A főpolgármester csütörtökön elmondta, miről tárgyaltak a szerdai kormányülésen a 3-as metróval kapcsolatban. Egyben jelezte: még a csütörtöki Kormányinfó előtt ad tájékoztatást, mert ha utána tenné, az kevésbé lenne „hiteles és ügyes”. A kormány a korábban ígért összegnél nem ad többet a felújításhoz.
A szerdai kormányülésen megegyezés született a 3-as metróról, ami a rosszindulatúak által vártnál jobb, de az ideálisnál rosszabb: pluszpénzt nem kap a főváros, de akadályokat sem – fogalmazott csütörtöki sajtótájékoztatóján a főpolgármester.
Tarlós István azt mondta: a döntéssel nem maradéktalanul elégedett, de azt jelenti, hogy a teljes metróalagútban, valamint az északi szakaszon, a Lehel tér és Újpest Központ között az állomások megújítását is megkezdhetik, várhatóan szeptemberben.
A 3-as metró déli szakasza a régebbi és rosszabb állapotú, de az arra adott ajánlatokat sokkal jobban túlárazták, mint az északit. Utóbbi a metró „legfiatalabb” szakasza, és arra érkeztek a legészszerűbb ajánlatok. A délire új ajánlatokat várnak – tette hozzá.
A főpolgármester a kormánnyal folytatott szerdai egyeztetés hátteréről megjegyezte: szeretné, hogy bizonyos információk most hangozzanak el, mert ha azok a Kormányinfó után hangzanak el, az kevésbé lenne „hiteles és ügyes”. Bármibe kerül és bármilyen kommunikáció is várható a jövőben, őt ez nem érdekli, „ha a fene fenét eszik, ezt a metrót akkor is felújítják” – fogalmazott.
Mivel kormányzati pluszpénz nem lesz, terveik szerint saját megtakarításaikból pótolnák a hiányzó összeget, és egyelőre nem akarnak más projektekre szánt uniós pénzekből átcsoportosítani – derült ki a polgármester szavaiból.
Tarlós István beszélt arról is: a Liget-projekthez kapcsolódó állatkerti biodóm a főváros beruházása, és arra vita nélkül kaptak plusz 20 milliárdot. Ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: az ő szellemi képességeit is meghaladja, hogy az állatkertre bármikor van plusz húszmilliárd, de a metróra nincs. Ettől persze még örül neki, hiszen az is az ő projektjük – magyarázta.
A hvg.hu megkérdezte Tarlós Istvánt, miért csak szeptemberben indul a munka, ha az egyik szakasz esetében elvileg elhárultak az akadályok. Azt válaszolta: az ajánlatok törvény által szabályozott bírálati ideje alapján valószínűsítik a szeptemberi kezdést. Kérdésünkre a főpolgármester egyértelműsítette: az alagút teljes felújítására megvan a fedezet, de azt is szakaszosan végzik, vagyis szeptembertől csak a Lehel tér és Újpest központ között lesz káosz.
Tarlós István szerint a metrópótláshoz szükséges 150 többlet busz is meglesz, de nem árulta el, pontosan honnan, milyen összetételben. Mint ismeretes, a Közbeszerzési Döntőbizottság elkaszálta a korábbi busztendereket, de a főpolgármester ígéretet kapott Bolla Tibor BKV-vezérigazgatótól, hogy biztosítják a szükséges buszokat. Várhatóan régi Ikarusokat is bevetnek majd.
Szerdán az atv.hu írt arról, hogy értesüléseik szerint hiába lobbizott a szerdai kormányülésen a főpolgármester azért, hogy az állam valamilyen formában finanszírozza a 3-as metró felújításának pluszköltségét, 37,1 milliárd forintot, a miniszterelnök továbbra sem támogatta ezt, a kormány csak a korábban ígért 137,5 milliárdot hajlandó biztosítani. Tarlós István a parlament folyosóján nem akart nyilatkozni a lap újságírójának a részletekről, Orbán Viktor viszont annyit mondott: "A szakértők megvizsgálták ezt a munkát, kiírták a pályázatot, a kormány a szükséges pénzt rendelkezésre bocsátotta. Annyiból meg lehet, és annyiból is kell megcsinálni".
Meghibásodott metró: Ez súlyos hiba
A hvg.hu rákérdezett a főpolgármester tájékoztatóján a hétfőn meghibásodott, felújított metrószerelvény ügyére is. Tarlós István azt mondta: súlyos hiba, hogy a metró mindkét oldalán kinyíltak az ajtók, ezt javítani kell. Megerősítette, hogy az ügyben vizsgálat folyik.