A HÉV járatritkítási tervének kiszivárgása és az ezt követő szakmai-politikai botrány első áldozata a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója, Nagy Gábor lett, akit csütörtökön menesztettek, nem sokkal Lázár János szakminiszter témába vágó kirohanása után – értesült a HVG. A MÁV lapunknak megerősítette az azonnali távozás hírét.
Noha eddig a munkájára nem volt panasz, csütörtökön váratlanul azonnali hatállyal menesztették Nagy Gábort, a HÉV-vonalak üzemeltetését végző állami cég, a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatóját, aki 2021. december 1-től töltötte be ezt a pozíciót – tudta meg a HVG. Értesüléseink szerint a váratlan munkáltatói lépésről magas szinten, a MÁV-Volán csoport tulajdonosi jogait gyakorló, Lázár János vezette közlekedési tárcánál döntöttek.
A HVG információi szerint a HÉV járművezetői engedéllyel is bíró, 2019 óta a MÁV-HÉV-nél dolgozó, gépészmérnök Nagy Gábor kirúgása összefügg a szakmai és politikai körökben botrányt HÉV járatritkítási javaslattal, amiről elsőként a HVG írt kedden. Megírtuk: a HÉV-eket üzemeltető cég kényszerűségből, járatritkítást tervezett a jövő év elejétől, mivel az 50 éves átlagéletkorú flottában egyre kevesebb a forgalomba adható jármű.
A HVG-nek a távozást megerősítette csütörtök este a MÁV is. Azt írták: “A mai nappal távozik posztjáról Nagy Gábor, a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója, akinek helyét Pál László veszi át.” A “közös megegyezéssel történő vezetőváltás” közlésük szerint “része annak az integrációs folyamatnak, amely során egyesül a MÁV-START, A Volánbusz és a MÁV-HÉV, hogy a jövő év elejétől MÁV Személyszállítási Zrt.-ként folytassa tevékenységét”.
A MÁV-HÉV már tavaly év végén is hasonló járat- és kapacitáscsökkentésre kényszerült, miután kiderült, hogy idén januárjától a napi 78 jármű helyett 74 tud csak forgalomba állni. Akkor a „a rendelkezésre álló kapacitások hatékonyabb elosztása érdekében” a H5-ös és a H6-os HÉV menetrendjét szűkítették. A lehetőségekhez képest gondos karbantartás ellenére mostanra kiderült, hogy jövőre újabb négy járművet kénytelenek nélkülözni.
Ezért javasolta nemrég hivatalosan is a MÁV-HÉV a budapesti közlekekedésszervező cégnek, a BKK-nak, hogy válasszon az “A” vagy a “B” menetrendi javaslatból – a kevesebb forgalomba adható kocsi miatt mindkettő változat járat- és kapacitáscsökkentéssel járna, érintve több vonalat is. A ráckevei H6-os HÉV-en 18, a gödöllői H8-ason 13-23, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkentést okozva.
A HÉV-járatritkítási tervet Karácsony Gergely főpolgármester is bírálta, mondván: a kormány nem teszi a dolgát, ehelyett járatritkítást tervez a HÉV-nél, ami elfogadhatatlan. Egyetértett vele Vitézy Dávid is, bár ő a kormány és Lázár Jánosé mellett Tarlós és Karácsony felelősségét is felvetette. A BKK szakmai igazgatója pedig részletesen elemezte a HVG-nek, miért rossz az ötlet, és miért „csapda” az, amibe a kormányzat kényszeríteni akarja őket:
A MÁV először kedden még nem cáfolta a járatritkítás tervét, Hegyi Zsolt vezérigazgató a HVG-val akkor annyit közölt, hogy a HÉV-nél valóban járműhiány van, döntés azonban még nincs (ilyet mi sem állítottunk – a szerk.), ám megjegyezte: ha lesz is változás, azt az utasok túlnyomó többsége nem is fogja érzékelni. Szerdán Vitézy Dávid összehívta a főváros szakbizottságának rendkívüli ülését az ügyben, és jelezte, Lázár Jánost is várják oda.
Erre reagált csütörtökön Lázár János miniszter egy indulatos Facebook-posztban, amelyben többek között azt írta: „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi, libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is”:
Erre reagált Vitézy úgy, hogy nyugtatóteát javasolt a miniszternek, akinek szavait csütörtökön a Mazsihisz alelnöke is élesen bírálta.
Nagy Gábor vezérigazgató menesztésének hírére a Facebookon reagált este Vitézy Dávid. Azt írta:
Úgy tűnik, Lázár János arra juthatott, hogy a MÁV HÉV Zrt. vezérigazgatója is “aberrált belvárosi libsi” lehet, mert azonnali hatállyal kirúgta ma. Ez nagyjából fel is ér egy beismerő vallomással: igaz volt a járatritkítási terv, és Lázár János próbálja hárítani a felelősséget, ahogy szokta.
Vitézy szerint Lázár “tegnapi, minősíthetetlen, alpári káromkodással teli posztja után így lett teljes a miniszteri kudarc: először a lebukás, majd jött a tagadás, majd a kapkodás, végül egy alacsonyabb szintű vezető kirúgása. Bízzunk benne, hogy ez azt jelenti, hogy HÉV-járatritkítás végül nem lesz.”
De mint írta, azért a hétfői szakbizottsági ülést megtartják, sőt azon javasolni fogja, hogy a Fővárosi Közgyűlés frakciói és képviselői egyhangúlag álljanak ki a tervezett HÉV-ritkítások ellen. Vitézy egyúttal közzétette a bizottsági ülésre készített előterjesztését, annak mellékletében pedig a MÁV-HÉV eredeti levelét (amit a miniszter tagadni próbál), illetve az arra adott BKK-választ, ezek itt olvashatók.