Itthon hvg.hu 2024. november. 15. 17:03

Szabálytalanságok sorát tárta fel a gyermekvédelemben az ÁSZ

Sok hiányosság, előírások be nem tartása, munkaerőhiány és alacsony fizetések jellemzik a gyermekvédelmet – állapította meg az ÁSZ, amely még a kegyelembotrány és a kormány ágazati reformintézkedései előtti időszakot, 2022-2023-at vizsgálta. 

Lesújtó képet fest a gyermekvédelem helyzetéről az Állami Számvevőszék (ÁSZ) nemrég közzétett jelentése. A 66 oldalas vizsgálati anyag – amelyet a Telex szúrt ki – még a kegyelembotrány, majd a kormány reform- és gyermekvédelmi intézkedései és a gyermekvédelemisek vitatott átvilágítása előtti időszakról, a 2022-es és 2023-as évről szól, de megállapítja: 

A negatív trendek folytatódása hosszabb távon telephelyek, csoportok bezárásához, a férőhelyek számának csökkenéséhez vezethet, így akár a közfeladat ellátása is veszélybe kerülhet.” 

Az ÁSZ-jelentés 18 állami fenntartású, gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézmény ellenőrzése után arra jutott: a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság (SZGYF) felügyelete alatt számos szabálytalanság, rossz gyakorlat volt azonosítható, emellett az ágazatban általános a munkaerőhiány és az alacsony fizetés is – utóbbi miatt tavaly a vizsgált 18 intézmény átlagában 31 százalékos volt a fluktuáció. 

A jelentés legfontosabb megállapításai: 

  • Az SZGYF a jogszabályi előírások ellenére nem értékelte az intézmények gazdálkodási hatékonyságát, nem tartott be több jogszabályi előírást és az előírt miniszteri beszámolót sem készítette el. 
  • A Győr-Moson-Sopron megyére kiterjedő illetékességű GYKGY és a Budapestre kiterjedő illetékességű CSKGY intézmények esetében “a szervezeti integritást sértő események kezelésének eljárásrendjében” voltak hiányosságok. 
  • 2023-ban a 18 gyermekvédelmi intézmény együtt, éves átlagban 2573 munkatársat foglalkoztatott, 4044 db férőhelyet tartott fenn, és 3304 gyermek vagy fiatal felnőtt ellátásáról gondoskodott.  
  • A 18 gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézmény 2023. évi bevételeinek átlagosan 94,4%-a, közel 22,2 milliárd forint központi, állami támogatásból származott, de ez a pénz “nem a fenntartott férőhelyekkel vagy az ellátottakkal arányosan oszlott meg”. 
  • Az egy gondozási napra jutó költségvetési támogatást nézve 1,8-szoros volt a különbség, azaz volt olyan gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézmény, amely több mint másfélszer annyi támogatásban részesült egységnyi elvégzett feladat után.  
  • A 18 gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézményben foglalkoztatottak havi bruttó átlagkeresete 450,3 ezer forint volt a 2023-ban, amely jelentősen elmaradt a KSH által kimutatott 571,2 ezer forint átlagkeresettől, annak mindössze átlagosan 78,8%-a volt.  
  • Ráadásul az intézményekben egymáshoz képest is jelentős fizetési voltak: a központi elhelyezkedésű megyékben (pl.: Pest) és a fővárosban működő intézmények 2023-ban az országos átlagnál közel 14%-kal magasabb keresetet tudtak biztosítani. 
  • Az alacsony fizetés is hozzájárult ahhoz, hogy 2023-ban a 18 gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézmény átlagában rendkívül magas, 31,9%-os (822 fő) volt a kilépett munkatársak aránya átlagos statisztikai állományi létszámhoz viszonyítva. 
  • Tavaly a 856 fő belépése mellett is magas maradt az üres álláshelyek száma (2023 végén 362 fő), illetve esetenként a megfelelő speciális szakképzettséggel rendelkező munkatársak (pl.: gyermekpszichológus) biztosítása okozott gondot. 
  • A minimumfeltételek hiánya miatt 2023-ban a 18 gyermekvédelmi intézmény közül háromnál az ideiglenes működési státuszú telephelyek aránya közelítette vagy meg is haladta a telephelyek számának 50%-át. 

Az ÁSZ-jelentés végül számos javaslatot tett, miként lehetne jogszerűen, szakszerűen működtetni a gyermekvédelmi intézmények rendszerét: a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság részére 15 javaslatot fogalmaztak meg, a Győr-Moson-Sopron megyei intézményeket érintően 9 pontost, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyeieket illetően 10, míg a fővárost érintően 12 pontban szedték össze ezeket.

Hirdetés