Itthon Serdült Viktória 2024. november. 22. 11:50

A Kúria és az OBH is aláírta a bírák fizetését reformokhoz kötő megállapodást, de Varga Zs. András azért tett hozzá néhány megjegyzést

Serdült Viktória
Szerzőnk Serdült Viktória

Tuzson Bence sehol meg nem hirdetett sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy a jövő év „komoly jogalkotási, törvényalkotási munkával fog telni”. Az érdekképviselet tiltakozik és már a bírói véleményének nyilvánoságára hozatalára készül.

Nemcsak az elfogadása, az aláírása is villámgyorsan ment annak a négyoldalú megállapodásnak, melyben az igazságügyi minisztérium a bírósági reformmal kötötte össze a bírák és az igazságügyi alkalmazottak fizetésemelését.

Bár a dokumentumot csak hétfőn ismerhették meg az érintettek, a hatalmas tiltakozás ellenére Országos Bírói Tanács már szerdai kihelyezett gyulai ülésén, 8-7 arányban megszavazta a javaslatot. Pénteken pedig az MTI szerint már maga Tuzson Bence igazságügyi miniszter közölte egy sajtótájékoztatón, hogy a Kúria és az Országos Bírósági Hivatal is aláírta azt. (A sajtótájékoztatót nem hirdették meg, a hvg.hu nem kapott rá meghívót, így azon kérdéseket sem tudtunk feltenni, pedig lett volna.)

„Egy bíró egy ilyen ajánlatot meg sem hallgathat!” – a tiltakozás ellenére megszavazták, hogy a bírák fizetésemelését igazságügyi reformokhoz kössék

Az Igazságügyi Minisztérium által kezdeményezett négyoldalú megállapodás végleges szövegét az Országos Bírói Tanács tagjai és az érdekképviseletek is csak hétfőn látták, szerdán azonban már tárgyaltak is az előterjesztésről. Több bíró szerint ezzel megcsúfolták a bírói függetlenséget.

Tuzson Bence azzal érvelt, hogy a változtatásokkal hatékonyabbá válik majd a a bíróságok működése, és kiemelte, hogy a megállapodásban döntően olyan elemek szerepelnek, amelyek a szakma, vagyis a bíróságok és ügyvédek képviselőitől érkeztek. Hangsúlyozta azt is, hogy erről csak akkor lehet beszélni, ha megfelelő illetményt kapnak a bírák és a bírósági alkalmazottak is.

Az ő jövedelmüket három lépésben, 2025, 2026 és 2027 januárjában emelik.

A bírák jövedelme 48 százalékkal fog növekedni, a bírósági titkároké és fogalmazóké átlagosan 82 százalékkal, az egyéb bírósági alkalmazottaké pedig 100 százalékkal.

Így egy átlagos bírói jövedelem el fogja érni a 2 millió 250 ezer forintot, a titkárok és fogalmazók átlagos jövedelme 1 millió 125 ezer forintra nő, a tisztviselőké pedig eléri a 850 ezer forintot – ismertette a tárcavezető.

Tuzson azt nem közölte, hogy az átlag megtévesztő lehet, mert azt a kiemelten magas bérű kúriai bírák és a bírósági vezetők fizetése jelentősen felhúzza. Emellett nincs szó az alapilletmény indexálásáról és automatikus emeléséről sem, így könnyen lehet, hogy néhány év múlva a fizetések ugyanúgy elértéktelenednek, mint korábban.

Arról, hogy pontosan milyen célok szerepelnek a megállapodásban, ebben a cikkünkben írtunk.

Pénzhez kapcsolt reform – megtudtuk, mi áll az Igazságügyi Minisztérium bíráknak kínált alkujában

Nem jogszabálytervezet, de az állításokkal ellentétben nem is egyszerű megállapodás kerül az Országos Bírói Tanács (OBT) elé szerda délelőtt a gyulai kihelyezett ülésen. A lapunkhoz eljutott dokumentumban a kormány több mint 130 milliárd forintot biztosítana a bírák és az igazságügyi alkalmazottak béremelésére, a bírói vezetők viszont aláírásukkal azt is szentesítenék, hogy egyetértenek a szervezeti átalakításokkal.

Fontos azonban megemlíteni, hogy ezek nem konkrét jogszabálytervezetek, ezért még bárhogyan változhatnak. Maga Tuzson is arról beszélt, hogy a jövő év „komoly jogalkotási, törvényalkotási munkával fog telni”.

A négyoldalas megállapodás finoman szólva sem aratott sikert a bírák körében, akik már korábban úgy fogalmaztak a hvg.hu-nak, hogy ez a függetlenségük megcsúfolása.

