A kormány lefejezte az üzemanyagárstopot, a taxisok pedig azonnali tarifaemelést követelnek. Időközben elkészült Budapest 2023-as költségvetése, a kormány pedig még mindig lóg 12 milliárddal a fővárosnak.
Hétfőn ül le tárgyalni a főváros azokkal a taxis szervezetekkel az üzemanyagárstop kivezetésével kapcsolatban, akikkel a 2022-es, korábbi tarifaemelést is letárgyalták – mondta Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes egy csütörtöki háttérbeszélgetésen. A benzinárstop kivezetése után két szervezet fordult azonnali követelésekkel a kormányhoz: a Független Egységes Szakszervezetek Szövetsége és a Nemzeti Szakszervezet Taxis Tagozata követelt (többek között) azonnali tarifaemelést.
Kiss azt mondta, egyelőre csak tárgyalások kezdődnek, nem szeretne üzengetni, sem ígérgetni azok előtt. Külön rákérdeztünk arra is, hogy elképzelhetőnek tartja-e, hogy néhány hónapon belül újabb tarifaemelést hajtsanak végre a fővárosi taxik esetében, ennek a lehetőségét egyelőre sem kizárni, sem megígérni nem tudta.
December 14-én fogadhatja el a Fővárosi Közgyűlés Budapest 2023-as költségvetését. Kiss elmondása szerint a költségvetés egyik legingatagabb pontja az energia, azon belül is a villamosenergia kérdése. A főváros által üzemeltetett létesítmények és cégek éves energiaigénye nagyjából 480 gigawattóra, ennek döntő többségét (nagyjából 240 gigawattórát) a BKV emészt fel.
A főváros ezúttal – a kiemelkedően magas piaci árak miatt – nem egész évre vásárol előre villamos energiát, hanem csupán az első negyedévre, azonban még így sem lehet pontosan megjósolni, hogy mennyiért tudják majd megvenni így az áramot.
A 2023-as költségvetés a főváros működési költségét 381 milliárdra teszi, azonban csupán 366 milliárd forintos éves bevétellel kalkulál. Az így hiányzó 15 milliárd forintot saját tartalékaiból fogja finanszírozni. A város bevételeinek döntő hányada az iparűzési adóból származik, ez összesen 272 milliárdot tesz ki. Ezen felül a költségvetésbe még nagyjából 12–13 százalékot ad a kormány normatív támogatásként – igaz, a kormány még a 2022-es évre járó közösségi közlekedési normatívát sem fizette ki.
A rossz anyagi helyzet miatt a főváros nem indít el új beruházásokat 2023-ban, ami pedig folyamatban van, azt igyekeznek 2024-re halasztani. Ennek a spórolásnak esik áldozatul – hacsak időlegesen is – a Városháza park, amelynek tervezési munkálatai folytatódnak, ám maga a kivitelezés nem fog elkezdődni 2024 előtt.
A főváros viszont 17,03 százalékkal emeli a temetkezési díjakat. A temetkezés ára két tételből áll össze: van egy szabadpiaci szolgáltatás (ilyen például a sírkő elkészíttetése), ez a költségek hetven százalékát teszi ki, azonban a költség maradék harminc százaléka hatósági áras. Utóbbin fognak emelni. Ezzel a főváros 465 millió forintot tud megtakarítani Kiss elmondása szerint. Az új szabályozás – ha a Közgyűlés jövő szerdán elfogadja – 2023. január 1-jén léphet hatályba.