Egy régi raktárépületben rendezkedhet be Sóskúton annak a szlovén cégnek az akkufeldolgozója, amelynek egy ugyanilyen projektjét tavaly nyáron Szijjártó Péter jelentette be Alsózsolcára. Lapunkhoz eljutott egy olyan dokumentum is, amelyből kiderül, hogyan fest majd belülről a most frissen bejelentett sóskúti beruházás.
„Akkugyár? Ide? De hát egy már van!”
– így reagált egy helyi férfi, amikor arról faggattuk Sóskúton, hallott-e egy esetleges újabb akkuipari beruházásról. Nem értette a kérdésünket, ezzel pedig nem volt egyedül, a legtöbben hozzá hasonlóan bólogattak, amikor akkugyárat emlegettünk, és az ipari park felé mutattak, hogy igen, ott van már egy. Aztán megdöbbentek, amikor mondtuk, hogy úgy tudjuk, érkezik egy újabb. Na, nem gyár, csak feldolgozó.
Sóskúton még múlt pénteken jártunk, nem sokkal azután, hogy Lőcsei Lajos momentumos országgyűlési képviselő közölte a Facebook-oldalán, hogy a budai agglomerációban vásárol telephelyet az alsózsolcai akkumulátorfeldolgozó beruházója, az Andrada Group Kft. Iparági pletykák szerint ez nem meglepetés: volt olyan forrásunk, aki már tavaly decemberben arról beszélt, hogy az Alsózsolcán akkufeldolgozó ötletével megjelenő, majd gyorsan elhallgató szlovén cég ide tenné át telephelyét, és inkább itt kezdene akkufeldolgozó üzem építésébe.
A cég neve a Sóskút melletti, az M7-es lehajtójához közel lévő ipari park egyik ingatlanának tulajdoni lapján jelent meg. Jelenleg ennek a két és fél hektáros területnek a tulajdonosa az Orion Elektronikai Kft., amely két külföldi cégé, egy indiaié és egy oroszé, a Rosznyefty Nyilvánosan Működő Olajipari Részvénytársaságé. Pontosabban utóbbié csak volt: az Opten cégbázisban az olvasható, hogy a NAV december 15-én lefoglalta a Rosznyefty tulajdonrészét. Az Andrada öt nappal később, 2023. december 20-án kérelmezte, hogy a tulajdonába kerülhessen a terület, erről azonban a tulajdoni lap kedden délután lekért adatai szerint egyelőre nincs döntés. Január tizedikén két újabb jelzálogjogot jegyeztek be a területre. Az egyik egy szlovén magánszemélyé, a másik egy befektetési alapé, de nem világos, hogy származásukon túl van-e bármi közük az Andradához.
Hétfőn megkerestük kérdéseinkkel az Andradát, amely végül kedd délutánra megerősítette:
13 milliárd forintos beruházással hoznak létre zöldenergia-tároló rendszerek újrahasznosítására üzemet.
Az üzem közleményük szerint februárban kezdheti meg működését, két év alatt pedig 160 munkahelyet terveznek vele létrehozni. A cég egyelőre nem közölte, hogy Sóskúton belül pontosan hol lesz a telephelyük, de az Orion épületének tulajdoni lapján látottak alapján arra következtetünk, ott fogják megvalósítani a beruházást. A helyszínen, a sóskúti Homokbánya utcában, az ipari park bejáratánál ebből pénteken mindössze annyit lehetett látni, hogy az Orion épületéből éppen munkások hordták ki a benti berendezést.
"Első lépésként kis kapacitású, nem veszélyes fémhulladékokat újrahasznosító üzemként indulunk el. A második lépésben, egy sikeres felfutási fázis után, teljes energiatároló rendszereket is feldolgozunk. Az egységes környezethasználati engedély kérelmezéséhez átfogó környezeti hatásvizsgálatot végzünk. Célunk, hogy a legszigorúbb környezetvédelmi követelmények és uniós szabványok alapján működjünk" – írta a közleményben Peter Tibaut, az Andrada ügyvezető igazgatója, társtulajdonosa. A közleményből kiderül, hogy a cég nem csupán Magyarországon, de Spanyolországban is terjeszkedni tervez. A sóskúti üzemmel kapcsolatban azt ígérik, hogy a vízfogyasztása elhanyagolható lesz.
