Rákosrendezőn, a mini-Dubajnak becézett ingatlanberuházás számára kiszemelt területen épületek, vágányok bontásával, fakivágással, 190 ezer köbméter illegálisan lerakott hulladék elszállításával kezdődik a beruházás előkészítése. Első körben erre 14 milliárdért írt ki tendert a MÁV, de a helyszín kipucolásáig és a fejlesztőknek átadásig a számla többszáz milliárdra nőhet.
Rákosrendező terület-előkészítésére írt ki pénteken közbeszerzést a most még állami, de a vitatott mini-Dubaj beruházás részére arab befektetőknek átadandó terület tulajdonosa, a MÁV. A 14 milliárd forintos keretösszegű megbízás egy első körös területrendezés a legszükségesebb teendőkkel, főleg a 130 hektár megtisztításával.
A pályázati kiírás szerint a Rákosrendező vasútállomásnál tervezett rozsdaövezeti fejlesztés előkészítéséről van szó. Helyet kell csinálni a kiemelt beruházássá minősített, ötmilliárd eurós új városrésznek, amelyet egy egyesült arab emírségekbeli ingatlanfejlesztő építene, a nemrég Belgrádban felhúzott negyedhez hasonlóan.
Egyelőre az építési terület előkészítéséről, annak is csak egy részéről szól a MÁV által kiírt tender. A nyertesnek fákat kell kivágnia, a növényzettől megtisztítania a területet. Emellett a területen lévő, feleslegessé vált épületeket is el kell bontani, az így keletkezett – részben azbeszt-tartalmú, így veszélyes – hulladékot el kell szállítani.
El kell bontani a területen 21 kilométernyi vasúti vágányt és 6 kilométernyi vezetéket, ezek mellett el kell szállítani 500 tonna fa-, és 10 ezer tonna betonhulladékot is. Még nagyobb feladat a területen felhalmozott illegális – részben veszélyes – hulladék elszállítása. Ennek mennyiségét a tenderkiírásban a MÁV 190 ezer köbméterre becsüli.
A fejlesztési terület megtisztításával sietni kell, mivel e téren túlságosan is feszítettnek tűnő határidőkkel számol a kormány. Legalábbis Szijjártó Péter külügyminiszter Abdalláh bin Tuk ál-Marri, az Egyesült Arab Emírségek gazdasági miniszterének azt ígérte: a kormány szándéka, hogy már idén ősszel átadja a területet a fejlesztőnek.
Ez meglehetősen ambiciózus vállalásnak tűnik, hiszen a mini-Dubajnak is becézett fejlesztésnek kinézett MÁV-területen:
- csak hulladékból láthatóan legalább 175-190 ezer köbméternyit kell elszállítani,
- ami helyenként 4 méter vastagságban borítja a helyszínt,
- és aminek 1-3 százaléka veszélyes hulladék, emellett
- fel kell számolni két gázolaj eredetű szerves szennyezőgócot is.
Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly 20 milliárd forintra becsülte csak a kármentesítést költségeit, de a terület megfelelő rendezésére – az infrastruktúrára költendő összegekkel együtt – jó 400 milliárdos kiadást jósolt. Igaz a kormány utóbb csak 300 milliárdosat vállalt:
A mini-Dubaj projektből a kormányzati megbízásokkal eddig is bőségesen ellátott gazdasági szereplők húzhatnak hasznot, amit alátámaszt, hogy Garancsi István egyik fontos embere irányítja a beruházó Mohamed Alabbar magyarországi cégét. Akárhogy is, a Lánszki Regő építészeti államtitkár is sok lehetőséget lát a projektben, szerinte ez egyfajta fejlesztési “koronaékszer” lehet Budapesten:
A területen áprilisban hatalmas tűz tombolt – mint kiderült, szándékos gyújtogatás történt, ezért a rendőrség nyomozást indított. A lángok április 8-án éjjel csaptak fel, egy 100 méter hosszú, 5 méter magas talpfarakás égett. A tüzet csak másnap, 19 tűzoltóautó, a rendőrség vízágyúi és több mint 50 tűzoltó bevetésével fékezték meg. A lángok oltása közben két tűzoltó égési sérüléseket szenvedett.