Rendkívüli kormányinfót tartottak Gulyás Gergely és Hernádi Zsolt részvételével.
Most érkezett
Ebben kihirdették a kormány döntéseit, melyek ma este 10 órától lépnek életbe.
Csütörtök este tartott sajtótájékoztatót Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója. A Miniszterelnökséget vezető miniszter gyakorlatilag azonnali hatállyal bevezetett korlátozásokat jelentett be.
- Megtiltják a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú és a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók számára a tankolást a kis nyomású oszlopoknál, vagyis 480 forintos áron.
- A mezőgazdasági erőgépek továbbra is tankolhatnak 480 forintért.
- 20 forinttal csökken a jövedéki adó.
- Rémhírterjesztés miatt eljárást indítanak, ha pánikot keltenek.
- Büntetik azokat, akik szabálytalanul szállítanak üzemanyagot.
- A hosszú hétvégén négynapos kamionstop lesz.
A kormány és a MOL-vezér azt is világossá tette: van és lesz elegendő üzemanyag az ország ellátására.
A Telex arra volt kíváncsi, hogy a benzinturizmusnál a magánszemélyeket miért nem szűrik ki, illetve kinek kell majd "elhessegetni" a teherautókat. Gulyás azt mondta, nem nemzeti, hanem telephely alapú a különbségtétel.
Tehát ha egy osztrák cégnek itt van telephelye, magyar rendszámmal közlekednek az autók. Magánszemélyeknél csak nemzeti alapú megkülönböztetést hozhattak volna, azt elvetették. A MOL is úgy látja, hogy a tranzitútvonalak módosulása okozza a legnagyobb fogyasztási többletet, és egészen más a mérték, ha egy autós a benzinturista.
Hernádi Zsolt azt mondta, a pánikrohamok kisebb településeken fordulnak elő, különösen a határmenti településeken. Tud olyan kisebb kútról, amit be is kellett zárni emiatt.
Arról is beszélt, egy kamionosnak a diszpécser jelöli ki, hol tankoljon, és a Magyarországon áthaladóknak minden esetben Magyarországot javasolták oda és visszafele is, holott egy teli tank 3 ezer kilométerre elég. Ez volt a nagy probléma. "A megkülönböztetés célja, hogy kerüljön minden vissza oda, ahonnan elindult: aki korábban a telephelyen tankolt, tankoljon most is ott."
A Breuer press a tanársztrájkról kérdez, olyan tónusban, hogy a mozdonyvezetőkhöz hasonlóan a tanárok miért nem értik meg, hogy most nem időszerű a sztrájk.
Gulyás erre válaszul köszönetet mondott a mozdonyvezetőknek, majd rátért arra, hogy újabb béremelést ígértek a tanároknak, nyitottak a tárgyalásra, de a gyerekek és szülők érdekeire is tekintettel kell lenni. A Covid alatt alig lehetett iskolába járni, arra kérik a tanárokat, hogy fontolják meg a részvételt és a sztrájk elhalasztását.
Az Origo jön, azt kérdezi, hogy stabilizálódik-e a helyzet, ha a mostani brüsszeli csúcson elvetik az orosz energiahordozók szankcióját. Gulyás azt mondta, csak olyan szankciót lehet bevezetni, ami a büntetettnek jobban fáj, mint a büntető félnek, az energiahordozókra ez nem igaz.
Az Európa több országában nehéz helyzethez vezetne, nem csak Magyarországon. A csütörtök délután kezdődött uniós csúcson több tagállam is elvetette ezt a lehetőséget, Gulyás bízik benne, hogy "a józan ész lesz az irányadó." Úgy tudja, a tagállamok többsége így gondolkodik.
A köztévéé a szó, a riporter a többi között arra kíváncsi, mivel lehet megnyugtatni a pánikvásárlókat. Hernádi arról beszélt, aki nagy mennyiségben vásárolt üzemanyagot, az most ül rajta és nézi, hogy "mi a fenét csináljon vele", vagy elutazza. Ez a pánikvásárlás. Normál esetben 20-25 százaléknyi üzemanyaggal áll otthon a gépkocsi, pánikvásárlás esetén tehát emiatt is nagyon nagy mennyiség fogy.
Az ellátási nehézségekben a logisztikai probléma is közrejátszott. Hernádi arról beszélt, ha beáll a kútra 4-5 kamion és felvesz 7-800 liter üzemanyagot, akkor a mögöttük álló autósoknak már nem marad, és várni kell, míg a kutat újra feltöltik.
Hernádi azt mondta, őt is hívták pánikolva, hogy elfogy az üzemanyag és nem lesz majd hatósági ár. Ezt ismét cáfolta, hozzátéve, hogy a visszaélések ellen fel kell lépni.
Gulyás Gergely ezt azzal egészítette ki, hogy ha az 5 milliós fogyasztási egység 15 millióra nő, minden esetben lenne átmeneti ellátási nehézség, nem csak akkor, ha háború van a szomszédban. (A mennyiségeket Hernádi is hosszan sorolta a tájékoztatón.)
A miniszter hangsúlyozta, pánikra nincs ok, a benzinárstop marad.
A szokásos forgalom háromszorosa jelent meg a MOL kutaknál szerdán, ezt nem lehet a hagyományos eszközökkel lemenedzselni. Üzemanyag van, de a logisztika nem erre készült fel - hangsúlyozta Hernádi.
Ezért kellett beavatkozni.
A teher- és haszongépjárművek vissza kell hogy térjenek a telephelyekre, ahol korábban tankoltak, a töltőállomásokon csak a nagynyomású kútfejeknél tankolhatnak.
