Ahhoz, hogy az LMP-s Ungár Péter médiatulajdonosként sikert érjen el, szisztematikusan kell építkeznie, de nem lesz könnyű dolga. Ugyanis a Fidesz annyira megfojtotta a helyi nyilvánosságot, hogy alig van számottevő független hang. Ami pedig van, azt elkötelezett emberek csinálják – nem feltétlenül eladásra. Ungár Péter nem hisz a független újságírásban, miközben egy vidéki, független lap vezetője úgy véli, a bajok ott kezdődnek, ha közvetlen politikai célokat szolgál egy újság.
Amikor Simicska Lajos bezárta a Magyar Nemzetet és a Lánchíd Rádiót, valamint a digitális térbe kényszerítette a nyomtatott Heti Választ, Ungár Péter egy darabig potenciális vevőnek tűnt, de az oligarcha irreálisan sokat kért, a Magyar Nemzetért állítólag 1,5 milliárdot. Az üzlet kútba esett, Ungár a Mércének erről azt mondta:
„nem vagyok optimista a Magyar Nemzetet illetően. Irreális az az ár, amit a jelenlegi tulajdonos kér”.
Aztán június elején új kiadóvállalatot alapított az LMP-s képviselő és kisebbségi (10 százalékos) tulajdonostársa, Gerényi Gábor az Azonnali.hu működtetésére. A kiadóvállalat nem pusztán az Azonnali.hu-t adja ki, vidéki terjeszkedésbe is kezdett (megjelent Egerben és Szentgotthárdon, és további városok szerepelnek a tervben, ezekről lesz még szó) – könnyen lehet, hogy nem függetlenül attól a politológiai toposztól, hogy a Fidesz vidéken nyerte harmadik kétharmadát, ott, ahol az ellenzéket és a valós híreket nagyítóval kell keresni.
Ungár korábban maga is beszélt arról: az a baj, hogy semmilyen más hang nincs vidéken, csak a Fidesz. Online sincs, print sincs, semmi sincs. Akkor hozzátette, „szépen lassan, megyei jogú városonként fog indulni” a vidéki médiaterjeszkedése (Szentgotthárd nem megyei jogú város).
Többször elmondta, nem hisz abban, hogy létezne független média, „Nyugat-Európában is minden médiumnak van tulajdonosa, és idehaza is ez a helyzet. A média jó esetben plurális, de nincs objektív ember, nincs objektív újságíró, mindenkinek van valamilyen irányultsága”. Ezt a nemrég megvásárolt szentgotthárdi 9970.hu-nak is megismételte, amikor arról beszélt, az újság nem lesz pártlap, de
világos és nagyon egyértelmű világképpel rendelkező lap lesz, de ahogy én azt sem gondolom, hogy létezik objektív újságírás, úgy abban sem hiszek, hogy a propagandának egy másik propaganda lenne az ellenszere. Sőt, ez a lap elsősorban azoknak fog szólni, akiknek elege van a mindent leegyszerűsítő propagandából.
Egri LMP-s
A szentgotthárdi lap mellett Ungár és az Azonnali Média Kft. megvette az Egri Ügyek online újságot is. Ez a vásárlás azért érdekes – amellett, hogy a 9970.hu-val ellentétben nem számol be Ungár megérkezéséről –, mert impresszuma szerint a lap kiadója és főszerkesztője Csarnó Ákos, ő korábban LMP-s színekben volt egri önkormányzati képviselő és polgármesterjelölt is, van külön LMP-s honlapja is.
Ungárnak és kiadóvállalatának a következő célpontja Szombathely és Debrecen lehet, a vasi megyeszékhelyről a politikus azt mondta, közel áll a szívéhez, garantálja, hogy „ott is lesz olyan lap, amely rá fog kérdezni például arra, hogy miért válik minden közepes eső után kajakpályává a város”. Szombathely irányítószáma 9700, de a domain alatt egy ingatlaniroda működik, Debrecen esetében a hvg.hu pedig egy nem irányítószámos, „alvó” állapotban lévő honlapról hallott, amit megvehet a közeljövőben Ungár.
