Birtokunkba került néhány tanúvallomás, amelyből kiderül, a Hableány tragédiáját okozó Viking Sigyn személyzetének egy része érzékelte, hogy a szállodahajóval történt valami szokatlan. Közben egy dél-koreai idegenvezető állítja, közvetlen közelről, a partról nézte végig a tragédiát, amelyben – mint később kiderült – 26 honfitársa veszett oda. A Hableány kapitányától és matrózától ma vesznek végső búcsút kollégáik.
Átöltözés közben kinéztem a hajó egyik oldalablakán, amely a víz szintje fölött 30-40 centire van, azt láttam, hogy egy embert visz a víz, hallottam, hogy sikoltozik
– mondta tanúvallomásában a Viking Sigyn egyik matróza, aki ezután rohant a mentőcsónakhoz, közben kiabált társainak (magyar matrózok és gépészek is dolgoztak a Vikingen), hogy "ember a vízben". Állítása szerint azt nem tudta, hogy került ember a vízbe, az ütközést nem érezte.
Két, szintén valahol a hajó alsó részében tartózkodó magyar kollégája viszont igen. Egyikük azt mondta:
Éreztem egy ütést a hajótesten, először arra gondoltam, megdobhatott egy nagyobb hullám, amit egy másik hajó keltett. A következő gondolatom pedig az volt, hogy nekünk jött egy nagyobb fatörzs. Utána nem gondoltam semmi különösre, majd az utasok hangoskodására lettem figyelmes. Én is a korláthoz mentem, ahogy lenéztem, láttam, hogy 8-10 sikoltozó embert sodor a Duna. A közelemben volt egy mentőgyűrű, azzal a hajótest végébe futottam, és bedobtam a Dunába.
Akkorra azonban a sodrás már messzire vitte az embereket.
Egy harmadik magyar minden bizonnyal magát a Hableányt is látta. Tanúvallomásában arról számolt be, hogy a Viking végében volt, akkor látott a hajó farával egy vonalban egy kisebb hajót, becslése szerint 8-10 méterre. Miután a Viking lámpái égtek, sokat nem látott belőle, csak annyit, hogy a kishajóból vakuk villognak.
Ezek után lementem a kabinomba inni egy kortyot, ahogy leértem, akkor volt egy olyan érzésem, mintha a talaj kiment volna a lábam alól. Nem tudtam mire vélni, jött hátra egy gépész kollégám, ő sem.
A vallomásokban elhangzik az is, hogy volt, aki enyhe billenést érzett, illetve azt, hogy a hajó fékez.
Mindeközben a kapitányi kabinban
Elolvastuk a rendőrség hivatalos feljegyzését is arról, mit mutatott a radar, milyen hangokat rögzített az úgynevezett kormányállás, mi volt a rádióforgalmazásban, másodpercre pontosan.
Közvetlenül az ütközés előtt kiabálás hallatszik – írja a jegyzőkönyv –, egy nő 21.05-kor azt sikoltja, úristen, hajó!, 10 másodpercen belül két férfi is megszólal, hogy hajó, hajó, illetve ajajajjaj, majd az első kiáltástól számított fél percen belül egy kétségbeesett, sikoltozó nő azt kiáltja,
elütöttél egy hajót!
Micsoda? – kérdez vissza egy férfi, szintén angolul. Utána a hang felerősödik, ebből a rendőrök arra következtettek, a kapitány kinyitotta a kormányállás ajtaját. Az Index a Viking utasainak tanúvallomása alapján korábban azt írta, a kapitány rögtön előrement a hajó orrához, hogy megnézze, mi történt, majd több mentőgyűrűt is magához vett. Később ment vissza a rádióhoz. Az egyik magyar gépész azt vallotta, a baleset idején nem kaptak riasztást.
Videó a balesetről
Közben a cikk elején idézett matróz a társával mentőcsónakban elindult a Dunán, három embert sikerült élve kimenteniük. Két nőnek sikerült egy kisebb hajóban megkapaszkodnia, őket onnan kellett átemelni a mentőcsónakba, a hajóba ugyanis nem tudták fölhúzni őket. Egy harmadik nőt egy mentőgyűrűbe kapaszkodva találtak meg. Ez a mentés 10 percig tartott, a túlélőket a közelben lévő másik Viking hajó recepciójára szállították. Utána nagyjából 2,5 órán keresztül folytatták a kutatást, de már csak két holttestet tudtak kiemelni, egy áldozatot a Lánchídnál, egyet a Lágymányosinál találtak meg.
Ember a vízben!
A hajósok rádióvonalán az első jelzés 21.07 perc előtt néhány másodperccel hangzott el magyarul és németül: "ember a vízben", majd 15 másodpercen belül már csak magyarul az is, hogy "felborult egy hajó".
A Viking kapitánya az első jelzéshez képest több mint másfél perccel később szólt bele a rádióba, azonban a tolmács nem tudta kivenni, mit mond. Kicsivel később – durván 5 perccel a baleset után – a mögötte haladó másik Viking kapitányával beszél oroszul, annyit mond, összeütközött valami hajóval, és kérdezi, lát-e valamit a Sigyn mögött. A másik kapitány nem látott mögötte semmit, csak hogy a jobb oldalon valaki kiabál.
