Itthon hvg.hu 2017. szeptember. 27. 11:38

Simicska cégei kapitulálnak az erőből nyomuló plakátkommandó előtt

De csak látszólag. Politikai hirdetéseket mindenesetre nem tesznek közzé a jövőben a reklámcégei.

Megadta magát – legalábbis látszólag – a kormánypárti erőfölénynek Simicska Lajos, aki két reklámcége, a Mahir és Publimont révén április óta biztosított hirdetőfelületeket a Jobbik kormányellenes kampányának.

A plakáttörvény júliusi hatálybalépése után a cégek már nem a Jobbik hirdetéseként, hanem „magánmegrendelő megbízásából közzétett társadalmi célú üzenetekként” adtak felületet az egyre nyilvánvalóbban az ellenzéki párthoz köthető mondanivalóhoz.

Bár két hete még azt boncolgattuk, hogy a Lázár János utasítására felállt kormányhivatali plakátkommandók nem találtak fogást az álcivil hirdetéseken, kedden úgy tűnik, mégis megtalálták a hivatkozási alapot, ami alapján leszedhetik a kormánykritikus – a Fidesz kulcsfiguráit ezúttal gengszterként bemutató – plakátokat. A hivatalok arra hivatkozva, hogy azok hasonlítanak a Jobbik korábbi plakátjaira, törvénybe ütközőnek minősítették, és elkezdték leszedetni a hirdetéseket, Simicska Lajos cégei pedig darabonként 150 ezer forintos bírságot kockáztatnak, ha kint hagyják őket.  

Úgy tűnik a vállalkozó nem akar a szembenállásért ekkora anyagi áldozatot, szerdán ugyanis az alábbi közleményt juttatta el szerkesztőségünkbe:

Mint ismeretes, a hatalom az érdekeivel ellentétes politikai vélemények közterületi megjelenésének megakadályozása végett, az elmúlt hónapokban – jogalkotásnak csúfolt folyamatban – egy abszurd szabályrendszert alkotott, amely meggyőződésem szerint súlyosan alkotmánysértő. 

Miután mindez kevésnek bizonyult, a tegnapi napon, mindezt félretolva, a hatalom a nyílt, leplezetlen erőszak útjára lépett. A kialakult helyzetre figyelemmel, minden további anyagi és személyes kockázatvállalást, mind a magam, mind a társaságaim vezetői részéről lehetetlennek tartok. 

Ezért a mai napon a jelzett körülmények fennálltáig közterületi cégeim vezetőit arra kértem, hogy politikai és közéleti tárgyú hirdetés közzétételére vonatkozó megrendelést ne vegyenek fel, illetve ne teljesítsenek. Dr. Simicska Lajos

A Fidesszel két éve botrányos körülmények közt szakító vállalkozó környezetéből ugyanakkor úgy tudjuk: a kapituláció csak látszólagos és csupán racionális okai vannak: a cégeinek összesen legalább 300 millió forintnyi, vagy még nagyobb bírságot kellene fizetniük a most kint lévő „magánszemélyes” hirdetések után, és ennyit nem ér, hogy „izmozzon a kormánnyal”. A politikai kérdésekre viszont állítólag politikai válaszokat fognak keresni, illetve találni. Hogy ez pontosan mit jelent majd, zűrös ügyeket a fideszes vezetőkről, abból az időszakból, amikor a pártban a háttérben még Simicska keverte a kártyákat, vagy mást, egyelőre nem tudni.

A Jobbik is harcol

Bár a Jobbik múlt héten újabb megoldást talált a törvény kijátszására és  vásárolt 1100 plakáthelyet, ahol tulajdonosként hirdetve kerülhet ki a szabályozás alól, a kormányhivatalok keddi határozataikkal az ezeken kint lévő hirdetéseket is eltávolíttatnák. Az ellenzéki párt felháborodott közleményben tiltakozott a szerinte szólásszabadságot korlátozó és magántulajdont is sértő eljárás miatt, és szerdára több helyen vissza is ragasztotta a már eltávolított plakátokat.

Facebook

A kormányhivatalok eljárásának egyébként nemcsak az indoklása furcsa: a kedden a Publimontnak kiküldött határozatok ugyanis éppen azokba a hirdetésekbe kötöttek bele, amelyek már nincsenek is a cég tulajdonában, mert időközben a Jobbikéi lettek. A hivatalok ugyanis – nagyon úgy tűnik – hogy a plakátkommandók által korábban regisztrált adatok – plakáthelyszínek és az utánuk több hete bekért információk – alapján intézkedtek, az időközben lezajlott tulajdonosváltást nem követték le, és nem is kértek róluk friss információkat a Publimonttól.

Hirdetés