A plafonhoz szorított egy autót a Parlament mélygarázsában a beléptető rendszerhez kapcsolódó behajtásgátló eszköz. A kormánypárti politikusok között derültséget keltett a jármű szorult helyzete, pedig úgy tudjuk, az nem a sofőr, hanem a rendszer hibája volt, ráadásul több autó is pórul járt így.
Egy állami, szolgálati Skoda Superbnek tűnő autót szorított a plafonhoz az automata beléptető rendszerhez kapcsoló behajtásgátló eszköz a Parlament mélygarázsának -2 szintjén. A háromszintes parkoló zöld színű szintjén történt esetről fotó is készült. Ezen az látható, hogy a padló síkjából legyezőszerűen felnyíló fém eszköz az áthaladásnál a két tengely között kaphatta el a járművet.
A kritikus infrastruktúrák és létesítmények védelmére világszerte alkalmazott, blokkernek is hívott eszköz elsősorban az akár nagy sebességgel történő illetéktelen behajtást hivatott gátolni oly módon, hogy leblokkolja a szemből érkező járművet. Gyakorlatilag mint egy acélfal, megállít bármit, legyen az akár egy robbanószerrel megrakott teherautó, amely így nem tud bejutni a védett obejektumba.
A Parlament mélygarázsába is telepített eszköz azonban nem csak kinyitott állapotban, szemből érkező erőhatást képes hatékonyan blokkolni, hanem más téren is erős: tolóerejére jellemző, hogy gond nélkül megemelte a mintegy 1,6 tonnás járművet, amelynek csak az első kerekei vannak a földön, a tető hátsó része és a csomagtérajtó a plafonhoz ér.
A jelek szerint komolyabb sérülés nélkül végződött esetről készült kép a Parlament május 2-i alakuló ülésén bukkant fel. A hvg.hu fotóriportere éppen az ülésteremben egymással beszélgető politikusokat fényképezte, amikor kormánypárti képviselők egy csoportja – Kövér László, Balla György, Gulyás Gergely, Kósa Lajos és Orbán Balázs – egy mobilon ezt a fotót nézegette derülve.
Kinagyítva a képet jól látható, hogy a jármű mellett gondterhelten áll egy ember, akinek viszont az arca nem ismerhető fel, így nem tudni, hogy egy politikus-e az illető, esetleg a sofőrje. Megkérdeztük a balesetről az Országgyűlés Hivatalát, tudakolva, hogy kié volt az állami jármű és ki vezette, a balesetet a vezető vagy a behajtást gátló eszköz hibája okozta-e, és mekkora az anyagi kár.
Az Országgyűlés sajtóirodája azonban megkeresésünkre közölte, hogy kérdéseink “sem közérdekű, sem pedig közérdekből nyilvános adatok megismerését nem érintik”, ezért nem válaszoltak. Más forrásból azonban a hvg.hu úgy értesült, hogy nem a sofőr volt figyelmetlen, hanem a rendszer működött hibásan, ezért a behajtásgátló akkor lépett működésbe, amikor nem kellett volna neki.
Információink szerint az automata rendszer a be- vagy kihajtásra jogosult autó rendszámának leolvasása után leengedi a mélygarázsban a blokkert, majd a kocsi elhaladása után visszanyitja. Ám ezúttal a nyitáskor az autó még az eszköz fölött haladt el. Ráadásul úgy tudjuk, az eset nem volt egyedi, több autó is így járt. A hibás eszközt azóta értesüléseink szerint le is cserélték.