Érdekesség, hogy miután Ungárról kikerült egy videófelvétel, amin arról beszél, direkt verte át Ron Werbert, a párt egykori tanácsadóját, első interjúját a komlói 7300.hu-nak adta. Az interjút jegyző, a lapnál dolgozó Katus Eszter a hvg.hu megkeresésére azt mondta, az Ungár-interjú nem jelenti azt, hogy a politikus vásárolna is. „Egyelőre nem kaptunk vételi ajánlatot. Ha ez megtörténik, az biztos nagyon nehéz kérdés lesz, amit nem én egyedül fogok eldönteni” – mondta Katus, aki mellett Schell Bence és Bede-Nyitrai Roberta dolgozik a 7300.hu-nál.
Katus arról is beszélt, nehezen adnák függetlenségüket, de abban biztos, hogy ha nem érkezik hozzájuk egy nagy támogató, akkor „megmarad egy hobbinak, egy szenvedélynek ez az oldal”.
Nem adták fel, de el sem
Ha vidéki szabad médium, akkor a legtöbbeknek egyből a Szabad Pécs ugrik be. Megkerestük Babos Attilát, a lap felelős szerkesztőjét, mit gondol Ungár terjeszkedéséről.
Az önmagában nem ördögtől való, hogy egy politikához közel álló személy, akár politikus működtet újságot tulajdonosként. Ettől még lehet jó, szakmailag korrekt, hiteles, független a laphálózat. Akkor van baj, ha közvetlen politikai célokat szolgál egy újság. Hogy ez itt felmerülhet-e reálisan, arról egyelőre nincs információnk, legfeljebb félelmeink. Egyelőre nem tudjuk megítélni, mit csinál Ungár Péter, hiszen a vidéki hálózata még kiépülőben van.
Arra a kérdésre, a Szabad Pécs eladó-e, Babos azt mondta, nem zárják ki az együttműködés lehetőségét senki olyannal, akiről még bebizonyosodhat, hogy egy lapról úgy gondolja, azt önálló szerkesztőségek csinálják, ahol az újságírók szakmai alapon vetnek fel és írnak meg témákat, fontosnak tartják a hatalom ellenőrzését, és nem hajolnak el semmilyen irányba.
„Az is kérdés, egy tulajdonos mit szeretne, mit ígér, mit vállal, ebből mi kerülhet be szerződésbe is, és ahhoz képest mit tart be. A Szabad Pécsnél nem adtuk fel azt a célt, hogy komoly részesei legyünk az új magyar vidéki nyilvánosság felépítésének. Az amerikai külügyi médiapályázat visszavonása után várjuk, hogy valóban támogatnak-e majd más módon hazai szerkesztőségeket, újságírókat, de még inkább: folyamatosan gondolkodunk, számolunk, tárgyalunk azért, hogy előrébb léphessünk. Ez utóbbival kapcsolatban szeptemberben lesz hírünk” – mondta Babos, aki személy szerint a legjobbnak azt tartaná, ha lenne reális esély pusztán közösségi finanszírozásból működtetni egy vidéki laphálózatot.
Ősszel megpróbálunk valami ilyesmit
– tette hozzá sejtelmesen.
Jó az irány, de
Ungár terjeszkedéséről megkérdeztük Urbán Ágnest, a Mérték Médiaelemző Műhely kutatóját, egyetemi docenst, a Budapesti Corvinus Egyetem Infokommunikációs Tanszékének vezetőjét. A szakértő szerint a vásárlások kapcsán egyelőre arról nincs szó, hogy épül az alternatíva Mészáros Lőrinccel és a központi kormányzat vidéki hálózatával szemben, Urbán szerint sok idő és szisztematikus építkezés kellene ahhoz, hogy a két portfóliót egy lapon említhessük.
Az irány mindenesetre jó, mert a kormányközeli befektetők nyilván nem adnak el semmit a megszerzett médiavagyonból, így csak alulról lehet építkezni
– véli.