Az akkuipari beruházásokról és azok Magyarországra hozataláról a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztérium tárgyal évek óta, a tárgyalási folyamatból az eddigi tapasztalatok szerint kihagyják a települési vezetőket. Ezért aztán nem is meglepő, hogy amikor Lőcsei rákérdezett az önkormányzatnál, hogy van-e tudomásuk egy akkufeldolgozó üzem érkezéséről, König Ferenc polgármester azt válaszolta neki, hogy „az ön által kérdezett használt akkumulátorokat feldolgozó üzem létesítéséről nincs információnk, ilyen tevékenységgel a sóskúti önkormányzatot nem keresték, ezért ilyen üggyel foglalkozó képviselő-testületi ülés sem volt és ami nem volt, arról pedig állásfoglalást sem tettünk”. Az akkuipari beruházások bejelentését rendszerint magára vállaló Szijjártó egyelőre semmit nem kommunikált Sóskúttal kapcsolatban.Lapunk birtokába került viszont egy olyan dokumentum, amin egy oda szánt akkufeldolgozó alaprajza látható.
A tervek szerint az épületet két részre bontanák és kialakítanának benne egy akkumulátor-szétszerelő, valamint egy újrahasznosító üzemet is. Utóbbi területe az általunk megszerzett dokumentum szerint közel 18 ezer négyzetméter lenne, míg a szétszerelésre háromezer négyzetméter jutna. A hulladéknak is lenne hely: a terv szerint az újrahasznosító üzem mellett helyeznék el, kicsit több, mint ezer négyzetméteren.
A tervekből kiderül, hogy a létesítmény 15 méter magas kell hogy legyen. A dokumentumban szó van egy irodaépületről is, az azonban nem világos, hogy azt hozzáépítenék-e a már meglévő csarnokhoz, vagy azon belül alakítanák ki. Annyi biztos, hogy a munkaterületen kívül a terv öltözőt, pihenőt és mellékhelyiségeket is tartalmaz, valamint kiköti, hogy
az újrahasznosító üzemben egyszerre összesen hét-nyolc dolgozó lesz, míg a szétszerelőben egy időben 35-40 embert fognak foglalkoztatni.
Ez a dokumentum önmagában még mindig nem jelenti azt, hogy biztosan az Andrada akkuipari beruházása érkezik az egykori Orion Elektronikai Kft. régi raktárépületébe. Azt viszont jelzi, hogy valakik aktívan foglalkoznak az épület funkciójának átalakításával, újragondolásával.
Sóskúton jelenleg is épül akkumulátoripari beruházás. Az ipari parktól kicsit kijjebb lévő Dongwha Electrolyte Hungary Kft. épülő üzeméből sem akkumulátorgyár lesz, mivel nem kész akkumulátorokat fognak előállítani, csak az azokhoz szükséges elektrolitot. A polgármester pedig a momentumos Lőcsei Lajosnak korábban azt írta, azt is csak 2025-től. Az ott majd készülő elektrolitot Magyarországon belül fogják felhasználni, nem is viszik messzire, csak Gödig, ahol a Samsung SDI várja. Ami már nevében is akkumulátorgyár.
Az akkugyárak ugyanis nem sokat érnek beszállítói lánc nélkül. Ezt látjuk Ács példáján is, ahol az érkező Bamo Technology Hungary Kft. a Debrecenben épülő Eve Power beszállítói láncába fog katódgyártóként csatlakozni. És amelyet a majdani gyár közleménye szerint már a BMW tisztségviselője is meglátogatott, hiszen az Eve végső soron az ő autóikba fogja szerelni majd kész akkupaneleit.
A Dongwha érkezése előtt a Mérce cikke szerint 2020-ban a képviselő-testület tett egy nagy könnyítést a dél-koreai cégnek: beruházási célterületté minősítették át azt a területet, ahol a gyár csarnokát felállították. Az erről szóló képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéből kiderül: König Ferenc polgármester sem tudta egészen pontosan, hogy mire is bólintanak rá. Annyit tudott, hogy jelentős beruházásról van szó, amely jó eséllyel további beruházókat vonzhat Sóskútra.
Ha valóban egy újabb akkuhulladékot újrahasznosító, illetve szétszerelő üzem fog érkezni Sóskútra, az azért is furcsa lesz, mert a Dongwha nem pusztán egy elektrolitgyár építését vállalta, az csak a beruházás első üteme. A második ütemben egy veszélyes hulladékot újrahasznosító üzem felépítését is vállalták. Annak azonban nincs nyoma, hogy a Dongwha már nekilátott volna a beruházás második ütemének megvalósításához az elektrolitgyár, vagyis az első ütem befejezése előtt. Így feltételezhető, hogy a most kiszivárgó feldolgozó ötlete nem tőlük származik, tőlük független.
