A Superyachtfan nevű hajós szakmai portál szerint egy olyan orosz bányamilliárdosé a fedélzeten Mészáros Lőrincékkel lefotózott Rose d’Or nevű hajó, aki a Balkánon aktív ingatlanbefektető, és akinek egyébként van egy másik Sanlorenzo gyártmányú jachtja is. A 62 méteres hajó a harmadik, egyben az eddigi legnagyobb jacht, amit a NER szűk elitje használ az elmúlt években.
Ez még nem megajacht, azok nyolcvan métertől indulnak, de Mészáros Lőrincék szintet léptek: a 62 méteres Rose d’Or jacht mellett, amelyen Mészáros Lőrincet és családját lefotózta a 444.hu fotóriportere, eltörpülnek az ország leggazdagabb embere által korábban nyaralásra használt jachtok, az Artemy, Lady Mrd. és a Seagull Mrd is. A legfrissebb fotókon feltűnő, Sanlorenzo által épített hajón 12 vendég utazhat, 14 fős legénység gondoskodik a kényelmükről.
Egy jachtokkal foglalkozó szakportál meg is nevezi a Rose d’Or tulajdonosát, aki szerintük nem Mészáros Lőrinc, és nem is az Artemy, a Lady Mrd, vagy a Seagull korábbi tulajdonosa, Szíjj László.
A Superyachtfan szerint a 2023-ban vízre bocsátott Rose d’Or Konsztantyin Sztrukov kazah–orosz bányamágnás tulajdonában van.
Sztrukov a mai Kazahsztán területén született 1958-ban, amikor az ország még a Szovjetunió része volt. A jachtokkal foglalkozó oldal szerint elsősorban aranybányákból szerezte a vagyonát, és nem csupán a Rose d’Or, hanem egy másik Sanlorenzo gyártmányú jacht, a Reve d’Or is a tulajdonában van. Sztrukov jelenleg a Forbes gazdasági lap gazdaglistájának 2133. helyén áll. Vagyona egyébként a háború kitörését követően megcsappant, hiszen míg a Forbes 2021-ben még 2,8 milliárd dollárra taksálta azt, jelenleg 1,3 milliárd dollárra becsüli, ami egyébként hajszálnyival kevesebb mint Mészáros vagyona, amit a 100 Leggazdagabb magyar című kiadvány 660 milliárd forintra becsül, a nemzetközi Forbes pedig 1,4 milliárd dollárra. 1993-ban Kazahsztánból Oroszországba költözött, jelenleg Cseljabinszk városában él, az Urál mellett.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/bf578055-132d-403d-92b1-32b982788ce1.jpg)
Sztrukov a Balkánon több komoly beruházást is vitt: a Ruscrime.com beszámolója szerint Montenegróban 15 millió dollár értékben vásárolt meg két kastélyt, majd húszmillió euróért épített egy luxusszállodát is. Ugyanezen lap szerint a milliárdos a Dél-uráli Törvényhozó Nemzetgyűlés alelnökeként is tevékenykedik.
Persze nem zárható ki, hogy Sztrukov csupán a jacht előző tulajdonosa, és a nyilvánosság számára elérhető internetes adatbázisban még nem frissítették a hajó tulajdoni lapját egy Mészároshoz vagy Szíjj Lászlóhoz közeli érdekkörbe tartozó cég nevére. De a hajóról fellelhető nyilvános leírásokból mégiscsak az derül ki, hogy 2023-as gyártású, a YachtCharterFleet szerint júliusban szállították le tulajdonosának, azóta pedig nem cserélt gazdát. A Superyachtfan leírásában pedig a következő mondat van: „a jacht tulajdonlása (Sztrukov részéről – a szerk.) egy magyar lízingcégen keresztül történik”.A lízingcégek használata a valós érdekeltségek elfedésére mindenesetre belepasszolna abba a gyakorlatba, amit sokáig Mészáros üzlettársa, a vele egyidőben meggazdagodott Szíjj László is használt arra, hogy elfedje: valójában az ő tulajdona volt mind a három, a NER nagyemberei által előszeretettel használt szuperjacht.
A konstrukció elég bonyolult, de mindhárom jacht (Artemy, Lady Mrd és Seagull Mrd) esetében ugyanúgy nézett ki. A máltai zászló alatt hajózó jachtok közvetlen tulajdonosa az L&L Charter Ltd. nevű cég volt. Ennek a cégnek a tulajdonosa pedig a PKF Fiduciaries International Ltd. nevű máltai cég. A PKF tulajdonosi hátterét az Átlátszó tárta fel még 2018-ban. Akkori cikkükben azt írták, hogy a cég Marianne Mangion és George Mangion tulajdona.
A Mangionok neve nem ismert a nyilvánosság előtt, de pont ezért választhatták őket több százan érdekeltségeik elrejtésére. A PKF ugyanis az Átlátszó szerint több mint kétszáz offshore céget kezel tulajdonosként vagy igazgatóként.
