Jóval a Hableány tragédiája előtt figyelmeztettek szakértők arra, hogy a Budapestnél a Dunán megnövekedett hajóforgalom problémákat okozhat, a kormányzat mégsem avatkozott közbe – írja a The New York Times a május 29-i, huszonnyolc halálos áldozatot követelő hajóbaleset nyomán.
A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a The New York Times érdeklődésére azt írta, hogy a magyarországi vízi közlekedési szabályozás minden szempontból megfelel a nemzetközi előírásoknak, és több jel is utal arra, hogy emberi mulasztás okozhatta a balesetet.
A lapnak ugyanakkor többen is nyilatkoztak, akik szerint a kormányzat vagy a budapesti kormánypárti városvezetés többet is tehetett volna az ugrásszerűen megnövekedett hajóforgalom csillapítása érdekében.
Ráadásul a problémára már két tanulmány is felhívta a figyelmet. Az egyik a Budapest Duna menti területeinek fejlesztési tanulmányterve című, 2013-as jelentés, amelyből a 444.hu idéz. Ebben az olvasható, hogy a „városi Duna-partokon egyre nagyobb számban megjelenő szállodahajók jelentős hatást gyakorolnak a vízparti területekre és a városképre (…), jelenlétük, a hajók zaja terheli a környezetet.
A megnövekedett forgalom számos feszültséget is okoz.”
Ügyvédje szerint nem fogyasztott alkoholt a Viking Sigyn kapitánya
A börtönt csütörtökön elhagyó ukrán férfi ügyvédje nem érti az ügyfele kiengedésén méltatlankodókat sem: a kényszerintézkedés fenntartása állítása szerint csak a szándékos bűncselekmények elkövetőinél indokolt.
Egy másik, idei keltezésű dokumentumban, a Budapesti mobilitási terv 2030 a Dunán közlekedő hajók közötti kommunikációról írnak a szerzők. "A Dunához kapcsolódó turisztikai attrakciók hajós megközelítését is természetessé kell tenni, ennek érdekében a hivatásforgalmi és turisztikai célú hajózás jobb együttműködésére van szükség" – olvasható a szövegben.
Demszky Gábor korábbi főpolgármester azt mondta a lapnak, hogy a város vezetőit figyelmeztették a túl nagy forgalom veszélyeire, ám nem cselekedtek. Ennek oka szerinte az, hogy a kormányzat és a kormánytisztviselőkhöz közeli oligarchák mindig új források után néznek, és a turizmus épp egy olyan terület, ahol pénzt találtak.
Az NYT Tarlós István főpolgármestert is megkereste a cikkhez, tőle azonban nem kaptak választ.
A NYT azt is megemlíti, hogy Orbán Viktor miniszterelnök és pártja szinte teljesen ellenőrzése alá vonta az államot és kiterjesztette befolyását a magángazdaságra, ezen belül az egyik legtöbb profitot termelő szektorra, a turizmusra is. Például azzal, hogy a lánya, Orbán Ráhel a Magyar Turisztikai Ügynökség tanácsadója. Azt is megjegyzik, hogy az MTÜ a Hableány tragédiájában érintett svájci céggel, a Viking Cruisesszal közös cégben tulajdonolja Mahart Passnave-t, amely több tucat dunai kikötőt üzemeltet.
Ligeti Miklós, a Transparency International magyarországi jogi igazgatója szerint a hatóságoknak éppen ezért vizsgálniuk kellene, hogy az üzleti érdekek felülírták-e a szakértői figyelmeztetéseket a megnövekedett dunai hajóforgalom veszélyeiről.
Beszélt az NYT-nek a szerb hajózási szövetség elnöke, Branislav Vajda is, aki szerint az óriási forgalom miatt náluk is küszöbön áll egy katasztrófa. A lap továbbá idézi az Európai Bizottság tavaly tavasszal publikált tanulmányát, amelynek egyik adata jól érzékelteti, mekkorára duzzadt a hajóforgalom a folyón: 2002 és 2017 között 89 százalékkal emelkedett meg a német–osztrák határon áthaladó hajók száma.
Varga Zsolt, a Személyhajósok Szövetségének elnöke szerint ugyanakkor a Hableány tragédiájának nincs köze ahhoz, hogy az ütközésükkor mekkora volt a forgalom a Duna budapesti szakaszán. „Ez akkor is megtörténhetett volna, ha csak ez a két hajó közlekedik a folyón” – mondta. Azt ugyanakkor elismerte, hogy a nagy szállodahajók és a kisebb turistahajók közlekedésének koordinációja problémás.
Befizette az óvadékot, kiengedték a Viking Sigyn kapitányát
A dunai hajóbaleset okozásával gyanúsított férfinak a 15 millió forint befizetése után megszűnt a letartóztatása, bűnügyi felügyelet alá került.