Itthon Kacskovics Mihály Béla 2024. október. 14. 12:40

„Az rohadtul nem oké, hogy majd a főváros megoldja ezt is” – elutasította a HÉV-ek ritkítását Vitézy Dávid bizottsága

Kacskovics Mihály Béla
Szerzőnk Kacskovics Mihály Béla

Hársfatea volt, Lázár János és a MÁV vezére nem. Nemcsak ők, a fideszes tagok sem mentek el a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság rendkívüli ülésére. Vitézy Dávid nyílt frontot vállal a kormánnyal, ebben pedig úgy fest, partnere a Tisza és a Párbeszéd, valamint a BKK és a BKV, sőt, még a civilek is.

Miután a HVG beszámolt róla, komoly botrány lett abból, hogy a MÁV-HÉV Zrt. ritkítaná a járműállomány állapota miatt több HÉV menetrendjét is. Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés alá rendelt Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság elnökeként a testület rendkívüli ülésének összehívásával reagált. A bizottsági ülésre meghívták Lázár János közlekedési minisztert, valamint a HÉV-eket üzemeltető állami cég anyavállalata, a MÁV vezérigazgatóját is, azonban egyikük sem jött el erre az ülésre annak ellenére sem, hogy a Lázár indulatainak kezelésére Vitézy által korábban ajánlott hársfatea is volt az ülésteremben.

A tizenegy fős bizottságnak voltak további hiányzói is: nem jött el Tüttő Kata, igaz, ő legalább arra vette a fáradtságot, hogy ezt előre jelezze Vitézynek. Nem jött el viszont a bizottság két fideszes tagja sem, Gulyás Gergely Kristóf és Papp Tibor távolmaradása pedig minimum szimbolikus, jól jelzi, hogy a kormánypártnak nincs mondandója a témában.

Pedig lett volna miről beszélniük a járatritkítással kapcsolatban. Vitézy a bizottság elnökeként egy előterjesztést vitt be a hétfői ülésre, annak több alpontjával. Arra kérte a bizottságot, hogy

  • Jelezzék egyértelműen: nem értenek egyet semmilyen, így a HÉV-et érintő szolgáltatáscsökkentéssel sem, így arra szólítják fel a főpolgármestert, hogy dolgozza ki a pontos útját annak, miként lehet ezt jogi úton elkerülni.
  • Az előterjesztésben szerepelt, hogy nyílt kiállást kérnek a Fővárosi Közgyűlés tagjaitól a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) a HÉV-eket érintő részének támogatására. Ebben az szerepel, hogy a HÉV-eket fel kell újítani, mielőbbi járműcsere szükséges.
  • Szerepelt Vitézy előterjesztésében az is, hogy kérjék fel a BKK-t és a BKV-t arra, hogy vizsgálják meg: középtávon a már beszerzett CAF-villamosok által kiváltott, azonban még meglévő régi villamosokat bizonyos HÉV-vonalakon be tudják-e állítani a HÉV-ek helyére.

Az előterjesztést az összes jelenlévő képviselő támogatta.

Kiss Ambrus, aki főpolgármester-helyettesből – Magyar Péterék ellenállása miatt – októbertől a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatójaként dolgozik, például megjegyezte: szerinte sem a Lázár vezette minisztérium, sem a MÁV nem találta ki hogy valójában mit is akarnak kezdeni a HÉV-ekkel. Nem tudni, mit tervez a kormányzat, így azt valójában bár el lehet utasítani, de konkrétumok híján még az elutasítással sincs könnyű dolguk.

“Ahhoz tudunk viszonyulni, amink van” – jelentette ki Vitézy, abban pedig igaza van, hogy október elején a MÁV-HÉV Zrt. valóban jelezte a BKK-nak, hogy szolgáltatáscsökkentésre készülnek. Erre pedig már lehet reagálni.

Vitézy Dávid előterjesztését mindenki megszavazta
Szondy Dalma

Azt a Tisza és a Párbeszéd frakciója is azonnal jelezte: meg fogják szavazni Vitézy előterjesztését. Vitája annak tartalmával senkinek, hozzáfűznivalója azonban többeknek volt. Kiss Ambrus például megjegyezte:

Azért az rohadtul nem oké, hogy majd a főváros megoldja ezt is. Ezt a helyzetet az államnak kell megoldania. Rohadt sok pénzt vonnak el tőlünk, ezt a feladatot ők is el tudnák látni.

Kiss kissé indulatos kirohanása az előterjesztés azon pontjának szólt, hogy a főváros dobna be villamosokat a kieső HÉV-ek helyére. Az állam 2016-ban vette át a HÉV-ek üzemeltetési feladatait a fővárostól, ennek átengedését a hétfői bizottsági ülésen többen is stratégiai hibának nevezték.

Az pedig ugyan hiába tűnik átmeneti megoldásnak, így jó ötletnek, hogy a régi villamosokat állítsanak be a HÉV-ek helyére, ez sem megy egyik pillanatról a másikra: át kell alakítani a peronokat, a járműveket fel kell újítani, pályamódosítások kellenek, az áramellátáson változtatni kell. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója azt mondta, legkorábban 2026-ban tudnak villamosokat kimozgatni a HÉV-vonalakra.

Walter Katalin: Az átmeneti, villamospótlásos megoldás is csak 2026-tól működhet
Reviczky Zsolt

A Vitézy vezette bizottsági ülésen ugyanis korántsem csupán a bizottsági tagok vettek részt: komoly sajtóérdeklődés mellett megjelent a már említett Walter, de mellette ott ült Bodor Ádám, a BKK mobilitiásfejlesztési igazgatója, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, de meghívást kaptak a civilek is, megjelent a Közlekedő Tömeg, valamint Magyar Közlekedési Klub egy-egy szakértője is. Ez úgy fest, változás lesz az előző ciklusokhoz képest amúgy is jelentősen változó közgyűlésben: a bizottsági üléseken jó eséllyel a jövőben is meg fognak jelenni a civilek is, hozzászólási jogot is kapnak.

