Kifoghat a versenyhatóságon az, hogy a kormánypárti médiabirodalom nonprofit alapítványi formában alakult meg. A koncentráció mindenesetre tagadhatatlan az Origótól a HírTV-ig Liszkay Gábor irányítása alá kerülő holdingnál.
„Nagyon komoly szintet ugrott a Fidesz” – reagált Urbán Ágnes médiakutató, a Corvinus Egyetem docense arra, hogy szerdán egy közleményben váratlanul bejelentették:
tíz kiadóvállalat csatlakozott a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz,
további cégek pedig jelezték csatlakozási szándékukat. Vagyis: létrejött a totálisan központosított médiabirodalom, Liszkay Gábor vezetésével, "a polgári értékek képviseletére".
A lépéssel a teljes propagandagépezet egy kézbe kerül, a többi között az Origo, a Lokál, a 888, a Ripost, a Hír Tv és az Echo Tv, a Mandiner, a Figyelő, a Bors. Nem minden a közvetlen tulajdonostól került át az alapítványhoz, van, amit előtte megvett Mészáros Lőrinc, és ő adta át. Például a Szabad Földet, amelyet Puch László volt MSZP-s pártpénztárnoktól vett meg, az eladásról néhány szocialista tudott. Az adásvételt gyakorlatilag egy időben jelentették be azzal, hogy a médiumok tulajdonosai felajánlották a kezükben levő kiadóvállalatokat a nonprofit alapítvány számára.
Az alábbi grafikonon mutatjuk, hogyan táplálták a jobboldali médiavállalkozók az alakuló médiaholdingot. Ha többet szeretne megtudni a főszereplőkről vagy a médiumokról, kattintson a nevükre!
Urbán azt mondja, miután az említett médiumok eddig is kőkemény kormánypropagandát nyomtak, az olvasó, néző számára nem lesz nagyon látványos a változás. A Szabad Föld átjátszása azonban meglepte: „nem gondoltam volna, hogy ebben a helyzetben, mikor mindenki az elképesztő sajtóállapotokról beszél, az MSZP volt pártpénztárnoka eladja a legnagyobb elérésű magyar politikai hetilapot.”
Egy kézben a kasszakulcsUrbán szerint a központosítással a szervezeti háttér változik inkább, bár a közmédiában végignézhettük, mit jelent a központosítás: ugyanaz a szakértő "turnézik" műsorról műsorra.
Eddig legalább elbalettozta a kormány, hogy ezek független médiavállalkozások, üzlet van mögöttük. Bármennyire röhögött is ezen mindenki, legalább volt egy ilyen álca.
Miután a Fidesz megszerezte a harmadik kétharmados többségét, már ez sem érdekli őket. Abból, ahogy Simicska Lajos a G-nap után teljes médiabirodalmát szembeállította a kormánnyal, pont az lehetett volna a nagy tanulság, hogy az ilyen birodalmakat szét kell szabdalni. Urbán szerint azonban van egy nagyon fontos különbség Simicska és az eddigi tulajdonosok között:
nem annyira autonóm személyiségek, mint annak idején Simicska volt. Nem is annyira okosak. A Mészáros–Liszkay-csapatot már Orbán emelte fel, mindent tud róluk. Simicskánál kettőjük közös múltja miatt egészen más volt a történet.
Azt is hozzátette:
valószínűleg még állami pénzekkel kistafírozva is túl sokba került a propagandarendszer fenntartása, költséget kellett csökkenteni, a hatékonyság fenntartása mellett. A totális centralizálással kevesebben férnek hozzá a kasszakulcshoz, az elcsorgó pénz is kevesebb lesz.
Az anyagiakkal érvel az alapítványi struktúra mellett a honlapján szerda délután megjelent cikkében a Magyar Idők is, amely nem csak része a holdingnak, de alapítója, Liszkay Gábor fogja vezetni azt. Az elemzés szerint a cél a nyomtatott sajtó életben tartása "az újfajta versenyhelyzetben". Példaként pedig többek között a – a Mediaworks által bezárt Népszabadságon túl – a brit Guardiant említik, amelynek kiadója szintén alapítványként működik, "mely a lap megjelenését és függetlenségét hivatott garantálni".