A kutatás
A radaron is visszakövethető a mozgás: a feljegyzésben az szerepel, hogy a radarkép alapján a Hableány 9 előtt néhány másodperccel 200 méterrel volt a Viking előtt, és gyorsabban is ment nála, később ez változott. 5 perc kellett ahhoz, hogy a Hableány "teljes visszhangja" a Viking radarjának 50 méteres sugarú körébe kerüljön. A Hableány orra ekkor már csak 50 méterre volt.
21 óra 05 perc 24 másodperckor a radar képéről a visszhangja eltűnik.
A rendőrség a jelentés szerint megállapította azt is, hogy a radarberendezés működőképes volt, az ütközés előtt másfél perccel riasztást is leadott. A hangjelzés viszont minden bizonnyal le volt némítva, a kapitányi kabinban ugyanis annak hangját nem említi a jegyzőkönyv, csak a kiabálásokét. Ezekből nagyon sok kérdés következik, de a nyomozás még folyamatban van.
A túlélők drámai vallomása
A katasztrófában elhunyt magyar hajóskapitány családját képviselő ügyvéd, Gulyás Krisztián július elején az Indexnek arról beszélt, drámai részletek derültek ki a dél-koreai túlélők vallomásából. Elmondása szerint a kihallgatást többször félbe kellett szakítani, annyira megviselték a túlélőket a rendőrök kérdései. Volt olyan tanú, aki arról beszélt, hogy ütközés előtt a Viking Sigyn utasaival még a szemkontaktus is megvolt, ezután két nagy lökést éreztek, de a második már teljesen befordította a kishajót a vízbe. Volt, aki ezután már csak
azt érezte, hogy a Hableány iszonyatos erővel szívja le a víz alá, és mikor végre sikerült felküzdenie magát, mindenütt elmerülő és felbukkanó fejeket látott.
Nagyon nehezen tudott a felszínre úszni, holott jó úszónak tartotta magát.
A dél-koreai turisták azt mesélték, hallották, ahogy
koreaiul azt üvöltik nekik, fogják meg a mentőövet, különben meghalnak.
Gulyás Krisztián az ATV-nek nyilatkozva arról beszélt, egy túlélő arról számolt be, érezte, hogy fölötte volt a Viking. A hét túlélő kivétel nélkül a felső, nyitott fedélzeten volt az ütközéskor, vagy kiugrottak, vagy kiestek a hajóból. Az emberek látták, hogy nagyon közel jön a Viking, sokakban felmerült, csak nehogy nekik menjen, volt, aki kiabált is, hogy ne, ne!, majd utána bekövetkezett a baleset.
A rendőrök megszállták a Vikinget aznap éjjel
A hatósági szemle szerint a Hableány kapitánya megpróbálhatott menekülni a hajóval, ez látszott a kormánylapát állásából. A szemle megállapításait a Magyar Nemzet ismertette, a lap szerint az utolsó pillanatban láthatta meg a Hableány kapitánya a hajóját balról előzni akaró Viking Sigynt, akkor próbálta elkerülni az ütközést. A szállodahajó azonban utolérte, a hajó tatjának bal oldalához ütközve maga alá gyűrte, majd a víz alatt hosszanti és keresztirányban is megpörgette a Hableányt.
Premier plánban végignézte egy honfitársuk
Egy dél-koreai idegenvezető szemtanúja volt a balesetnek, a Margit hídnál várt ugyanis a saját csoportja hajókirándulására. Rohant a kikötő szolgálati helyiségébe, ahonnan felhívták a rendőrséget – tudtuk meg Sógor Zsolt ügyvédtől, a Panoráma Deck jogi képviselőjétől. A tragédia után az utat természetesen visszamondták, a dél-koreai turistacsoportot visszavitték busszal a szállodába.
A rendőrök éjjel megszállták a Viking Sigynt, az ukrán kapitányt, Jurij C-t őrizetbe vették, a tragédia miatt halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetésével gyanúsították meg. Az előzetes letartóztatásból 15 millió forint óvadék ellenében került szabadlábra, de nyomkövetőt kell viselnie, és nem hagyhatja el Budapestet.
A Hableány kiemelése
A Nagy Ignác utcai börtönből a kapitány arcát eltakarva távozott, nem szólt egy szót sem. Ügyvédje, Tóth M. Gábor akkor azt mondta, védence az események hatása alatt áll – a birtokunkba került egyik tanúvallomás szerint a balesetkor sokkot kaphatott –, de vitatja bűnösségét. Az ügyvéd a baleset körülményeiről nem akart beszélni. Tóth M. Gábor most a hvg.hu-nak sem akart nyilatkozni, azzal érvelt, nem a sajtóban szeretné megvívni a jogi küzdelmet.
Jurij C. szabadlábra helyezése miatt Polt Péter legfőbb ügyész a Kúriához fordult, hogy az állapítsa meg, az első- és másodfokú bíróság jogsértően határozott az ügyben. Az ügyészség azzal érvel, hogy a kapitány jelenléte csak a legszigorúbb kényszerintézkedésekkel biztosítható. Illetve miután felmerült, hogy a kapitány a baleset után adatokat – egyes feltételezések szerint fényképeket – törölt a telefonjáról, az ügyészség szerint attól is lehet tartani, hogy a bizonyítást nehezítené vagy veszélyeztetné. Az ügyben július 29-én dönt a Kúria.