Ambrus, a Fővárosi Önkormányzat főigazgatója, amikor a Fővárosi Közgyűlés üléseit megelőző, szokásos háttérbeszélgetésen megjegyeztem: nem látok olyan napirendi pontot, amely főpolgármester-helyettesek kinevezéséről szólna. Kiss konkrét választ erre vonatkozó kérdésemre nem adott, válasza mégis egyértelmű: várhatóan marad a mulasztásos jogsértés Budapest vezetésében, Karácsony Gergely egyelőre nem fog beterjeszteni egyetlen főpolgármester-helyettest sem. Novemberben megpróbálta, akkor végül annyira nem sikerült beállítania a képviselők többségét Kiss, illetve másik jelöltje, Vitézy Dávid mögé, hogy a Párbeszéd frakcióvezetője, Barabás Richárd az ülés napirendjéről való szavazás előtt le is vetette onnan azt, hogy egyáltalán tárgyaljanak a helyettesekről.
Ugyanezt a kommentárt fűzte a főigazgató a Magyar Hang az új szervezeti és működési szabályzatot érintő kérdéséhez is, amely itt is azt jelentheti, hogy nem lesz új szmsz. A helyettesek és az szmsz kérdése pedig összefügg: a Tisza Párt például azért nem lett volna hajlandó megszavazni a Karácsony által beterjesztett helyetteseket, mert korábban elbukott az új, Karácsonytól jogköröket elvonó szmsz-ről szóló előterjesztés.
Kiss a tájékoztatóján arról beszélt, hogy ha a közgyűlés megszavazza, durva szigorítás jöhet a gyorshajtásoknál. A főváros korábban közel ötven sebességmérő kamerát helyezett ki, ezek eredményeiből pedig látszik, hogy vannak, akik egyáltalán nem foglalkoznak a szabályokkal:
egy hónap alatt 52 926 gyorshajtót fogtak.
És nem apró sebességtúllépésekről van szó: akadt, aki a Szentendrei úton 50-es táblánál 147-tel ment, az Árpád hídon megint versenyeztek hárman, a győztes 149-cel tépett, az Üllőin pedig volt, aki 158-cal ment, szintén 50-es táblánál. Kiss elmondta: ha átmegy az előterjesztés, kezdeményezni fogják az államnál, hogy – osztrák példa alapján – aki lakott területen 50 kilométer per órával, azon kívül pedig 75 kilométer per órával lépi túl a megengedett sebességet, attól első alkalommal fél évre, ha másodjára is elkapják, két éven belül, akkor pedig végleg vegyék el a járművét.
Kiss beszélt arról is, hogy a jövő héten fogja tárgyalni a város jövő évi költségvetését is, elmondása szerint azonban fogadni nem szeretne arra, hogy a tervezet átmegy-e. Annyi biztos – mondta –, hogy ha nem megy át, akkor nem tudnak béremelést fizetni. Pedig a szándék – állítása szerint – megvan erre: jövőre 8+1 százalékos béremelést terveztek (ebből nyolc érinti az alapbéreket, a plusz egy százalék pedig az azon kívüli juttatásokat). Karácsony Gergely szerda délelőtt állapodott meg a szakszervezetekkel a béremelésben a következő négy évre – de az, hogy pontosan mennyit is fognak fizetni, nagyban függ attól, hogy hogy alakul a kormány gazdaságpolitikája. A költségvetés körüli politikai vitákról itt írtunk bővebben.
Külön beszélt arról, hogy a Moody’s hitelminősítő nem csupán Magyarországot, de Budapestet is minősítette, ráadásul negatív irányban: stabil adós helyett a negatív csoportba rakták át a várost. Az indoklásuk viszont Karácsonyék álláspontját támasztja alá: a Moody’s ugyanis azt írja, azért minősítették le a várost, mert
- konfliktusokkal terhelt a kormánnyal való viszonya, ez pedig kihatott a pénzügyi helyzetére is,
- valamint azért, mert nem érkeznek uniós pénzek – ez viszont nem a fővároson múlik.
Szóba került a szolidaritási hozzájárulás kérdése is, melyből a főváros közel negyvenmilliárdot nem fog befizetni. Ezzel kapcsolatban a per, melyet tavaly tavasszal a főváros indított, változatlanul zajlik. Mi lesz, ha elbukják ezt a pert? – kérdezte az egyik újságíró mire Kiss azt mondta: „nyerünk.” Kicsit később megismételte: „a B-terv is az, hogy nyerünk.”