Volt, hogy tizenöten ültek és hárman bennégtek az autóban, ami karambolozott menekülés közben.
A Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda adatai szerint tavaly 2010 embercsempész-elfogás történt, s ezek közül 568-ban, az összes elfogás 28 százalékában történt valamilyen incidens – írja a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet a blogján közzétett beszámolóban. Ebből 124 esetben szenvedtek balesetet autóikkal az embercsempészek, miközben megpróbáltak elmenekülni az őket igazoltatni próbáló rendőrök elől.
Az egyik legsúlyosabb eset, amelyben három ember a helyszínen életét vesztette – közülük kettő a balesetben érintett Hyundaiban tűzhalált halt – tavaly augusztusban történt, amikor egy 15 határátlépőt szállító személygépkocsival karambolozott egy grúz embercsempész Bócsa közelében, az 54-es főúton. Előzőleg a közeli Tázáron szerették volna igazoltatni a sofőrt és az autó utasait a kiskőrösi rendőrök, miután szemmel láthatóan gyanúsan nagy volt a zsúfoltság a Hyundaiban. De a sofőr még csak nem is lassított, továbbhajtott.
De nem csak üldözés közben történnek balesetek az embercsempészekkel. A KTI cikkében hozzáteszik azt is, hogy 44 esetben úgy derült fény az embercsempészetre, hogy a jármű vezetője balesetet okozott vagy szenvedett – anélkül, hogy üldözték volna – ilyen esetben a helyszíneléskor derült ki, hogy a baleset (egyik) érintettje embercsempész. Az oldal azt is megemlíti, hogy 400 esetben pedig úgy sikerült megállítani az embercsempészek járművét, hogy közben nem szenvedtek, és nem is okoztak balesetet.
A közlekedési intézet szerint ezek a balesetek több szempontból is jelentősen különböznek a hazai utakon megszokott karambolok többségétől. Jellemzőjük ugyanis, hogy a balesetben érintett embercsempész-autók műszaki állapota többnyire hagy kívánni valót maga után, ráadásul erősen túlterheltek, olykor két-háromszor annyian foglalnak helyet bennük, mint ahányan szabályosan tehették volna.
Az oldal felveti azt a kérdést is, hogy az ilyen típusú esetek egyáltalán besorolhatók-e gondatlanságból történt közlekedési balesetek közé? Az embercsempészek menekülés közben okozott balesetei inkább minősíthetők közúti veszélyeztetésnek, mint közúti baleset gondatlan okozásának. Az esetek nagy számára tekintettel tavaly október óta a rendőrség is külön statisztikát vezet az ilyen balesetekről.
Ahogy arról a hvg.hu már januárban részletesen írt, tavaly ősz óta érezhetően megsokasodtak a rendőrség hírei között az autós üldözésbe és/vagy közúti balesetbe torkolló, de megakadályozott embercsempészési kíséretekről szóló beszámolók. Akkor hiába fordultunk az Országos Rendőr-főkapitánysághoz, hogy megtudjuk, hogyan alakult 2015 óta az ilyen esetek száma, adatelemzésre hivatkozva közölték, hogy még nem tudnak érdemben válaszolni a hvg.hu kérdéseire.
Korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk, hogy az embercsempész-hajszákhoz köthető esetek csak a jéghegy csúcsát jelentik, ami mögött az egész schengeni rendszer komoly válsága is felsejlik:
Felborult, fának csapódott, rendőröknek hajtott - Mi állhat az egyre durvábbnak tűnő embercsempész-üldözések mögött?
Egyre több országúti autóbalesetről kiderül, hogy embercsempészek és menekültek érintettek benne. Ám ez igazából a jéghegy csúcsa, amire a schengeni rendszer komoly válságtüneteként is tekinthetünk.