A BKK úgy modernizálta az érintőkártyás fizetést a reptéri buszon, hogy a készülék nem ad jegyet vagy bizonylatot, csak felvillan egy zöld pipa. Sok utas kétszer, háromszor vagy akár többször is kifizeti a méregdrága jegyet, mire rájön a működési elvre.
Szegény külföldiek közül van, aki ötször-hatszor is fizet, mire rájön
– mondja a 100E reptéri busz egyik sofőrje ottjártamkor, miután én is elkövettem az említett hibát, igaz, én csak egyszer: 2200 forintomba került, amit kiolvasva a megfelelő tájékoztatókat, felkeresve a megfelelő honlapot, megadva a megfelelő adatokat, megkíséreltem visszaigényelni. Kérdés, ezt a turisták is megteszik-e.
A BKK 2023 júniusában jelentette be a – szerintük – örömhírt: Magyarországon teljesen egyedi, modern jegyvásárlási lehetőséget vezettek be a Deák Ferenc tér és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. terminálja között közlekedő, 100E jelzésű expressz buszon. A Budapest Pay&GO nevű szolgáltatás csak ezen a járaton működik, a lényege pedig az, hogy a teljes ország évtizedek óta bevett gyakorlatához képest semmilyen jegyet, nyugtát, vagy bizonylatot nem ad ki a gép: az utas mindössze a kártyáját érinti a géphez, amely levonja az erre járatra szóló, jelentősen emelt, 2200 forintos jegyárat, és ezzel azonnal jogosulttá is válik az utazásra.
Ez a szokatlan ügymenet azonban se szöveggel, se piktogramokkal nincs jelezve sehol, az utas mindössze annyit lát, hogy a gép kis képernyője egy másodpercre zölden villan fel.
A BKK honlapján a gyakran ismételt kérdéseknek sem sikerül épp megnyugtatnia a vásárlókat: mint írják, azzal kívánják csökkenteni a véletlen fizetések számát, hogy két fizetés között időnek kell eltelnie – ez az időablak azonban mindössze 2 másodperc, azaz valamivel kevesebb, mint amíg az ember újra felemeli a kártyát tartó kezét.
Hogy a probléma valós, azt kérdésünkre a BKK is megerősíti: „Bár a tesztidőszak elején előfordultak véletlen vásárlások, tapasztalataink alapján ez jelenleg az esetek maximum 1-2 százalékában fordul elő” – írják, hozzátéve, remélik, hogy a tesztidőszak után „még a jelenlegi elenyésző esetek száma is csökkenni fog”. Valójában azonban azért korántsem elenyésző a szám: a BKK tájékoztatása szerint a 100E buszon heti 39 és 50 ezer közötti számban utaznak, és az utasok 30 százaléka használja a Budapest Pay&Go szolgáltatást. Ez azt jelenti, hogy ha csak heti 40 ezer utassal számolunk, és csak 1 százalékos hibaaránnyal, akkor máris
hetente 120, havonta csaknem 500 utas fizet minimum 2200 forintot feleslegesen,
de ha 50 ezres utasszámmal és 2 százalékkal számolnánk, az már heti 300, havi 1200 károsult utast jelentene.
A BKK-nál arról is érdeklődtünk, tervezik-e valahogy egyértelműbbé tenni a helyszínen, hogy a zöld villanásnál nem kell több visszaigazolást várni, akár egy információs tábla kihelyezésével. Ilyesmi azonban nem szerepel a tervek közt. „A 100E járaton a BKK utaskoordinátorai folyamatosan segítik az utasokat információkkal, valamint figyelik a rendszer használatát és a vásárlások sikerességét” – írják. Hozzáteszik: „Természetesen, ha az ügyfelek visszajelzései alapján úgy tapasztaljuk, hogy erre igény van, akkor meg tudjuk hosszabbítani a terminálon megjelenő, a vásárlás sikerességét igazoló zöld pipa megjelenési idejét.”