Májusban politikai szövetségei sem mind támogatták abban Karácsony Gergelyt, hogy a főváros Garancsi István cégével szerződjön mintegy 44 ezer fővárosi plakáthely ügyében. A főpolgármester ezután saját hatáskörben döntött.
Karácsony Gergely saját hatáskörben hagyta jóvá, hogy a fővárosi önkormányzat, illetve cégei a Garancsi István milliárdos tulajdonában álló ESMA Reklám Zrt.-vel, valamint a Tasnádi László érdekeltségébe tartozó SYS IT Networkkel szerződjenek a következő évekre – derül ki az önkormányzat határozatából, amelyet a 24.hu szúrt ki.
Az ügy azért is érdekes, mert a főpolgármester a Fővárosi Közgyűlés nélkül döntött arról, hogy olyan üzletemberekkel szerződik nagyjából 44 ezer fővárosi plakáthely ügyében, akik a kormányközeli gazdasági holdudvarhoz tartoznak.
Ahogy korábban megírtuk, az ESMA úgy került Garancsi birtokába, hogy az Orbán-kormány először a közlekedésre veszélyesnek minősítette ezeket a hirdetéseket, majd miután az addigi tulajdonos eladta a vállalatot a kormányhoz közel álló vállalkozónak, ismét lehetővé váltak az út menti reklámok.
Miután a korábbi szerződés lejárt, a budapesti városvezetés nyáron pályáztatta a szolgáltatást, ám csupán egyetlen jelentkező volt, az ESMA, és Baranyi mellett a DK is ellenezte, hogy továbbra is Garancsi ellenőrzése alatt legyenek az értékes fővárosi felületek, ezért a májusi közgyűlésen inkább nem is szavaztak az amúgy magasabb bevételt hozó előterjesztésről.
Arra a kérdésre, hogy Karácsony miért vonta saját hatáskörbe a döntést, és miért nem a közgyűlésre bízta azt, Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes azt mondta, hogy nem akarták szeptemberig húzni az ügyet, mivel nem lehetett tudni, hogy akkorra meglenne-e a minősített többség a közgyűlésben, márpedig minden csúszás bevételkiesést jelent a fővárosnak. Azt is hangsúlyozta, hogy a főpolgármester teljesen szabályosan járt el, mivel az szmsz felhatalmazza őt ilyen döntések meghozatalára.
Kis Ambrus emellett kiemelte, hogy a régi és az új (2028-ig szóló) ESMA-üzlet között van két jelentékeny különbség:
- Egyrészt 250 forintról 381-re emelik a plakáthelyek napidíját.
- Másrészt ezentúl a plakátokon nem lehetnek politikai hirdetések.
A főpolgármester-helyettes szerint az sem visszás, hogy a NER emblematikus szereplőjével kerül üzleti viszonyban az ellenzéki többségű fővárosi önkormányzat Karácsony Gergely személyes döntése nyomán. Ezt azzal indokolta, hogy korábban is ezzel a céggel voltak szerződésben (az előző, ötéves szerződést még Tarlós István idején kötötte a főváros), most legalább jobbak a feltételek.
Ferencváros ellenzéki polgármestere ugyanakkor csalódott Karácsony döntése miatt. Baranyi Krisztina a 24.hu-nak arról beszélt, hogy „tisztába lehetett volna tenni ezt az ügyet, hogy meglegyen a szükséges minősített többség”. Szerinte az alpolgármester által emlegetett gazdasági indok sem megalapozott, mivel úgy látja, hogy a 131 forintos emelés havonta elenyésző többletbevételt hoz a fővárosnak, ami a budapesti költségvetés méretét nézve nem lehet perdöntő.