A budapesti 3-as metrókocsik felújításának körülményeit vizsgáló bizottság szerint már 2013-ban eldőlt, hogy a régi szovjet kocsikat újítsák fel újak vásárlása helyett. A korábban a bizottság elnöke által emlegetett orosz lobbiszálra viszont nem bukkantak rá.
„Amennyiben a metrókocsik felújítását hibás döntésnek minősítjük, akkor e hibáért a főpolgármester és a BKV vezetése a felelős” – állapította meg jelentésében az a vizsgálóbizottság, amelyet a főváros 2019-ben állított fel azért, hogy a korábbi városvezetések botrányos, vagy korrupciós ügyeit feltárja. A bizottságot a momentumos Havasi Gábor vezette, és a jelentését a Fővárosi Közgyűlés december 14-i ülésén fogadták el.
Az M3-as metrókocsik felújításának körülményeit a bizottság azért vizsgálta, mert – indoklásuk szerint – a főváros nem olyan állapotban lévő metrókocsikat kapott vissza az orosz Metrowagonmashtól, mint amikre igényt tarthatott a cég által 2015-ben elnyert 68 milliárd forintos közbeszerzési szerződés alapján. Az oroszok által leszállított metrókocsik rozsdával és technikai problémákkal érkeztek vissza Magyarországra, ráadásul gyorsan kiderült róluk, hogy a 37 metrószerelvény 222 kocsija közül csupán az első 18 kocsi volt valójában felújított, a többi lényegében új jármű, amit megvásároltunk az oroszoktól. Utóbbi azért igazán fontos tétel, mert a Metrowagonmash hivatalosan a Budapesten futó szerelvények felújítására nyert közbeszerzést, nem újak leszállítására.
2016-ban, amikor az Metrowagonmash elkezdte Budapestre szállítani az orosz metrókocsikat, szinte rögtön kiderült, hogy azok nem a régiek felújított változatai, hanem új kocsik. Tarlós István a botrány kirobbanásakor csupán visszakérdezett az őt faggató sajtónak, hogy „de miért baj az, hogy új?”, azonban a BKV egy 2020-as rendkívüli igazgatótanácsi ülésén a cég menedzsmentje gyakorlatilag bevallotta azt, amit a kormány és a fővárosi cég is éveken keresztül cáfolni próbált, hogy valóban új kocsik érkeztek az M3-as metró vonalára.
A bizottság jelentéséből kiderül, hogy amikor 2013 áprilisának végén összeült a BKV igazgatósága, hogy az M3-as metrószerelvények felújítási koncepciójáról tárgyaljon, még három lehetőség merült fel: a teljes járműpark cseréje 120 milliárd forintért, az emelt szintű felújítás (egyetlen olyan elem sem marad, ami az üzemeltetés időtartalmát negatívan befolyásolhatja) 80 milliárd forintért, és az alapszintű felújítás (egyes részegységek csere helyett csak felújításon esnek át) 60 milliárd forintért.
Aztán 2013 nyarán Tarlós István főpolgármester már azért fordult a nemzeti fejlesztési miniszterhez, hogy kérje, mentesüljön a metrókocsik felújítása a közbeszerzési törvény alól. Nem kapott felmentést. Tarlós ezután Orbán Viktornak írt arról, hogy 65–90 milliárd forint kellene metrókocsikra, „attól függően, hogy új járművek beszerzésére, vagy a meglévő járműpark felújítására kerül sor”. A kormány végül 2014. augusztus 19-én döntött a felújítás mellett, a fővárostól kapott anyagok alapján. Hat nappal később a Fővárosi Közgyűlés is elfogadta a felújításról szóló előterjesztést.
A bizottság jelentése szerint azonban egyértelműen jobb döntés lett volna a teljes járműpark cseréjét választani a 30–40 éves szerelvények felújítása helyett. Bár szerintük a felújítással is „jelentősen megújult, hosszú ideig üzemben tartható járműállományt kapott a főváros”, de ezek a metrókocsik nem eléggé korszerűek.
A bizottság szerint a városvezetés már a legelejétől a régi metrószerelvények felújításával számolt reális opcióként, és „2014 augusztusában a felújítás támogatásáról szóló kormányhatározat meghozatalakor jelentős terjedelmű előkészítő dokumentáció állt rendelkezésre, ami azonban alapvetően a felújítás megalapozásáról szólt”.
Szerintük az általuk feldolgozott anyagok azt bizonyítják, hogy „a metrókocsik felújításáról már 2013-ban döntés született, és ennek érdekében a kormányzattal is folyt párbeszéd. Ha a városvezetés szándéka e tekintetben később valóban meg is változott, azt már az előzmények után kevéssé lehetett hitelesen kommunikálni a kormányzat irányába”.
Annyiban viszont maga a bizottság is felmentette Tarlós Istvánékat, hogy leírták: „csak a mai ismereteink fényében lehet egyértelműen hibásnak minősíteni” azt, hogy a felújítás mellett döntöttek. 2013-ban az olcsóbb megoldás mellett tette le a voksát a főváros, akkor pedig még nem tudhatták, hogy milyen állapotban és milyen metrókocsikat fog leszállítani a Metrowagonmash. A Metrowagonmash trehányságát pedig a fővárosi vizsgálóbizottság sem vitatta: „a metrókocsik műszaki problémáiért teljes mértékben a Metrowagonmash Nyrt.-t terheli felelősség” – írták, hozzátéve, hogy az azonosított hibák „a gyártás minőségének alacsony színvonalára vezethetők vissza”.
Ehhez az egészhez azért kellett a kormány, mert az 2011-ben általuk elfogadott stabilitási törvény kimondta, hogy nem dönthetnek saját hatáskörben olyan intézkedésről, amivel eladósítanák magukat. Másrészt pedig azért, mert az állam kezeli az uniótól érkező pénzeket – a városok ugyan pályázhatnak az EU-hoz, de akkora pénzt, mint ami az M3-as metró felújításához kellett, az unió közvetlenül nem utal a mai napig sem.
A jelentésből azonban hiányzik valami, amit előzőleg belengetett Havasi Gábor, a bizottság vezetője, szeptemberben ugyanis azt írta ki a Facebookra, hogy „az egyértelműnek látszik, hogy Orbán Viktor és korábbi budapesti helytartója, Tarlós István számára a budapestiek érdekei mindvégig másodlagosak voltak, miközben az orosz lobbi kénye-kedve szerint alakította a beszerzés részleteit”. Az orosz lobbi budapesti tevékenységéről viszont nem találtunk semmit a jelentésben.
Valószínűleg azért nem, mert a bizottság pont azt a részét nem vizsgálta az M3-as metrókocsik beszerzésének, ami a legérdekesebb lehetett volna és ahol valóban orosz machináció nyomaira bukkanhattak volna, ha egyáltalán történt ilyen: azt a közbeszerzést, amin a Metrowagonmash megnyerte a metrókocsik felújítását.
Egyébként az egyik induló, ám a tendert végül el nem nyerő gyártó megtámadta az eredményt a Közbeszerzési Döntőbíróságon, ami azonban jogorvoslati kérelmüket minden elemében elutasította, a lezáró döntést pedig jogszerűnek találta, ezen a döntésen pedig később a bíróság sem változtatott a felülvizsgálati eljárásban.
Fővárosi vizsgálóbizottság: Tarlós alatt az orosz lobbi alakította a 3-as metrókocsik beszerzését
A momentumos Havasi Gábor lapunknak arról beszélt, hogy a fővárosi jelentés az M3-as metró felújításáról már 90 százalékban kész van, hamarosan be is mutatják.
* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség
Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.