Az adatvédelmi hatóság ellenőrzést indított, miután szállítás közben elégtek azok a munkaügyi papírok, amelyek a katasztrófavédelemnél dolgozók személyes adatait tartalmazták – értesült a HVG. A dokumentumokat Szegedről Békéscsabára vitték át a Magyar Államkincstár megbízásából, amikor a szállító járműben tűz keletkezett. Megkeresésünkre azt nem árulták el, hogy hány ember érintett az ügyben, és azt sem, hogy számukra milyen következményekkel jár majd az eset. A szakszervezetek szerint az elégett iratok a nyugdíjak megállapításakor hiányozhatnak.
A Magyar Államkincstár idén májusban közúton szállíttatta át Szegedről Békéscsabára azokat az aktákat, amelyek a katasztrófavédelemnél dolgozók személyes adatait tartalmazták. A jármű eddig tisztázatlan körülmények között kigyulladt, a benne lévő iratok pedig elégtek.
A rendőrség október végén megkeresésünkre azt közölte, hogy az ügyben szabálysértés vagy bűncselekmény gyanúja nem merült fel, ezért eljárást nem indítottak.
Az eset azonban nem maradt következmény nélkül: Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi- és Információszabadság Hatóság elnöke októberben arról tájékoztatta a HVG-t, hogy az adatvédelmi incidens miatt a hatóság ellenőrzést indított, ez pedig jelenleg is folyamatban van.
Szerettük volna megtudni, hogy pontosan hány ember papírja égett el, valamint hogy számukra milyen következményekkel jár majd az eset, de a Magyar Államkincstár megkeresésünkre csak annyit felelt: „A balesetet szenvedett jármű Szegedről, a Csongrád-Csanád Vármegyei Igazgatóságról Békéscsabára, Békés Vármegyei Igazgatóságra szállított dokumentumokat. A Kincsár ügyfeleinek adatait minden esetben a jogszabályoknak megfelelően kezeli.”
A Magyar Államkincstár hivatalosan tehát csak ennyit közölt, de a szakszervezetek szerint az esetről idén augusztusban tájékoztató levelet kapott kilenc katasztrófavédelmi igazgatóság. Ebben azt írták, hogy a törvény alapján az államkincstár központosítva végzi az alkalmazottak bérszámfejtését, valamint a munkáltatókat terhelő közterhek elszámolását. A dolgozókhoz köthető dokumentumokat úgynevezett személyi tasakban tárolják, ezeket pedig „munkaszervezési okokból” átszállíttatták teherautóval Szegedről Békéscsabára. A munkát az államkincstár „szerződéses partnere” végezte, de a levél szerint
eddig tisztázatlan, jelenleg a szakhatóság kivizsgálása alatt álló körülmények között, az iratok elégtek, megsemmisültek”.
A szakszervezetek által közzétett levél megállapításaira külön is rákérdeztünk a Magyar Államkincstárnál, de erre irányuló megkeresésünkre nem érkezett válasz.
Az üzenetet kilenc katasztrófavédelmi igazgatóságnak címezték:
- Csongrád-Csanád megyei,
- Heves megyei,
- Pest megyei,
- Somogy megyei,
- Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei,
- Tolna megyei,
- Vas megyei,
- Veszprém megyei,
- Zala megyei igazgatóság.
A levélben a lehetséges következményekre is kitérnek: e szerint a bérszámfejtés során keletkezett, de megsemmisült iratokra szükség lehet a nyugdíj megállapításakor, a nyilvántartási adatok kiegészítéséhez. Előfordulhat ugyanis, hogy valaki ezekkel a papírokkal igazolta volna jogviszonyát, ha ez a múltban nem történt meg teljeskörűen.
Ha valakinél nem egyeznek ezek az adatok a nyugdíjbiztosítási nyilvántartásban szereplők információkkal, akkor a saját érdekében adategyeztetési eljárást kell kezdeményeznie a kormányhivatalnál. Ilyenkor öt napon belül megküldik a korábbi bejelentések alapján a nyilvántartásban található jogviszonyok adatait. Ha a kimutatás nem teljes körű, azaz nem tartalmazza az összes foglalkoztatási jogviszonyt, akkor ezt a tényt, a hiányzó adatok beszerzése érdekében, jelezni kell.
„A szakszervezetek sem kaptak tájékoztatást arról, hogy pontosan hány ember papírja égett el” – mondta a HVG-nek Bárdos Judit, a Belügyi Rendvédelmi és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének elnöke. Hozzátette: ennek megfelelően egyelőre azt sem tudni, hogy a tűzeset miatt hány embernek kell utólag bizonyítania valamilyen módon a nyugdíjjogosultságát.
A levél szerint a havi számfejtési feladatok ellátását nem befolyásolja az eset, mert az ehhez szükséges információkat már elektronikusan is tárolják, azaz a fizetését elvben mindenki időben megkapja.
A HVG megkereste a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériumot, hogy megtudjuk, hányan kezdeményeztek ellenőrző eljárást a kormányhivataloknál, de csak azt közölték, hogy a Magyar Államkincstár illetékes az ügyben.
(Nyitóképünk illusztráció)