Profinak tűnik, ahogy a Jobbik plakátkampánya hétről hétre kibontakozott? A párt szóvivője állítja: mindez csak a véletlen műve. Azt pedig, hogy mindez mennyibe került, majd csak a végén mondják meg. Szakértőnk szerint a plakátokon sulykolt üzenet elsősorban arra szolgál, hogy az ellenzéki szavazókban rögzítse: Orbán első számú kihívója Vona Gábor.
Több mint két hónapja kint van az utcákon a Jobbik plakátkampány-sorozata. A külső szemlélőnek úgy tűnik, tudatosan felépített stratégiáról van szó. Április elsején elindult a „Ti dolgoztok, ők lopnak”-szlogen Orbán Viktor és Mészáros Lőrinc, illetve Rogán Antal és Habony Árpád páros arcképével díszítve. Majd követezett az, hogy a Jobbik elvenné a pénzt, és jóra fordítaná. Most pedig a fekete-fehér színekkel ábrázolt négyes mögül előugrik a színpompás Vona Gábor az emberek gyűrűjében.
A Jobbik első körös plakátjaiból születtek aztán vicces és kevésbé vicces változatok. Ezeket rongálták fideszes vagy fidelitasos aktivisták, és olykor rossz helyre ragasztották a "Simicska csicskái" feliratot, egészen pontosan Orbán Viktor arcképe alá... A Fidelitas egy idő után a ragasztgatáson felül ellenplakátkampánnyal vágott vissza, Mészáros Lőrincnek szimplán hányingere van a plakátoktól, Habony Árpád viszont perelt is, igaz, első fokon vesztett.
Mivel úgy éreztük, a kéthónapos kampány Vona megjelenésével csúcsra ért, rákérdezünk, mibe került a móka, és milyen stratégia húzódik meg mögötte.
Az összeg titok
A Jobbik a plakátjait Simicska Lajos cégeinél, a Publimontnál és a Mahirnál helyezte el, azonban arról, hogy mennyiért, mély hallgatás van. A korábbi pletykát, miszerint ingyen kapták a helyet, áprilisban határozottan cáfolta a Jobbik szóvivője, Jakab Péter, mondván, Simicska is a piacról él. A cégeket azóta is hiába keressük, a párt szóvivője pedig még mindig azt mondja: majd ha vége a kampánynak, megmondják, mennyibe került. Azt viszont még nem tudja, mikor lesz vége a kampánynak.
„Az aktuális politikai helyzettől és a pénztárcánktól függ.”
Az Állami Számvevőszék felé ígéretük szerint pontosan elszámolnak, kérdés azonban, a nyilvánosság felé mennyiben teszik ezt meg: Jakab ugyanis azt mondta, a cégek azt kérték, a plakátok darabárát ne árulják el, az ugyanis üzleti titok. Más piaci szereplő sem tudja a költségeket megbecsülni: a plakátok normál ára ugyanis nagyon sok tényezőtől függ, az egyik ilyen az, hol, például melyik városrészben helyezik el.
A Fidesz mindenesetre immár sorozatosan igyekszik megakadályozni, hogy ilyen ellenszéllel még egyszer szembe találja magát. Először Kósa Lajos és Halász János benyújtotta a Lex Mahirt, a javaslat szerint párt csak piaci áron hirdethet plakátokon, kampányidőszakban a tarifát is nyilvánosságra kell hozni. Vagyis Simicska Lajos nem tudná piaci pozícióit kihasználva pártszimpátiája szerint adni a felületet. A legfrissebb Fidesz-ötlet pedig már az, hogy kampányidőszakon kívül se a pártok, se kormány ne plakátolhasson.
A Jobbiktól most annyit tudtunk meg: önerőből és a 150 milliós folyószámlahitel meg nem határozott részéből fizetik a plakátkampányt, az anyagi lehetőségeiket pedig folyamatosan kalkulálják.
Bár az üzenetek egymásra épülnek, Jakab azt állítja, a három lépcsőnek csak az első üzenete volt meg, mikor elkezdték, az csak menet közben dőlt el, hogy folytatás is lesz. Az első és a második üzenet is megihlette a választókat, és a következő kérdéseket tették fel: jó, de mit csinál a Jobbik, illetve hogyan tudja ezt megtenni? Erre pedig szintén plakátokon válaszoltak. Jakab azt egyelőre nem tudta megmondani, lesz-e negyedik üzenet.
„Az a biztos, ami kint van.”
Felvetésünkre, hogy szavaiból azt a következtetést lehet levonni, hogy a Jobbiknak nincs tudatos kampánystratégiája, a szóvivő azt mondja, „van tudatos stratégia, de az nem mindig a plakátokon nyilvánul meg”.