A megállapodásról péntek reggel a Kúria is közleményt adott ki, a megfogalmazás szövege pedig finoman szintén arra utal, hogy nem értenek egyet az igazságügyi minisztérium módszereivel. Mint írták, Varga Zs. András, a Kúria elnöke

„a munkatársaiért viselt felelősségénél fogva, Magyarország igazságszolgáltatása és a Kúria érdekeit szem előtt tartva” írta alá az illetményrendezést célzó megállapodást.

Ezzel éppen azt a dilemmát érzékeltették, amit a megállapodás okozott: sok bíró is attól félt, hogy ha azt nem támogatják, akkor a tragikusan rosszul fizetett igazságügyi alkalmazottaik megélhetését veszélyeztetik.

Mozgóbírók, korhatár

Forrásaink a megállapodást eddig is egyértelmű „zsarolásként” és a kormányzati hatalmi ág közti alkuként értékelték, mely veszélyezteti a bírói függetlenséget. „Nem lehet ilyen érzelmi zsarolásra alapozni, itt a jogállamról van szó” – mondta lapunknak egyik bíró. Mások az átláthatóságot hiányolták, a döntés gyorsaságát, valamint azt kritizálták, hogy az érdekképviseleteket semmilyen módon nem vonták be az előkészítés folyamatába. 

A megfogalmazott célok között sok kritikát kapott a bírák alsó korhatárának 35 évre emelése, és a külsős pályázók jelentkezésének megkönnyítése. Félő ugyanis, hogy a jelenlegi titkárok és fogalmazók nem fognak a szervezetben maradni, ha 10 évet kell várniuk arra, hogy bírók legyenek. Az pedig, aki már jól fizető állással rendelkezik valamelyik jogi szakterületen – például ügyvéd vagy cégjogász –, aligha fog visszatérni.

Kivitelezhetetlennek tartják a mozgóbírók rendszerét is, a civil és cégügyszak közigazgatási hatáskörbe helyezését pedig azzal szemléltették, képzeljük el, hogy a bírák, igazságügyi alkalmazottak egyesületeit (Mabie, Res Iudicata), alapítványait a végrehajtó hatalom tartja nyilván, és utóbbi határoz azok bejegyzéséről, például arról, létrejöhetnek-e egyáltalán. Ez adott esetben a végrehajtó hatalomtól független bírói hatalom kiszolgáltatottságát, integritási kérdéseket, kockázatokat vethet fel.

Nem hagyják szó nélkül

A megállapodással kapcsolatban nyilatkozatot adott ki a Magyar Bírói Egyesület (Mabie), mely már korábban nyílt levélben kérte az OBT-től, hogy a témát Gyulán ne tűzze napirendre, hanem azt egy későbbi időpontban, a széles bírói nyilvánosság és megfelelő felkészülési idő biztosításával tárgyalja meg.

Mint írták, a bírói szervezetnek nem kell nyújtania és nem is nyújthat a béremelésért cserébe „ellenszolgáltatást”, mert az a harmadik hatalmi ág függetlenségét sértené. A szervezeti átalakítással kapcsolatos kormányzati tervek támogatása nem lehet a kormányzat által is elismerten szükséges béremelés ára – tették hozzá.

A Mabie arra is felhívta a bírósági dolgozókat, hogy juttassák el hozzájuk véleményüket a megállapodásról, melyeket honlapjukon nyilvánosságra hoznak.

A Res Iudicata – Bírák a Társadalmi Tudatosságért Egyesület pedig korábban arra kérte az OBT-t, hogy tekintsen el a megállapodás aláírásától és kezdeményezzen valódi szakmai párbeszédet egy megalapozott igazságügyi reform kidolgozása érdekében.

Hirdetés
Itthon Martini Noémi 2024. december. 28. 10:00

„Nincs még egy ország, ahol különbséget tesznek menekült és menekült között” – hogyan élnek az állami támogatástól elesett kárpátaljai menekültek?

Augusztus vége óta nem jár állami lakhatási támogatás több ezer kárpátaljai menekültnek. Vannak, akik alkalmi munkából ki tudják termelni a lakbért, másoknak a Máltai Szeretetszolgálat továbbra is finanszírozza a lakhatást, de rengetegen tűnnek el nyomtalanul a rendszerből, és olyanokról is hallani, akik arra kényszerültek, hogy visszatérjenek Kárpátaljára. Az utóbbi négy hónapban több érintett családdal és szállásadóval maradtunk kapcsolatban, hogy megtudjuk, hogyan élnek túl. Három helyszín, három különböző sors.