Az offshore cégek sajátossága, hogy szinte képtelenség felfedni, ki áll mögöttük. Azonban az Európai Unió 2020-ban hozott egy pénzmosás elleni direktívát, a máltai offshore-paradicsomnak pedig fel kellett fednie, hogy kiknek a cégeit kezelik. Így derült ki, hogy az L&L Charter valójában Szíjj László cége.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/eb11b7a7-69c0-43b0-a586-31080f1aa5f5.jpg)
Azt pedig Szíjj Lászlótól tudjuk, hogy az L&L jachtok bérbeadásával foglalkozik. 2020 augusztusában a fehéroroszországi forradalom idején fotózta le a Rose d’Ort is lefényképező Németh Dániel Szijjártó Pétert a Lady Mrd-n. Szíjj akkor a botrány közepén azt mondta: nincs köze ahhoz, hogy kik bérlik a jachtjait. Az ügyből egyébként azért is lett balhé, mert Szijjártó nyaralása közben a Facebookra kitett fotókkal azt a látszatot keltette, mintha éppen az irodájában dolgozna, vagyonnyilatkozata alapján pedig nem lett volna arra pénze, hogy a hajó heti hetvenmilliós bérleti díját kipengesse.
Két évvel később, 2022. augusztus 18-án pedig pont Szíjj Lászlót látták a jachton, ekkor a vállalkozó sajtósa az Átlátszónak azt írta, hogy Szíjj magánszemélyként bérelte saját, a jacht üzemeltetésével és bérbeadásával foglalkozó cégétől a hajót.
Öt év alatt három hajó, két repülő
A NER-elit jachtozásáról akkor kezdtek el először kiderülni a részletek, amikor 2016-ban egy Artemy nevű kisebb jachton fotózták le Mészárost, majd 2018-ban felkerült egy olyan fotó a Mércére, ami az olaszországi Ischia kikötőjében készült, az üzletember pedig egy Lady Mrd nevű hajó fedélzetén pihent.Mészáros már ekkor érezhette, hogy kellemetlen lesz neki az ügy, ugyanis takargatta magát, majd lekiabált a háromszintes jachtról az őt fotózó turistának, hogy ne fényképezzen. Az Átlátszó aztán 2018 kora őszére feltárta Magyarország leggazdagabb embereinek nyaralásait, és nem csak a Lady Mrd elnevezésű, 42 méteres Benetti Crystal 140-et találták meg, hanem az azzal sokszor együtt mozgó OE-LEM lajstromszámú Bombardier Global 600 luxus magánrepülőgépet is. A repülőgép számtalanszor landolt olyan adriai kikötővárosok mellett, amik kikötőjében már ott horgonyzott a luxusjacht, nemegyszer pedig videófelvételen tudták megmutatni, ahogyan a NER-hez köthető csúcsvállalkozók megjelennek először a kikötőben, majd a hajó fedélzetén is. A Bombardier gép egymagában drágább volt, mint Szíjj László két luxusjachtja, az Artemy és a Lady Mrd együttvéve. Az OE-LEM ugyanis 17 milliárd forintba került, míg az Artemy 1,4 milliárdba, a Lady Mrd pedig 6,8 milliárdba.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/daf1d713-b170-4169-89fb-d76c2516155a.jpg)
2021-ben derült ki, hogy Szíjj László cégének a Lady Mrd mellett van egy másik jachtja is, a Seagull Mrd. Ez a hajó a maga ötven méterével nagyobb volt a Lady Mrd-nél és már egy másik kategóriát képviselt. Ugyanis míg a Lady Mrd típusából több is készült, a Seagull már egyedi darab volt: a Benetti az egyedi igények alapján készülő hajóit a tulajdonossal együtt tervezve építi meg. A hasonló típusú hajók ára 10,5 milliárd forint körül kezdődik, ez a típus azonban még ennél is drágább lehetett, hiszen most 12,5 milliárd forintért árulják. A Lady Mrd már nincs Szíjj László érdekeltségének tulajdonában.
2022 őszén az OE-LEM mellé újabb gép érkezett a NER-flottába: felbukkant az OE-IMB. A Bombardier BD-700-1A10 Global Express 6000 fedélzetén Szíjj László utazott Zambiába egy infrastrukturális beruházásról tárgyalni. Szíjj az Átlátszó szerint nem bérelte a gépet, az viszont pont azt az útvonalat járta be, mint ő, vagyis minimum tartós bérletben, vagy lízingelve van nála, ha nem vette meg.
Kerestük kérdéseinkkel a Szíjj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfaltot, valamint a Mészáros Lőrinc érdekkörébe tartozó Mészáros és Mészáros Zrt.-t is. Ha válaszolnak, arról be fogunk számolni.