Van, amit csak Simicska és Orbán tud
Jakab szerint nem túl korai a választás előtt egy évvel belefogni egy ilyen kampányba. „A választókkal kommunikálni nincs korán”, azokra próbálnak hatni konkrét üzenetekkel, akiknek nincs túl sok idejük tájékozódni a politikáról. „A közmédiából kiszorítottak bennünket, alternatív kommunikációs eszközökre van szükség a választók megszólításához.”
Kérdésünkre, hogy az „ők lopnak” szlogennel egy új botránynak ágyaznak-e meg, esetleg Simicska Lajostól, a Fidesz egykori pártpénztárnokától várnak-e valamilyen dokumentumokat vagy információkat, Jakab azt mondta, „csak Simicska és Orbán tudja, mit tud Simicska Lajos”, ő nem tudja, befutnak-e információk Simicskától, aki nyíltan vállalta szimpátiáját a Jobbikkal, és halálosan összeveszett Orbán Viktorral.
Jakab azt mondja, a korrupció nem új és különleges információ, nemzetközi intézmények szerint itthon 400 milliárdos kárt okoz, az pedig, hogy ebből nincs büntetőügy, Polt Péter legfőbb ügyész felelőssége. Jakab azt mondja, nem hivatalos belső méréseik igazolják, hogy a párt erősödik, a kampány használ. Az eredményt nem árulta el, de hivatkozott egy Medián-felmérésre, ami szerint a Fideszben csalódott 500 ezer választó kétharmada a Jobbikra szavazna.
Építkezés nélkül is megáll a kampány
Erős bejelentés megalapozása nélkül is van értelme ilyen plakátkampányt folytatni – mondja Róna Dániel politológus arra, a Jobbik vajon előkészít-e valamit az „ők lopnak” szlogennel. Az igazán ütős sztorival amúgy is a kampány finisében, február környékén indokolt előállni. Az Róna szerint nem életszerű, hogy hirtelen ötlettől vezérelve jönnek az újabb és újabb kampányok, bár a politika irracionalitása miatt semmi sem kizárt. A szakértő azt mondja, egy párt népszerűsítése, láthatóvá tétele önmagában is legitimálhat egy ilyen kampányt.
„Nem feltétlenül felépíteni kell valamit, elég emlékeztetni a teljesítményre vagy ráerősíteni a riválisokkal kapcsolatos negatív sztereotípiákra.”
Elképzelhető, hogy emiatt emelkedett a Jobbik népszerűsége, de erre egyelőre nincs bizonyíték. Az mindenesetre látszik, hogy sok a Fidesz és a Jobbik között ingázó szavazó, egyik a másik kárára erősödik. Egyelőre nem lehet megítélni, hogy a Jobbik ellőtte-e a legerősebb üzenetét, vagy sem, a szlogen mindenesetre szerinte jó volt, bár ha a hatást fenn akarják tartani, sokáig ugyanazt vagy hasonlót nem lehet mondani.
Botkát kell lenyomniuk
A Jobbiknak most a baloldal a fő riválisa, a fő kihívó pozícióért folyik a verseny. Ebből a szempontból ha a kampány végén jelennek meg ezek a plakátok, lehet, hogy már elkéstek. „A Jobbik nem akarja, hogy a választás a baloldal és a Fidesz közti választássá egyszerűsödjön le. Nem maradhat le a versenyben, továbbra is a kihívó szerepében kell magát feltüntetnie.”
Ahhoz, hogy a párt fenntartsa a jelenlétét, kellenek hozzá köthető ügyek. A letelepedési kötvénynél – mikor meggátolt egy Alaptörvény-módosítást – ez teljesült, de összességében az utóbbi hónapokban nem szerepelt túl jól a párt, vagy nem túl karakteres, vagy népszerű álláspontot képviselt. Igaz, ez már évekkel ezelőtti történet, de a vasárnapi boltzárat ők is bevezették volna, majd összevissza beszéltek a kérdésben, az olimpiarendezésről is megváltoztatták a véleményüket. A CEU megtartása mellett érvelve is nehezen tudnak szavazókat szerezni. Róna azt mondja, egészében nézve a Jobbik most egy tudatos imázskampányt folytat, a néppárti arculatot próbálja erősíteni, különösen az utolsó üzenettel.
„Azt szeretnék elérni, hogy a Jobbikról ne a náci, fasiszta, szélsőséges jelző jusson az emberek eszébe, hanem az, hogy ez egy néppárt, a Fidesz alternatívája. Ehhez pedig 'a nép pártján' jó szlogen."
Hiába cigányozik vagy fenyegetőzik a Pride betiltásával Vona Gábor, Róna szerint a választásig nem vált irányt a párt, marad a középre húzás. „Vonának egyensúlyoznia kell, a párt radikális szárnyának is kedves üzeneteket kell küldeni, ezért is van Toroczkai László az elnökségben." Róna szerint komoly változás akkor jöhet, ha kudarcba fullad a Jobbik számára a 2018-as választás.