Függetlenségről annyira azért nem lehet beszélni a kormányközeli médiabirodalomnál, ahová állami pénz szépen csordogál: az Átlátszó számításai szerint 2017-ben összesen 56 milliárd forintnyi listaáras állami hirdetést kaptak. Kérdés, egy ilyen konglomerátum hogyan hat a hirdetői piacra. Urbán azt mondja, a jövőben sokkal kevésbé lesz megkerülhető egy piaci szereplőnek, hogy ott hirdessen. A kormányközeli médiacégek innentől kezdve nem külön-külön hajtanak majd a pénzre, nem tudják egymást kijátszani. "Egy központi irányítás alatt lesznek, ott dől el, hogy melyik szerkesztőségbe mennyi pénz jut."
A fájó hiány
A Tv2 nem került át a központi alapítványhoz, ezért megkerestük a csatornát, hogy ők mikor csatlakoznak, de egyelőre nem kapunk választ. Lehet, hogy kívül is maradnak a körön: Urbán azt mondja, a szintén propagandát nyomó Tények ellenére ott 23 órában szórakoztató műsor megy,
egy kereskedelmi tévében nem lehet 24 órában propagandát adni, mert akkor átmennek a nézők a konkurenciához.
A Tv2 erejét pedig pont az adja, hogy a szórakozni vágyó nézőt elérik a Tényekkel is. „A világ legnagyobb őrültsége lenne ebből egy klasszikus politikai csatornát csinálni”, a kereskedelmi tévé működtetéséhez más kompetenciák kellenek. A cég ráadásul Urbán szerint önmagában érne annyit, mint az összes többi együtt.
Odaadták
A központosítás fontos eleme, hogy a médiacégek „felajánlással” adták át érdekeltségüket az Alapítványnak, amely hangsúlyozottan nonprofit lesz.
Simicskától Orbánhoz |
A médiavállalkozásokat a jövőben az a Liszkay Gábor vezeti majd, aki - az Orbán Viktorral még szoros szövetségben lévő – Simicska Lajos egyik leghűségesebb embere volt. 2000-től vezette tulajdonos-főszerkesztőként a Magyar Nemzetet, 2015 februárjában viszont a a G-napon más vezetőkkel együtt lelkiismereti okokból távozott, tulajdonrészét is eladta. Áprilisban abból vette meg a Napi Gazdaságot, amely szeptembertől Magyar Idők néven jelenik meg. Később megszerezte a Karc FM-et is. A Mészáros Lőrinchez került Mediaworks elnök-vezérigazgatója és igazgatósági tagja is. Liszkay a Hír Tv visszavételekor és totális irányváltásakor tért vissza a csatornához, amelynek a G-nap előtt igazgatósági tagja és elnöke volt. |
Bár a centralizációt megfuttatják a Gazdasági Versenyhivatalnál, Urbán szerint épp a versenyjogi szabályok kijátszása miatt választhatták a nonprofit formát. Ez ugyanis nem az a szokásos vállalati összeolvadás, amire a versenyjog fel van készülve. Az is kérdés, mit szól hozzá az EU. Megkerestük a GVH-t az Európai Bizottságot és az NMHH-t is, ha kommentálják a lépést.
A Transparency Internationalnak mindenesetre szemet szúrt egy mondat az alapítvány közleményében: aszerint a megszerzett médiavállalkozások piaci aránya 20 százalék alatti. A szervezet szerint
kiderült, hogy a korábbihoz képest hirtelen az ötszörösére nőtt a vidéki magyar lappiac, és az új szereplők mind függetlenek a kormányhatalomtól,
más aligha magyarázza, hogy a teljes kormányoldali média részeként az eddig ismert valamennyi Budapesten kívüli lapot is birtokló Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány részesedése a nyomtatott sajtó piacán 20 százalék alatt marad.
Hacsak nem feltételezzük az elképzelhetetlent, miszerint a lakájmédia új urai nem mondanak igazat.
Az átadás körülményei nem ismertek – ahogy az sem, hogy ki mennyi pénzt vett ki a cégből, mielőtt átadott volna mindent –, de azért Urbán azt valószínűsíti, a szereplőket valamilyen módon kárpótolták.
Biztos járt ez érdeksérelemmel, de a Fidesz olyan erős hatalmi központtá vált, hogy ha valaki nem áll ebbe bele, azt gyaníthatóan ellehetetlenítik. Láttunk már példát arra, milyen, mikor megfordul a széljárás, és valaki barátból hirtelen ellenséggé válik. Nyilván senki sem akarta ezt kipróbálni.