A Magyar Közlekedési Klub szakértője itt jelezte: lehet, hogy most a kormány kitáncolni látszik a járatritkítási tervekből, valójában valami valószínűleg mégis lesz ebből, hiszen a HÉV-szerelvények vizsgái le fognak járni, így azok nem közlekedhetnek. Vitézy azt mondta, nem csak ez velük a baj: nem klimatizáltak, nem akadálymentesítettek, elöregedtek, így kellene járműcsere is. Csakhogy pénz az nincs.

Walter ezen a bizottsági ülésen adott hangot azon aggályának is, hogy nem látni a forrást sem, amiből azokat a fejlesztéseket finanszíroznák, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a villamosokat beállítsák a HÉV-vonalakon. Sőt: egy esetleges HÉV-jármű-csere program forrása sem látszik, sem állami, sem uniós pénzből. Vitézy erre mintegy reagálva azt mondta: ha valóban villamosokat állítanak be a HÉV-ek helyén, akkor “annak költségeit érvényesíteni kell”.

Mi volt eddig?

Múlt héten a HVG írta meg egy kiszivárgott dokumentum alapján, hogy komoly járatritkításra készül a MÁV-HÉV: csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenés volt a lapunkhoz eljutó terveken. Mindezt a terv a járműállomány öregedésére fogta, ebben pedig van is igazság, hiszen a városszerte járó kocsik átlagéletkora ötven év, arra pedig nincs és előreláthatóan a közeljövőben sem lesz pénz, hogy újakat vegyenek.

Egy járatritkítás az utóbbi évben már volt: tavaly decemberben, a 2023-25-es menetrend tervezésénél derült ki, hogy januártól napi 78 jármű helyett csak 74 tud forgalomba állni. Akkor a MÁV-HÉV a H5-ös és a H6-os HÉV menetrendjét szűkítette jelentősen.

Tiltakozik Karácsony és Vitézy is a HÉV-ek állami ritkítása miatt, a BKK igazgatója pedig azt mondta: „Nem sétálunk bele a csapdába”

A főpolgármester szerint a kormány nem teszi a dolgát, ehelyett járatritkítást tervez a HÉV-nél, amit elfogadhatatlannak nevezett. Egyetértett vele Vitézy Dávid is, bár ő a kormány és Lázár Jánosé mellett Tarlós és Karácsony felelősségét is felvetette. A BKK szakmai igazgatója pedig részletesen elemezte a HVG-nek, miért rossz az ötlet, és miért „csapd a” az, amibe a kormányzat kényszeríteni akarja őket.

Miután a lapunkhoz eljutó terv nyilvánosságra került, komoly felháborodást váltott ki. Akkorát, hogy az ellen egyszerre tiltakozott Karácsony Gergely és Vitézy Dávid is, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója pedig azt mondta, a járatritkítás „elfogadhatatlan, szakmaiatlan és tarthatatlan”. Bodor lapunknak arról beszélt, hogy a fővárosi céggel két ritkítástervet ismertettek, szerinte viszont mindkettő „a szolgálati színvonal csökkenését jelentené az utasok számára, továbbá az egyéni gépjárműforgalom és a környezetterhelés növekedését is.” A BKK feladata lett volna, hogy a két forgatókönyv közül válasszon, azonban Bodor szerint egyik mellett sem döntöttek, hiszen bármelyik is valósulna meg, az komoly zsúfoltságot eredményezne minden érintett vonalon.

Karácsony arról írt a járatritkítás apropóján, hogy „az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai”, valamint „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat”.

Vitézy a járatritkításért egyszerre nevezte felelősnek Karácsonyt, a volt főpolgármester Tarlós Istvánt, valamint a közlekedésért is felelős minisztert Lázár Jánost, aki még tőle is szokatlan alpárisággal reagált a bejegyzésére. „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is” – írta a miniszter. Lázár posztjában elsősorban Vitézyt gyalázta (Magyar Péter seggnyalójának nevezte őt), azonban posztjának fő üzenete emellett az volt, hogy a minisztérium nem döntött még a járatritkításról.

Valami kavarodás azonban volt a rendszerben: azt követően, hogy beszámoltunk a járatritkítási tervekről, kirúgták a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatóját, Nagy Gábort. Lapunk értesülései szerint Nagy kirúgásáról a közlekedési tárcánál döntöttek. Nagy helyére Pál László érkezett.

A kirúgás ellenére a minisztérium egyértelműen azt a képet próbálta felfesteni, hogy nem készülnek járatritkításra, bár tervek azok valóban voltak erre. Mint megírtuk, két, egymásnak teljesen ellentmondó menetrendi tervezet készült a MÁV-HÉV-nél.

Hirdetés
Élet+Stílus Nemes Nikolett 2024. december. 28. 18:00

Pisszeghet, sípolhat, szisszenhet és pöföghet a befőttesüveg, de pont ez a jó: így  fermentáltunk savanyú káposztát

Csodás vitamin- és tápanyagbombával kényeztethetjük a mikrobiomunkat a téli ínség idején, ha fermentált ennivalókat fogyasztunk. Többek között savanyú káposztát is készíthetünk ezzel a módszerrel – elmondjuk, hogyan érdemes csinálni lépésről lépésre, mit kell tudni a sózásról, fűszerezésről, hogyan kombináljuk az alapanyagokat, és mire figyeljünk különösen az erjesztés során.