Arra a kérdésünkre, jó-e, ha egy gyakorló, hivatásos politikus lapokat vásárol és nyíltan médiatulajdonossá válik, azt mondta, mindenképpen jobb, ha valaki nyíltan csinálja és nem offshore cégek mögé rejti befektetéseit.
Ilyen szempontból Ungár tiszta játékot játszik, megmondta, hogy mit akar és a lépései nyilvánosak. Más kérdés, hogy a média függetlensége éppen azt jelenti, hogy minden politikai érdekcsoporttól független, márpedig Ungár nyilvánvalóan politikai szereplő. Médiapiaci jelenléte enyhítheti a fideszes túlsúlyt, de a média függetlensége szempontjából mégis káros.
Kérdés, mekkora összegről beszélünk a portálok adás-vétele kapcsán. Urbán szerint itt csak jelképes összegekről lehet szó, azonban „ha kellően sok ilyen portált szerez meg és hálózatba szervezi őket, akkor ennek mind a politikai, mind pedig az üzleti értéke nő. Ha elkezd nőni az elért közönség és működik az úgynevezett méretgazdaságosság, akkor az a cégértékben is megjelenik”. Tudatos építkezéssel és vidéki terjeszkedéssel pedig számottevő olvasottságot lehet elérni.
Arra a kérdésre, hogy mennyire nézheti tétlenül a Fidesz az LMP-s politikus terjeszkedését, Urbán azt mondta, nyíltan biztos, hogy nem fognak fellépni ellene (Ungár édesanyja Schmidt Mária, Orbán egykori tanácsadója, a Terror Háza Múzeum főigazgatója – a szerk.), de helyi szinten mindent megtesznek majd az ellehetetlenítésükre. Itt a szakértő szerint olyanokra kell gondolni, mint a helyi hirdetők elhessegetése, a helyi események elhallgatása, adott esetben nem adnak interjút majd, satöbbi.
Fontos látni a már említett szisztematikus építkezéssel kapcsolatban, hogy nem lesz könnyű dolga annak, aki ebbe belevág. Ugyanis a Fidesz annyira megfojtotta a helyi nyilvánosságot, hogy alig van számottevő független hang. Ami pedig van, azt elkötelezett emberek csinálják, nem feltétlenül azért, hogy eladják Ungár Péternek
– zárta Urbán Ágnes.
Megkerestük kérdéseinkkel Ungár Pétert, aki üzleti titkokra hivatkozva nem kívánt azokra a kérdéseinkre válaszolni, mennyi vidéki lap megvásárlása, adott esetben indítása van tervben. A fentebb említett világos, egyértelmű világképről, amely a lapokat jellemzi majd, azt mondta, annak nem egy ars poeticából, hanem a megjelenő színvonalas írásokból kell látszódnia. Megkérdeztük, lehet-e ellenpontja a Fidesz által kiépített online és print vidéki laphálózatnak egy, az Azonnali Média Kft. által kiépített hálózat, erre az LMP-s politikus azt mondta:
Nagyon nehéz, de ez a cél.
Végül arra, hogy milyen különbséget lát önmaga mint médiatulajdonos és Simicska Lajos vagy épp Mészáros Lőrinc között, azt válaszolta,
az, hogy velem interjút csinál, és válaszolok a kérdéseire.
*
Azzal együtt, hogy kormányzat leuralta a médiatermékek nagy részét, az is egyre fojtogatóbb probléma, hogy a még szabad felületeken a piaci hirdetők is egyre nagyobb problémával, a politikával találják szembe magukat. Az Átlátszóra a Mérték Médiaelemző Műhely éves jelentésében azt írta Máriás Leonárd, hogy:
Korábban a hirdető cégek inkább politikai taktikázás alapján juttattak reklámköltéseket a különböző politikai oldalakhoz kapcsolt médiatermékeknek, az elmúlt nyolc évben viszont inkább az jellemző, hogy félelemből nem juttatnak az ellenzékhez sorolt kiadványoknak.
És ez az a veszély, amelyik megfojthatja azokat, akik nem soroltak be, vagy nem soroltak át.