Hiányukat elsősorban a tanulási nehézséggel küzdő, vagy sajátos nevelési igényű gyerekek érzik meg.
Nagyjából 14 ezer, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő (NOKS) munkatársra lenne szükség még a magyar köznevelési intézményekben ahhoz, hogy legalább a hatályos jogszabályi előírásoknak megfeleljen a pedagógusok munkáját segítő, valamint az intézmények működését biztosító dolgozók száma – írja a Budapest Intézet elemzése alapján a Népszava.
Az elemzésből kiderül: jelenleg mintegy 36 ezer teljes állásban, valamint nagyjából háromezer félállásban, vagy szerződéssel foglalkoztatott NOKS státuszú munkavállaló van a köznevelésben, a hiányzó segítők feladatköreit pedig a már amúgy is túlterhelt pedagógusok látják el. A hatályos jogszabályok szerint egy általános iskolában 250 diákonként kell alkalmazni egy pedagógiai asszisztenst – ez viszont több helyen nem teljesül.
Az oktatás-nevelés szempontjából különösen a pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek hiánya okoz komoly gondot, ennek pedig több tízezer tanulási nehézségekkel küzdő, vagy sajátos nevelési igényű (SNI) és hátrányos helyzetű gyermek látja kárát.
De miért hiányoznak ennyien a rendszerből? Az elemzés szerint azért, mert a bérezés alacsony, különösen azokban a munkakörökben, amikhez magasabb iskolai végzettségre, vagy szakképzettségre van szükség. Például: egy heti negyven órát dolgozó, szakképzett pedagógiai asszisztens a garantált bérminimumot kapja havonta – vagyis nettó 197 ezer forintot.