Egyértelműsítené a jelenlegi szabályozást egy belügyminiszteri törvényjavaslat.
Törvényjavaslatot nyújtott be az Országgyűlésnek a belügyminiszter, amit, ha elfogadnak, többé nem tartozik a kerékbilincs alkalmazása a parkolással kapcsolatos közterületfelügyelői hatáskörbe. Tény, hogy a jelenlegi szabályozást az ombudsman is kifogásolta.
Székely László, az alapvető jogok akkori biztosa egy éve állapította meg, hogy „a kerékbilincs közhatalmi eszköznek minősül, hatósági alkalmazása csak a közlekedés rendjének megsértése, például korlátozott várakozási övezetben a várakozási idő túllépése esetén jogszerű”. A közterület-felügyeletről szóló törvény ezzel szemben akkor is lehetőséget ad a kerékbilincselésre, ha a jármű díjfizetés nélkül parkol. „A szabályozás nem egyértelmű, ezért a jogbiztonság követelményének sérelme mellett a tisztességes hatósági eljárás követelményével összefüggő sérelem veszélyét is magában hordozza.”
Pontosan erre hivatkozik most Pintér Sándor belügyminiszter, és olyan törvénymódosítást javasol, amely szerint ”a közterület-felügyelő valamennyi közhatalmi tevékenysége (kerékbilincs alkalmazása is) a parkolási közszolgáltatásra vonatkozóan kizárt”.
A téma pár hónapja azért került elő, mert a főváros ismét bevezette a hozzá tartozó, tehát nem kerületi utakon évek óta nemigen alkalmazott kerékbilincselést.
Ezt rögtön bírálta Fürjes Balázs államtitkár és Vitézy Dávid, a kormány által nemrég létrehozott Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója, mert szerintük ez akadályozza a forgalmat, de a főpolgármester vitába szállt velük: Azt írta, csak olyan esetekben alkalmaz kerékbilincset a rendészet, „amikor a közterületen szabálytalanul elhelyezett jármű balesetveszélyt nem jelent, és a forgalmat nem akadályozza”.
Ugyanakkor az akkor ellenzéki fővárosi MSZP 2017-ben tiltakozott a kerékbilincselés ellen: Horváth Csaba és Szaniszló Sándor, aki 2019 óta a XIV., illetve a XVIII. kerület polgármestere, akkor azt írta, hogy mind a főváros, mind a kerületek elsősorban bevételszerzési céllal használják „ezt a barbár és kőkorszaki módszert”, amely túl azon, hogy gyakran aránytalan és indokolatlan terhet ró az autósokra, akár napokra is konzerválhatja a szabálytalan helyzetet.
Most az országgyűlés végleg eldöntheti a vitát.