A résztvevők megemlékezést tartottak, és a rendőrpalotához vonultak a hídról, ahol nemrég egy szabályosan közlekedő kerékpárost gázolt halálra egy versenyző sofőr.
Eredetileg az első védett kerékpársáv ünneplésének szánt „örömtekerésnek” tervezték a szervezők a hétfő délutáni eseményt, amelyből végül a biztonságos közlekedés melletti tüntetés lett. A Magyar Kerékpárosklub rendezvényét azután hirdették meg, hogy előző hétvégén egy biciklis életét vesztette, amikor az Árpád hídon szabályosan közlekedve egy gyorsulási versenyben részt vevő, 137 km/h-val száguldó Mercedes nekicsapódott.
A tüntetés gyülekezőjét a híd budai hídfőjéhez hirdették meg, ahol egy hónappal ezelőtt egy másik – ugyancsak a szabályokat betartó – kerékpáros halt meg közlekedési balesetben.
Helyszíni tudósítónk szerint negyed hat körül pár százan gyülekeztek az Árpád fejedelem útja és a Serfőző utca sarkán levő parkban. A helyszínre gyakorlatilag mindenki biciklivel érkezett, és érezhetően nagyon szomorú a hangulat. A tüntetők két sávot foglaltak le a hídon, a forgalommal szemben vonulnak, a baleset helyszínéhez érve azonban hivatalosan együtt nem fognak megállni, csak egyenként, amíg a virágot/mécsest elhelyezik.
Korábban is aggódtak
“Van egy belső meghasonulás bennünk, amiért a kerékpáros közlekedést népszerűsítjük, azt mondjuk, hogy ettől tovább fognak élni az emberek. Aztán van egy ilyen eset, hogy a semmiből letarolnak valakit” – mondta Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke.
Hangsúlyozta, a júniusi, Serfőző utcai baleset helyszínének forgalmi kialakítása miatt már korábban is aggódtak, tartottak tőle, hogy előbb-utóbb baleset következhet ott be.
Az Árpád hídi balesetről a Kerékpárosklub elnöke nem akart beszélni, annyit azonban elmondott, nem tud megfelelő módon részvétet nyilvánítani egy ilyen tragikus helyzetben.
“A legvédtelenebb közlekedőknek van a leginkább joguk a biztonságos közlekedéshez” – magyarázta a civilek célkitűzéseit, amelyekkel szeretnék nullára csökkenteni a közúti balesetek számát.
Beszélt arról is, hogy a történtekben konkrét embereknek is felelőssége van, amögött ugyanis, hogy többek között a norvégiai Oslóhoz vagy akár a szomszédos Bécshez képest Budapesten sokszoros a százezer főre jutó halálos balesetek száma, csak hivatali mulasztás, a megfelelő intézkedések hiánya állhat.
A tüntetők háromnegyed hatkor indultak el a helyszínről, közben mindenki nyomja a csengőt. A résztvevők az Árpád hídi baleset helyszínére vonultak, ahol mécsesekkel és virágokkal emlékeztek meg a 26 éves áldozatról.
Az Árpád hídi baleset helyszínén a Kerékpárosklub helyezte el elsőként a koszorút, miközben a tüntetők csengőszóval emlékeztek meg.
A több száz tüntető folyamatosan tekert át a hídon, a baleset helyszínénél mindenki lelassított, sokan meg is álltak néhány pillanatra.
Végezetül a rendőrség Teve utcai székházához érkeztek, ahol a követeléseiket tartalmazó dokumentumot tervezik átadni az Országos Rendőr-főkapitányság vezetőjének. Ebben többek között több sebességellenőrző berendezés telepítését, folyamatos sebességmérést és az utcai autóversenyek felszámolását kérik.
A résztvevők gyakorlatilag megtöltöttek a rendőrség parkolóját, miközben a szervezők “sok jó bringás kis helyen is elfér” felkiáltással terelték a tömeget.
A helyszínen három beszed hangzik el: elsőként Lajos Bela a Színes Erzsébetváros aktivistaja szólal fel, ő a gyalogosok védelméről beszél.
Úgy latja, a gyalogosok szempontjait évtizedek óta mellőzik a városok — jelen esetben Budapest — tervezése során azért, hogy a motorizált járműveknek kedvezzenek.
A biztonságos utakat és utcákat nem 2030-ra, nem 2026-ra, hanem most kell megépíteni — tette hozzá.
Üzenetet küldött a Magyar Autóklub, akik bár nem értenek egyet a többi szervezet minden követelésével, azok nagy részét támogatják. Levelükben részvétüket fejeztek ki a kerékpáros társadalom felé, szerintük a száguldozás ebben az esetben közösség elleni erőszaknak minősül. A „deviáns gyorshajtók” szerintük minden autósra rossz fényt vetnek, pedig a gyakoribb ellenőrzések, a szabályok betartása, az együttműködés és az indulatmentes közlekedés mindenkinek közös érdeke.
Kürti Gábor előre is elnézést kert a rendőröktől beszéde miatt, elmondta, hogy tisztában van azzal, hogy rengetegen nagyon keményen dolgoznak a balesetek számának visszaszorítása érdekében, de indulatai miatt elképzelhetőnek tartja, hogy szavai bántóak lesznek.
Úgy látja, a közlekedés-szabályozás túlmutat önmagán, komoly társadalmi problémákra utal az, hogy nem a legkiszolgáltatottabb rétegeket, közlekedőket védi és segíti a rendszer, hanem az erősebbeket. Hozzátette, ő is szokott autóval járni és szinte soha nem tapasztalja, hogy a rendőrök sebességet mérnének, amin szerinte sürgősen változtatni kell. „Példaértékű, hogy ebben az esetben épp az ORFK épülete előtt kezdte meg a gyorsulást a kocsi és még a halálos balesetkor is gyakorlatilag látótávolságon belül volt” — hangsúlyozta a rendőrség felelősségét a történtekben.
Végezetül a rendőrségnek, a kormánynak és a fővárosnak célzott követeléseket olvasta fel.
A tüntetés végén átadták volna a követelések kinyomtatott verzióját a rendőrség képviselőjének, azt azonban elfelejtették elhozni, így Kürti Gábor némi öniróniával csak megkérte, teljesítsék azokat, majd kezet fogott az egyenruhással. Megígérte, postán mindenképp megküldik a petíciót az ORFK-nak, akárcsak Lázár Jánosnak, Pintér Sándornak és Karácsony Gergelynek is.