Itthon hvg.hu 2019. június. 26. 19:20

Azbeszttartartalmú szigetelést találtak a 3-as metró felújításakor

Az M3 metróvonal rekonstrukciójának egyik alapvető célja, hogy az azbesztmentesítés teljes körűen megvalósuljon, és minden egészségre káros anyagtól megtisztuljon a metró területe.

2019 áprilisa óta zajlanak a felújítási munkálatok a 3-as metró déli szakaszán, ahol a bontási munkák során eddig nem ismert azbeszttartalmú szigetelést találtak június elején - írja a BKK közleménye.

Az érintett munkaterületet azonnal lezárták, és mindent megtettek azért, hogy megakadályozzák a kiporzást. A munkát végző vállalkozó független, akkreditált laboratóriumi vizsgálatot rendelt el.

Az azbesztmentesítés szigorú szabályait a 12/2006. (III.23.) EüM rendelet rögzíti, a munkavégzést az illetékes hatóságok rendszeresen ellenőrzik. A vállalkozó az előírásoknak megfelelően azbesztmentesítésre jogosultsággal rendelkező szakkivitelezőt bízott meg a terület hermetikus lezárásával és az azbesztmentesítési feladatok előkészítésével. A megbízott kivitelező az azbesztmentesítéshez előírt munkatervet benyújtotta a területileg illetékes Budapest Főváros Kormányhivatala Munkavédelmi és Munkaügyi Főosztály Munkavédelmi Ellenőrzési Osztályára, és ezzel egyidejűleg elkezdte a mentesítéshez szükséges berendezések telepítését.

Az azbesztmentesítés folyamatának első lépéseként az érintett területet negatív nyomás alá helyezett zónával veszik körül, amelyből levegő csak a háromfokozatú, „H” jelű (HEPA) szűrőn keresztül hagyhatja el a mentesítés alatt álló munkaterületet.

Az azbesztmentesítés az állomások teljes feszültségmentesítése mellett végezhető, így a zóna 24 órás üzemeltetését és a negatív nyomás folyamatos fenntartását külső energiaforrás, felszínen telepített aggregátor biztosítja, ami az éjszakai órákban zajterheléssel járhat. A kivitelező a környezeti adottságokhoz alkalmazkodva hangszigetelő anyagok alkalmazásával és a telepítési helyszín körültekintő megválasztásával próbálja a zajterhelést minimalizálni. 

Az azbesztmentesítés során a lakosság kizárólag az áramfejlesztő hanghatását érzékeli.

Az első helyszín: Pöttyös utca metróállomás

A mentesítés kezdete: 2019. június 27. (csütörtök) 8:00 óra

A mentesítési eljárás során a munkavállalók az előírt túlnyomásos légzésvédőben, egyszer használatos védőruhában, háromkamrás zsilipen keresztül jutnak be a zónába, kifelé jövet pedig a középső kamrában kötelező a zuhanyozás. A szennyvizet vízkezelő egységben szűrik, csak ezt követően vezethető be a csatornahálózatba. Az egyszerhasználatos védőöltözet a zónában marad, majd veszélyes hulladékként kerül elszállításra. A zónában összegyűjtött veszélyes hulladék hermetikusan lezárt zsákokban, úgynevezett anyagkiadó zsilipen hagyja el a mentesítő zóna területét, melynek elszállítása és ártalmatlanítása is engedélyhez kötött. Az intézkedésektől függetlenül az akkreditált laboratórium is rendszeresen ellenőrzi a mentesítő zónán kívül a levegő szennyezettségét. Az azbesztmentesítés akkor tekinthető befejezettnek, ha az úgynevezett „tisztasági mérés” eredménye a zónán belül nem haladja meg a 0,01 rost/cm3 határértéket.

A szigorú szabályok betartásával az azbesztmentesítési folyamat nem jelent kockázatot sem a környezetre, sem a mentesítést végzőkre. Műszaki ellenőr felügyelete mellett a vállalkozó és a szakkivitelező folyamatosan tájékoztatja a hatóságokat és a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóságát az eljárásról és a laboratóriumi vizsgálatok eredményéről.

Az M3 metróvonal építésekor 1970-1990 között a középületek, ipari létesítmények esetén előszeretettel alkalmaztak azbeszt származékokat. A kitűnő hőszigetelő tulajdonságokkal rendelkező azbeszt világszerte közkedvelt építőanyagnak számított, egészségkárosító hatása később vált ismertté, Magyarországon 2005 óta tilos a használata. Az Európai Uniós szabályoknak megfelelően épületek bontásakor kötelező azbesztazonosítást és szórtazbeszt-mentesítést végezni.

Hirdetés