A Dongwha érkezése néhány éve keltett némi felzúdulást Sóskúton, valamint a környékbeli Tárnokon is, igaz, közel sem akkorát, mint amekkora Debrecenben, Gödön, vagy Ácson elszabadult. Az aggodalom pedig nem teljesen alaptalan. Az elektrolitgyár épülete Tárnoktól mindössze egy, Sóskúttól pedig kevesebb, mint másfél kilométerre van, hatása viszont egy esetleges baleset esetén érintheti Érdet, vagy Pusztazámort is. Az elektrolit ugyanis tűz- és robbanásveszélyes, az előállításához pedig a magzatkárosító hatása miatt elhíresült NMP-t, vagyis N-metil-2-pirrolidont is használnak.
Sóskúttal a hvg.hu-n kiemelten foglalkoztunk. Mérgeink című, környezetszennyező beruházásokat bemutató videósorozatunk első, a településről szóló epizódját itt tudja megnézni:
Mit tudunk az Andradáról?
Az Andradáról először 2023. augusztus 29-én hallhatott a közvélemény. Szijjártó Péter akkori bejelentése szerint „a világ legmodernebb technológiájú akkumulátor-újrahasznosító üzemét” tervezték megépíteni Alsózsolcán. A beruházás értékét a külügy tízmilliárd forintra tette, vagyis az eltörpül a több száz milliárd forintokat hozó BYD, CATL, vagy a már említett Bamo és Eve Power mellett. Az állam a projekttől kétszáz új munkahelyet várt, és 4,7 milliárd forint támogatással tolta volna meg.
Helyben azonban a hirtelen felháborodáson túl a civilek össze tudtak fogni, szeptember közepére pedig már tizenötnél is több észrevételt nyújtottak be a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kormányhivatal környezetvédelmi főosztályára, hogy így tiltakozzanak az akkubontó megépítése ellen. Ezek között olyanok is szerepeltek, hogy a beruházó semmilyen előzetes hatástanulmányt nem nyújtott be engedélykérelméhez. És nem álltak meg itt.
A Népszava beszámolója szerint a civilek a megyei főügyészségen is elindítottak egy eljárást, mivel azt a területet, ahová az Andrada építkezni szeretett volna, korábban védett ivóvízbázisként tartották számon. Azonban a dokumentumokból kiderült: a területet 2018-ban az Észak-magyarországi Regionális Vízművek kezdeményezése alapján a megyei katasztrófavédelem kivonta a védettség alól. A környezetvédők pedig a határozatok alapján azt is ki tudták deríteni, hogy 2018-ban az a budapesti IMSYS Mérnöki Szolgáltató Kft. kezdeményezte a terület átminősítését, amelyek a bátonyterenyei és a szigetszentmiklósi akkubontók előzetes tanulmánytervét is készítette.
Alsózsolcán az Andrada igyekezett törekedni a transzparenciára. A bejelentés után volt közmeghallgatás, ahol viszont majdnem megverték a képviselőiket. Ígértek területbejárást is, amire lapunk is jelentkezett, azonban végül az egészből nem lett semmi. Szeptember végén ugyanis a beruházó visszavonta az üzem engedélykérelmét, megelőzve, hogy a hatóság dobja vissza azt. Információink szerint a kérelem erősen hiányos volt. Tavaly ősz óta viszont az Andrada körül csönd van, csupán decemberben jelezték egyszerre többen, hogy ismét mozgolódás van, de már nem Alsózsolcán, hanem Sóskúton.
Kerestük a sóskúti polgármestert és a Külügyminisztériumot is az Andrada beruházásával kapcsolatban, azonban cikkünk megjelenéséig nem kaptunk válaszokat.
Bár a polgármester megkeresésünkre nem válaszolt, a sóskúti önkormányzat egy Facebook posztban megerősítette, hogy valóban az Orion épületében fogja megkezdeni működését az Andrada.
Az alsózsolcaiak nem akarnak "kísérleti nyulak" lenni a tervezett akku-újrahasznosításban
Nyoma sincs a beígért modern akku-újrahasznosító technológiának a magyar üzemet tervező szlovén cég által beadott dokumentációban.
Arról, hogy mi történt 2023-ban Magyarországon az akkumulátoriparral kapcsolatban, itt írtunk bővebben:
Borítóképünkön az Orion Elektronikai Kft. épülete Sóskúton. Fotó: Reviczky Zsolt1500 milliárd forintnyi beruházás, balhék és balesetek - ez volt a magyar akkuipar 2023-ban
Rengeteg ígéret, amelyeket helyben egyre durvább ellenérzések fogadnak - így foglalható össze, hogy mi történt a magyarországi akkumulátoriparban idén. Hatalmas gyárak érkeznek, de egyelőre nem tisztázott, ki fog ezekben dolgozni, sem az, hogy ki fogja feldolgozni a hulladékukat.