Nem minden cég hasított
Megnéztük a fontosabb médiumok kiadójának üzleti teljesítményét, egészen eltérő teljesítményt nyújtottak 2017-ben.
- Az Origot kiadó New Wave Média veszteséget termelt, az adózott eredménye -144 millió forint volt, szemben a 26 milliós árbevétellel, míg a korábbi éveket legalább szerény pozitívban zárta. Az Origo korábbi tulajdonosa nem ez, a közleményben szereplő cég, hanem egy másik, hasonló nevű, azóta megszűnt vállalkozás volt, amely viszont 2017-ben 5,6 milliárdos bevételt és csaknem 1 milliárdos adózott eredményt produkált.
- A Magyar Idők azonos nevű kiadója büszke lehet: 1,7 milliárdos árbevétel mellett 82 milliós adózott eredményt ért el.
- A HírTv megszenvedte Simicskát, illetve azt, hogy választási év előtt a tulaj nem sajnált semmit: 2,3 milliárdos árbevétel mellett az elmúlt éveinek legnagyobb, 1,4 milliárdos veszteségét hozta össze.
- A Figyelő kiadója – magához képest – kiemelkedő évet zárt: 835 milliós árbevétellel 183 milliós adózott eredményt ért el.
- A Mészáros-féle Talentis Group 470 milliós adózott eredményt ért el, az ECHO Tv 1,2 milliárd forinttal hasított.
- A Habonyhoz tartozó Modern Média Group sem panaszkodhat: 3,1 milliárdos árbevétellel 683 milliós adózott eredményt ért el.
- A Puch László cégétől átkerült Mezőgazda Lap és Könyvkiadó egészen kiemelkedő évet zárt tavaly: 1,7 milliárdos árbevétellel 143 milliós adózott eredménye lett úgy, hogy az előző két év veszteséges volt.
Leplezetlenül
A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványt augusztus végén jegyezték be (ugyanabba a balatonföldvári ingatlanba, ahol Liszkay július közepén alapított cégét, a Media Fundamentum Nonprofit Zrt.-t is), a kuratórium erősen fideszes: az elnök Varga István volt országgyűlési képviselő, az egyik tag Bajkai István, az Orbán Viktor ügyvédjeként ismertté vált, frissen bekerült országgyűlési képviselő, a másik tag pedig és a szintén erősen fideszes kötődésű Alapjogokért központ vezetője, Szánthó Miklós. A bírósági dokumentum szerint
az Alapítvány célja, hogy a magyar tömegtájékoztatás részét képező nyomtatott sajtó, rádió, tv, online felületeinek értékteremtő, valamint a magyar nemzeti öntudat erősödését szolgáló tevékenységét elősegítse.
Az alapító okiratban nemes egyszerűséggel Kossuth Lajost idézik: "az időszaki sajtó szabad nemzetnél hivatva van, hogy legyen óramutató a nemzet életében; legyen hajnalcsillaga a világosság napjának; legyen a jelennek izzadó munkása, mely a jövendőt előkészíti, legyen élesztő fuvalma a rejtekben csillámló szellemszikrának; legyen őre a jogszerűségnek, reményhorga a szenvedőnek, a bűnnek ostora, a szerény érdem koszorúzója; legyen zászló, mely körül szellemi tábort üssenek, kiket egyenlő elvek vezetnek, kiknek szívökben egyenlő érzelem ég."
Az elmúlt években nagy kanyarokat leíró Origo örül a változásnak. Meglátásuk szerint
míg a jobboldalon óriási előrelépés van, a médiumok fenntarthatósága erősödik, nincsenek profitelvárások, nincsen létbizonytalanság, addig a baloldali liberális médiumok vergődnek, külföldi tulajdonos vagy külföldi támogatás nélkül alig tudják fenntartani magukat.
Cikkünk megjelenése után az MNHH azt írta, a tulajdonosi szerkezet változásáról határidőben, november 29-én értesültek, de jogértelmezésre irányuló állásfoglalást nem adhatnak ki. A médiapiaci koncentrációt a GVH vizsgálja, a Médiatanács szakhatóságként csak akkor jár el, ha erre a GVH felkéri. A GVH-t a rá vonatkozó törvény szerint határidő köti, hogy eldöntse, szükséges-e eljárást indítani.