A töltőállomások nem szolgálhatnak ki normál kútfejeknél 3,5 tonnánál nagyobb külföldi, és 7,5 tonnánál nagyobb magyar rendszámú járműveket - ismétli meg Gulyást. Ugyanazon a piaci áron tankolhatnak a kutakon, mint a telephelyeken.
Arról is beszélt, a jövedéki adó csökkentése az importnak tesz jót. Amíg nem egyenlítődik ki a kereslet-kínálat, kisebb korlátozások még lehetnek a kutakon, de pár napon belül fel tudják mindenhol tölteni a kapacitásokat, akkor minden visszaállhat a normális kerékvágásba.
Újabb intézkedésekre akkor lesz szükség, ha ez a visszaélésszerű helyzet megmarad vagy valamilyen zavar keletkezik az európai ellátásban.
Hernádi Zsolt MOL elnök-vezérigazgató a tájékoztatón arról beszélt, hogy a MOL finomítói zavartalanul működnek, a Barátság kőolajvezeték folyamatosan szállít, az Adria kőolajvezeték is készen áll, ha a másik vezetékkel bármilyen gond lenne.
"A MOL-nak van elég készlete és finomítói kapacitása, hogy a teljes magyar üzemanyagigényt ki tudják elégíteni" - hangsúlyozta, hozzátéve, hogy ez a forintárfolyam ingadozás és a kőolaj árának változása mellett is igaz.
Hernádi azt mondta, a nem rendeltetésszerű fogyasztók és a plusz tankolók megjelenése miatt drasztikusan megnőtt a benzinkutak forgalma. A buszok, hazai és külföldi kamionok is a benzinkutaknál tankolnak, de látott arra is példát, hogy a kisteherautók platóján lévő 100-200 literes tárolót töltik meg. Előfordult, hogy valaki zacskóba tankolt. Hernádi szerint ez visszaélés.
Hernádi képekkel is készült:
A buszok, kamionok korábban a telephelyen vették fel az üzemanyagot, most viszont inkább hatósági áron tankoltak a benzinkutaknál. Hernádi szerint a jelenlegi forgalom 20 százaléka üzemanyagturizmus, 10 százaléka pedig pánikvásárlás.
Hoz egy egyszerű hasonlatot: ami a Covid első hullámának elején a WC papír és a száraztészta volt, az jelen pillanatban az üzemanyag.
A benzinturizmus, a növekvő tranzitforgalom és az elmúlt napokban tapasztalható pánikkeltés miatt megnőtt a kereslet, ezért a kormány a MOL-lal meghozta azokat a döntéseket, melyek garantálják az üzemanyagárstop fenntarthatóságát.
- A 7,5 tonna feletti kamionok valamint a 3,5 tonna feletti, külföldi rendszámú teherautók csak a nagynyomású kútoszlopoknál tankolhatnak, ahol gázolaj piaci áron lesz kapható számukra.
Ezzel a lépéssel Gulyás szerint az üzleti érdekből zajló benzinturizmust visszaszorítják úgy, hogy a személygépkocsik és a 7,5 tonna alatti magyar teherautók továbbra is 480 forintért tankolhatnak. A szabály alól a mezőgazdasági erőgépek függetlenül a tonnától, kivételt képeznek.
- A kormány 20 forinttal csökkenti az üzemanyagok jövedéki adóját.
A MOL a jövőben is képes lesz nagykereskedelmi áron biztosítani az üzemanyagellátást, de ehhez szükség van a spekulációs célú benzinturizmus visszaszorítására.
- A kormány utasította a rendőrséget, hogy rémhírterjesztés miatt (ha a tényállás megvalósul) indítson eljárást azokkal szemben, akik valótlanul az üzemanyagellátás leállásáról közölnek információt, ahogy azok ellen is eljárás indul, akik nem megfelelő tárolókba töltik az üzemanyagot, amivel a saját és mások testi épségét veszélyeztetik. Az elmúlt napokban erre is több példát lehetett látni.
Gulyás közölte, este 10-től már él is a kormányrendelet, az átállás miatt ma éjszaka és a következő napokban a nagynyomású kútoszlopoknál lehetnek fennakadások. A kormány a négy napos ünnep teljes idejére - péntek este 10-től kedd este 10-ig - kamionstopot rendelt el.
Rendkívüli kormányinfót hirdettek meg csütörtök este fél 10-re, hogy a benzinárstopról és az üzemanyag-ellátásról beszéljenek, miután az elmúlt napokban a lakosság körében egyfajta pánik volt tapasztalható, több kúton átmeneti üzemanyaghiány is fellépett, volt, ahol a kiadható mennyiséget korlátozták.
Gulyás Gergely miniszter azzal kezdett, hogy a kormány kitart az üzemanyagárstop mellett, ez azon intézkedések egyike, melyet az infláció megfékezésére hoztak. Ezzel a családokat és a kisvállalkozásokat akarták megvédeni.
Az látszik, hogy az energiapiaci árak a háború miatt az egekbe szöktek (árstop nélkül itthon is 771 forint lenne egy liter dízel), a többi országok nagyon felmentek az árak. Gulyás Gergely hangsúlyozta, valótlan állítás, hogy a kormány ne akarná fenntartani az üzemanyagárstopot és hogy gond lenne az ellátással.
Az olajszállítás folyamatos, bár helyenként a megnövekedett igények miatt vannak nehézségek - tette hozzá. A MOL képes ellátni a teljes magyar piacot.