Míg a saját családjukkal élő tizenévesek kétharmada érettségit (is) adó középiskolát választ, addig az állami gondozott gyerekek közül csupán minden negyedik próbál érettségit szerezni.
Kaotikus családi háttér, traumatizált gyerekkor, tanulási nehézségek, az állami gondozottak „stigmája” – ilyen terhekkel a hátukon próbálnak előrehaladni az iskolarendszerben a nevelőszülőknél, lakásotthonban vagy gyermekotthonban élő tizenévesek, akiknek sokszor az ezer sebből vérző oktatási rendszer sem tudja megadni azt a figyelmet, amire szükségük lenne. Sokaknak mégis sikerül kitörni: van, aki ma már egyetemista, mások szakmát szereznek – írja az Eduline.
A cikk szerint Magyarországon tíz éve nem készült átfogó, országos kutatás az állami gondozottak iskolai helyzetéről, a 2011-es KSH-adatokat nézve azonban egyre egyértelműbbnek tűnik: közel sem „megszokott”, hogy egy tizenéves a nevelőszülőktől/gyermekotthonból egészen az egyetemig jut. A felmérés alapján míg a saját családjukkal élő tizenévesek kétharmada érettségit (is) adó középiskolát választ, addig az állami gondozott gyerekek közül csupán minden negyedik próbál érettségit szerezni, kétharmaduknál a szakmaszerzés a cél, a felsőoktatásban alig-alig tanulnak közülük.
Szilvási Léna, az SOS Gyermekfalvak szakmai vezetője azt mondta az oktatási portálnak, hogy az állami gondozott gyerekek „szétszálazhatatlan, összetett problémahalmazzal” a hátukon próbálnak előrejutni az iskolarendszerben. „Mindannyiuknak van egy előtörténete, többnyire kaotikus családi körülmények közül kerülnek ki, sokan már a fogantatásuk pillanatától nem kapják meg azt, ami az egészséges fejlődéshez kell, már kisgyermekkorban hiányoznak azok az ingerek, az a környezet, amelyben jól tudnának fejlődni. Olyan traumákat szenvednek el, amelyek az idegrendszerükre is hatnak, ez pedig sokszor tanulási nehézségeket, akár sajátos nevelési igényt okoz” – mondja, hozzátéve: a szakemberek a legtöbb SOS-es gyereknél úgynevezett „kevert magatartási zavart” állapítanak meg.
További részletek az Eduline cikkében olvashatóak:
„Azt mondta, innen is képes leszek felállni": traumáikkal is meg kell küzdeniük az állami gondozott gyerekeknek
Kaotikus családi háttér, traumatizált gyerekkor, tanulási nehézségek, az állami gondozottak „stigmája" - ilyen terhekkel a hátukon próbálnak előrehaladni az iskolarendszerben a nevelőszülőknél, lakásotthonban vagy gyermekotthonban élő tizenévesek, akiknek sokszor az ezer sebből vérző oktatási rendszer sem tudja megadni azt a figyelmet, amire szükségük lenne. Sokaknak mégis sikerül kitörni: van, aki ma már egyetemista, mások szakmát szereznek.
(Képünk illusztráció)