Még mindig tart a kártérítési eljárás két, a honvédséghez tartozó repülőgépen keletkezett sérülés miatt – tudta meg a hvg.hu. Mindez azért érdekes, mert információink szerint a közpénzből vásárolt repülők mulasztás miatt sérültek meg, de a Honvédelmi Minisztérium mindent elkövetett, hogy ne derüljenek ki a részletek arról, mi történt pontosan. És ne feledjük, Orbán Viktor az utóbbi időben előszeretettel használja a hivatalosan a légierő kötelékébe tartozó gépeket.
Bénáznak a honvédség által az elmúlt időszakban beszerzett, „személyszállító” gépekkel, egymás után kettő is megsérült ezek közül – súgta meg egy névtelenséget kérő informátorunk. Szerinte azért van jelentősége az ezekben keletkezett bármilyen – de információi szerint jelentősebb összegre rúgó – kárnak, mert ezeket közpénzből vásárolták, majd kiderült, hogy több esetben Orbán Viktor repkedett honvédséghez tartozó gépekkel, amit Havasi Bertalan, a kormányfő sajtófőnöke végül decemberben ismert el az RTL Klubnak.
Mivel mindegyikből többet is sikerült beújítani, az nem derült ki, hogy pontosan melyik „személyszállító” gépben keletkezett kár, de az igen, hogy egyik Airbusban, illetve az egyik Falconban – így ezekre a konkrét esetekre nézve sajtómegkeresést küldtünk a Honvédelmi Minisztériumnak.
A szaktárca válaszának első mondata az volt, hogy a belső körből származó információink „nem pontosak, nem helytállók”. De azért mindkét esetben kiderült, hogy valami tényleg történt, már amennyire ez kihámozható a válaszukból:
Az első esetben arra hivatkoztak, hogy már ősszel tájékoztattak az egyik A319-es repülőgép ajtajának megrongálódásáról. Úgy tudjuk, hogy valamilyen földi kiszolgáló járművel mentek neki, ebből keletkezett a kár. A minisztérium viszont úgy fogalmazott, hogy „egy földi kiszolgáló emelődaru rakománya nyomódott az ajtónak, amely ettől kisebb mértékben behorpadt”, de az nem derült ki, hogy ez mégis hogyan történhetett.
Azt viszont hozzátették: a kijavíttatással „párhuzamosan lefolytatott vizsgálat megállapította, hogy a javítás költségei a sérülést okozó céget terhelik”. A sima ajtóbehorpadásos magyarázathoz képest érdekes, hogy a kártérítési eljárás „jelenleg is folyamatban van”.
A felelősök megvannak, pontosították az eljárási rendet
Másik információink – és így megkeresésünk – az volt, valóban egy hangárajtóval sikerült jelentős kárt okozni az egyik Falcon 7X típusú típusú repülőgépben, ráadásul milliós kárról van szó.
A kár nagysága nem annyi, mint ahogy megtudtuk – javították ki a megjelölt összeget, arra egyáltalán nem reagáltak, hogy tényleg a hangárajtóval okozta-e valaki(k). Ugyanakkor kénytelenek voltak elismerni, hogy „az említett repülőgépen 2018 őszén valóban sérülés történt”, a javítást már ennél is „végrehajtották, és a károkozásért felelős személy felelősségre vonása megtörtént”.
Mindkét esetben megállapították „a sérülések felelőseit”, amelyek alapján a káreljárások folyamatban vannak – válaszolta a Honvédelmi Minisztérium. A jövőbeni hasonló esetek elkerülése érdekében pedig „az eljárásrendek pontosítása is megtörtént”.
Visszakérdeztünk a részletekre, többször érdeklődtünk, de ezek után már egyáltalán nem is válaszolt a minisztérium.