Itthon Gergely Zsófia 2018. január. 24. 15:00

Stresszelnek és tiltanak: Youtube-para Mészáros Lőrinc lapjainál

Gergely Zsófia
Szerzőnk Gergely Zsófia

Egyetlen online vagy print lapjukban sem jelenhet meg pártpolitikai hirdetés a kampány alatt, ezért nagyon kell vigyázni például a Youtube-videókkal – ilyen figyelmeztetés ment körbe a Mediaworks lapjainál. A hvg.hu birtokába került levélben fokozott odafigyelésre kérik a kollégákat, nehogy a felcsúti médiaguru portfóliójába mondjuk egy ártalmatlannak tűnő videóval „kontrollálhatatlanul” beszivárogjon politikai reklám.

„Tisztelt Kollégák, a cégvezetés döntése alapján a kampányidőszakban, előreláthatólag a választásokig, a Mediaworks egyetlen (sem online, sem print) termékében nem jelenik meg pártpolitikai hirdetés”

– ez szerepel a hvg.hu birtokába került e-mailben. Az elsőre meglepő totális tilalom feladója Pauska Zsolt, a Mediaworks tartalomfejlesztési igazgatója, tárgyként pedig kiemelve az szerepel, hogy „FONTOS-Kampány, hirdetések, Youtube”. A címzés alapján a tájékoztatás a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe került, Népszabadságot bedöntő médiacég vezetésének, valamennyi megyei lapjának, a megyei online szerkesztőségeknek, a Világgazdaság és Nemzeti Sport online-nak, de még az Autómotor című újságban dolgozóknak is szólt.

A polihisztor médiatulajdonos-üzletember-gázszerelő lapjaiban kategorikusan letiltani a pártpolitikai hirdetéseket már csak azért is több mint meglepő, mert aki valaha már vett a kezébe sajtótermékeket, jó eséllyel belefutott a kormány politikai hirdetéseibe. Így a "pártpolitikai hirdetések" kiszűrése magyarán a nem kormányoldali szervezetek reklámjaira korlátozódik, és arra próbálja körülményes megfogalmazásban előre figyelmeztetni a Lőrinc-lapokat, nehogy olvasóik elé kerüljön Vona Gábor, amint éppen vizslát simogat a Nemzeti Sport internetes oldalára beágyazott videón, a bombagólok előtt vetített reklámban.

A hvg.hu által megszerzett e-mailből valósággal süt, hogy elsősorban attól tartanak, az online világban manapság elterjedt úgynevezett programatic hirdetéseknek köszönhetően minden elővigyázatosság ellenére mégiscsak beszivárog egy (ellenzéki) pártpolitikai reklám.

"Kontrollálhatatlan" – zéró tolerancia

A szóhasználat sem semmi, Pauska kiadja az ukázt: „az online termékekből ki kell szűrnünk minden olyan forrást”, ahol ilyenek feltűnhetnek, példaként pedig a Youtube-ot hozza. Itt ugyanis előfordulhat, hogy a cikkekbe beágyazott videókban „általunk kontrollálhatatlan hirdetések” futhatnak.

Túry Gergely

Szerencsére a know-how-t is közzéteszi a tartalomfejlesztési igazgató, aki nemrég egy sportpublicisztikában idősebb Dárdai Pál halálhíréből kiindulva arra a következtetésre jutott, hogy új stadiont kellene építeni Pécsre. Elrendeli, hogy kizárólag a saját csatornáikra feltöltött Youtube-videókat lehet beágyazni a cikkekbe, de a külsős videókat is csak innen lehet használni. Mindez nyilván pluszmunka, valamint lehetnek szerzői jogi akadályai is egy ilyen Youtube-átvételnek, de majd azt nézi az olvasó, amit házon belülről is tudnak adni.

Visszavonásig érvényes

A barátságos levél a „szabály visszavonásig érvényes” kitétellel zárul, és azzal, hogy mindenkit arra kér, a saját felületén „fokozottan ügyeljenek a fentiek betartására és betartatására”.

Megkerestük Pauska Zsoltot, aki érezhetően nem volt boldog, amiért kiszivárgott a levele. Azonban annak tartalmáról nem akart nyilatkozni arra hivatkozva, hogy a saját e-mailjéről is csak a cég felsővezetése tájékoztathat. Az általa kért módon elküldött írásbeli kérdéseinkre azonban a Mediaworks vezetése részéről sem érkezett válasz.

Jelenteniük kellett, akarnak-e politikai reklámokat

Mindez azért is pikáns, mert a választási törvény kimondja, hogy a 2018. évi országgyűlési választást megelőző kampányidőszakban csak azok a sajtótermékek tehetnek közzé politikai hirdetéseket, amelyek az Állami Számvevőszék felé leadják ezeknek a hirdetési árjegyzékét. Ennek a határideje januárt 18-a volt, kérdésünkre a sajtóosztály annyit mondott, hogy most zajlik ezeknek az összesítése, hamarosan közzéteszik a listát, melyik médiumokban bombázhatják üzeneteikkel a pártok a választókat.

Mészáros Lőrinc lapjainál rend és fegyelem
Fülöp Máté

Vagyis amint kikerül a politikai hirdetéseket megjelenítő médiumok köre, érdekes lesz újraolvasni a Mediaworks-ukázt. Hiszen ha náluk is lehet reklámozni, akkor ellentmondás van, ha pedig nem, akkor a választási kampány során a teljes tilalom miatt egyetlen fillért nem tudnak elkölteni politikai hirdetésre a felcsúti médiaguru lapjaiban.

Az RTL Magyarország hétfőn be is jelentette, hogy a 2014-es időszakkal ellentétben ezúttal díjmentesen teret ad a pártok kampányfilmjeinek a választási kampányban, az rtlklub.hu-n is lehet majd fizetett politikai hirdetést közzétenni. A 24.hu szerint a HírTV idén sem ad le politikai reklámokat a választási kampányban.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.