Megszereztük azt a hivatalos, május végén készített BKV-s számvetést, amely szerint a régi orosz metrókocsikat felújító Metrovagonmas a szállítói szerződésben vállalt feladatok jelentős részét késedelmesen vagy egyáltalán nem teljesítette.
Az M3-as metróvonal járműállományának korszerűsítéssel egybekötött felújítására vállalkozó orosz gyártó összesen 11 alkalommal csúszott ki a szállítói szerződésben rögzített határidőkből – derül ki a Bolla Tibor BKV elnök-vezérigazgató által június közepén Bogatirjev Borisz Jurjevicsnek, a Metrovagonmas (MWM) vezérigazgatójának írt levélből.
A levélhez csatolt kötbértáblázat szerint a késések között akad 344 napos is, míg a két legrövidebb 18 napos. Utóbbiak azonban azóta csaknem egy hónapra növekedtek, hiszen június végénél tartunk, és nemcsak hogy az ebben érintett 8. és 9. szerelvényt nem sikerült azóta sem üzembe helyezni, de már az első hatot is kivonták a forgalomból. A felújított szerelvények visszaszállítása egyébként is akadozik. Csupán az első hármat sikerült határidőre engedélyeztetni, illetve üzembe helyezni. A 4. és az 5. jármű 44 napot késett, de a következő négyet azóta sem sikerült forgalomba állítani.
A legnagyobb kötbért azonban nem ezek miatt, hanem például az eredeti határidő után csaknem egy évvel leszállított műszaki mentéshez szükséges emelők okán számlázta ki a BKV: csaknem 200 ezer eurót. Több mint 100 ezer eurót kérnek a szimulátor száz napot meghaladó késéssel történt szállítása miatt.
A teljes kezdőalkatrész-csomag, illetve a metrókocsik műszaki karbantartásához, hibakereséséhez és javításához szükséges speciális szerszámok azonban a május végi összesítésig sem érkeztek meg a BKV-hoz. Az előbbi miatt 435 ezer, utóbbi okán 110 ezer euró kötbért számolt fel a fővárosi közlekedési cég. A megküldött táblázatban szereplő tételek összesen 2 727 426 eurót, azaz 845 millió forintot tesznek ki.
Bolla Tibor mindemellett azt is jelezte a Metrovagonmas vezetőjének, hogy folyik a szerelvények műszaki állapota miatti forgalomkiesések összesítése is. Az ehhez tartozó kötbért pedig szintén „érvényesíteni kívánja” a fővárosi közlekedési cég.
Ezen felül felkérte az orosz cégvezetőt, hogy tegyen valamit annak érdekében, hogy a már felújított szerelvények műszaki állapota, rendelkezésre állási szintje
„radikálisan javuljon”.
A BKV vezérigazgatója Szaniszló Sándor (MSZP) fővárosi képviselőnek írt levelében, melyhez a fent részletezett táblázatot is csatolta, külön hangsúlyozza, hogy a BKV minden szerződésben biztosított jogával „él, élni fog” és minden kötbérigényt érvényesít. Ennek biztosítéka a nagy gonddal összeállított szerződéses biztosítékrendszer. (Erről a HVG kedden írt hosszabban, felemlegetve a veszteglő szerelvények után járó, de egyelőre nem számlázott napi hétmilliós kárátalányt.)
A BKV-vezér azonban ennél fontosabb feladatnak tartja, hogy egy „kielégítő, korszerűsített metrókocsiflottát” adjon át nekik a szerződő fél. A május végi összesítést követően minden hónap utolsó napjával aktualizálják a kötbérek állapotát és ezt hivatalosan is megküldik a Metrovagonmasnak.
Ezzel együtt sem valószínű, hogy az orosz cég vita nélkül fizetni fog. Erre Bolla Tibor is utal a szocialista városatyának küldött levelében, miszerint a követelések megtérülését befolyásolhatja, ha az MWM a kötbérigényt vitatja, illetve az ügyben bírósági perre kerülne sor. Ezt mi sem bizonyít, mint hogy a fővárosnak még mindig nem sikerült minden Alstom-pert lezárnia. Így a kötbérek valós összege csak a jogerős ítéletek után derül ki, évek múltán.