A valamivel több mint hat kilométeres útszakasz köti össze az M43-as autópályát a batidai kastéllyal.
Hamarosan felújítják a 4413-as jelű, Algyőt és Maroslelét összekötő út „több mint hat kilométeres” szakaszát, amire bruttó 3,3 milliárd, azaz kilométerenként nagyjából 500 millió forintot fordít a Magyar Közút. A szervezet tájékoztatása szerint az átfogó beruházás a nagyfai bekötőút és az M43-as autópálya felüljárója közötti részt érinti majd.
Ez az út vezet Lázár János építési és közlekedési miniszter batidai kastélyához
– írja az Átlátszó.
A cikk szerint a 4413-as út az algyői Tisza-híd és az M43-as között közel 12 kilométer hosszú. Ennek a felét újítják fel a büntetés-végrehajtás nagyfai börtönéig. Ezen a szakaszon naponta csupán néhány száz autó és egy buszjárat közlekedik, utóbbi naponta oda-vissza háromszor.
Csongrád-Csanád megyében egy másik útfelújítási projekt keretében két másik helyen is dolgoznak majd: 4401-es, Szarvas–Szentes összekötő úton és az 5514-es úton Mórahalom átkelési szakaszán. Az összesen 8,5 kilométernyi útszakasz rekonstrukciójára kilométerenként 294 millió forintot szánnak.
Az Átlátszó megkérdezte a beruházásról a Magyar Közutat, amely szerint „Az egyes útfelújítások kilométerre vetített árai nagymértékben függnek a projektek műszaki tartalmától, a földrajzi adottságoktól, a beavatkozások mértékétől, alkalmazott technikától, ezért nem érdemes a szumma beruházási árakat egyszerű visszaosztással összehasonlítani két útfelújítási projekt költségeit”.
A magyarázat szerint a másik beruházás azért kerül kevesebbe, mert a meglévő burkolat felület előkészítése után két rétegű aszfaltburkolat-megerősítés történik.
A 4413-as úton azonban komplexebb munkákat végeznek majd el: teljesen elbontják a meglévő pályaszerkezetet, új pályaszerkezet építenek, és arra terítik az új aszfaltrétegeket. Válaszában a közútkezelő azt is kiemelte, hogy a mellékút térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta, ez pedig a pályaszerkezet deformációját is okozhatja”. „Ennek kezelése, megelőzése érdekében talajstabilizálás is szükséges, amely jelentős pluszköltségekkel jár, de elvégzése szükséges, hogy az utat hosszabb távon is megfelelő állapotban használhassák a közlekedők.”
Frissítés: Az Átlátszó cikkének megjelenése után közleményt adott ki a Magyar Közút. Ebben azt írták, „a mai napon olyan cikkek jelentek meg a beruházás kapcsán, amelyek politikai szempontok alapján értelmezték át a projekt műszaki paramétereit, így fals módon járhatta be a hazai sajtót a fejlesztéshez kapcsolódó szakmai tájékoztatás”.
Ezért most kiemelték, hogy a projekt „olyan hosszútávú fejlesztés kezdő lépéseit jelenti, ami később a 47-es főút fejlesztési munkáihoz kapcsolódó teljes útzár miatti forgalomszervezési munkák miatt stratégiai fontosságú lesz”.
Jelezték, hogy a47-es főút algyői Tisza-hídjának bővítési, fejlesztési munkái már előkészítő fázisban vannak, a tervek alapján pedig már most realizálható, hogy az építési munkák során időszakosan teljes útzár bevezetése is sor kerül. A főúton naponta 17 470 egységjármű közlekedik, közülük 888 teherautó. Ehhez hasonló forgalmat kell majd szükség esetén elvezetnie a 4413-as jelű Algyő–Maroslele összekötő útnak. A mellékút felújítás előtt nem rendelkezett olyan műszaki paraméterekkel, hogy naponta az ilyen megnövekedett arányú, főleg teherautó forgalom biztonságos és komfortos áthaladását biztosítsa, mivel nem ekkora terhelésre volt méretezve a szakasz. Ezért még a 47-es főút fejlesztése előtt döntöttek arról, hogy a mellékút komplex felújítása elengedhetetlen ahhoz, hogy ez a szakasz hivatalos terelőút lehessen és a lehető legkisebb mértékű kerülővel számoljanak a térségben közlekedők és a teherautósok, vagyis ez a beruházás a főút fejlesztéséhez tartozó alprojektnek minősül.
Megismételték, hogy a mellékút térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny, ezért az itteni útépítés komplexebb alapozást igényel, amelynek célja, hogy hosszú távon, a terelés alatt és után is megfelelő állapotú utat használhassanak az autósok. Azt is megjegyezték, hogy ez az útszakasz szolgálja a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet megközelítését is.