Idegesítő hibák, bajban lévő tanulási nehézségesek, hátrányok a gimnazistákhoz képest – túl vannak a diákok az első szakgimnáziumi érettségin. Van, ahol még javítják, máshol nagyon rossz eredmények születtek. A visszajelzések szerint a gépészek vizsgája volt nehéz, a többieké nem.
A szakgimnáziumi érettségin valószínűleg nem lesz túl nagy a bukási arány, azonban a visszajelzések alapján úgy tűnik, a jó tanulók nem tudják elérni azt az eredményt, ami az erőfeszítésüknek megfelelő lenne – mondja Juhász Ágnes, a Civil Közoktatási Platform szakértője. Ennek az az oka, hogy nagyon későn derült ki, pontosan milyen résztárgyakból kell letenni a szakmai érettségit, így nem tudtak megfelelően felkészülni.
Sulyok Blanka tanár, a Tanítanék Mozgalom egyik vezetője úgy véli, szándékosan nem írták nehézre az érettségit, nehogy botrány legyen. Szerinte a kettest lesz könnyű elérni, bár a panaszok alapján a gépészek vizsgája kifejezetten nehéz volt, volt olyan szakma, ahol kifejezetten könnyűnek titulálták a tesztsort. Az Eduline-nak korábban egy anya azt írta,
"a Műegyetemre készülő gyerekének a jövőjét vették el az érettségivel,"
a szakmai vizsga anyagát 12 tárgyból "gyúrták össze", ráadásul korábban a tanárok jó része nem is tanította komolyan a tárgyat, mondván, úgysem kell belőle vizsgázni. A gyerekek a szakmai érettségin függvénytáblát nem használhattak – ezt más diák panasza is megerősíti –, ami rontotta a vizsgaeredményeket, és így a felvételi esélyét is. Itt a gimnazistákkal futnak versenyt, akik – szakgimnazista társaikhoz hasonlóan – a matek- és fizikaérettségin használhatták a segédeszközt. Az anya elmondása szerint az osztályban a legjobb érettségi dolgozat 42 pontos lett a 100-ból.
Két másik diák anyja is azt közölte, pár diák kivételével mindenki megbukott az osztályban. Egyikük azt írta,
"olyan kérdések voltak, amiről azt sem tudják, eszik-e vagy isszák".
Hibák tömkelege
A Tanítanék Mozgalom is gyűjti a panaszokat, eddig 30 érkezett – mondja Sulyok Blanka. Általánosságban azt kifogásolták, hogy a mintafeladatoknak köze sem volt a vizsgafeladatokhoz – holott a Nemzetgazdasági Minisztérium korábbi közleménye ezt jelölte meg az egyik segítségként.
A diákok arra is panaszkodtak, hogy az egyik rajzon nem jelöltek meg egy furatot, anélkül pedig nem lehet megoldani a feladatot. Egy számolós feladatnál a mértékegységet adták meg rosszul, ott vagy szóltak a diákoknak, vagy nem. Az egyik diák azt írta, "ez összezavart, pláne, hogy ezzel kezdtem, és csak később szóltak, hogy hibásan van megadva".
Juhász Ágnes azt mondja, a probléma megoldható ugyan azzal, hogy az adott feladatot nem pontozzák vagy maximális pontot adnak a hibás válaszra is, ám a rossz feladat átgondolására elvesztegetett időt nem tudják visszaadni.
Egy elektronikát tanuló diák azt írta, "az érettségi legnagyobb részét kitevő tárgyakat csak az utolsó évben kezdték el tanulni, mert csak az utolsó évi tantervben voltak benne. Ezen kívül az érettségi előtti este közölte a tanárunk, hogy nem az a szoftver lesz feltelepítve a gépekre, amit tanultak, így még elindítani sem tudtam, hogy megoldhassam a feladatot".
Juhász szerint a hibákat az okozhatta, hogy mindössze négy hónap volt összerakni a vizsgafeladatokat, míg normál esetben ezek hosszabb ideig készülnek.
Kapkodás és kreatív megoldások az utolsó pillanatban
Sok múlt azon is, ki hol tanult: a néptáncosoknak például rohamtempóban kellett pótolniuk a tánctörténetet, hogy valahogy meglegyen az érettségi. A festőnek készülők egy kérdést kaptak festészetből, a kéttannyelvű iskolákban még ennél is nagyobb volt a kapkodás. A szakmai vizsgát több tantárgyból rakták össze, ezeknek jellemzően csak egy részét tanulták a diákok idegen nyelven. Így két lehetőség volt: mindent megtanulnak idegen nyelven vagy a szakmai vizsgát magyarul teszik le, de akkor kell egy plusz tárgyat választaniuk, feltéve, ha volt egyáltalán választási lehetőség.
Az egyesület tagja, illetve Juhász Ágnes is azt mondja, a szakmai vizsgára az anyagot több esetben úgy állították össze, hogy a szaktanár által zanzásított verziót a nyelvtanár lefordította.
„Eszeveszett munkát végeztek a tanárok”
– mondja Juhász.
A tanulási nehézségekkel küzdőknél nagyon komoly kérdés, hogyan pontozzák és osztályozzák a szakmai érettségi vizsgát, ahol olyan feladatokkal is szembesültek, ami alól fel vannak mentve – mondja Juhász Ágnes. A szakértő arról is beszélt, a most 9. évfolyamosok tanterve lényegesen más, mint a többieké, ezért számukra is ki kell dolgozni az új érettségi követelményeket. A jogszabályok szerint ezt két évvel az érettségire jelentkezés előtt kell nyilvánosságra hozni, ami jövő február, így megint csak pár hónap van a munkára. "Semmi információ nincs arról, hogy ezt a munkát elkezdték volna. Ez felelőtlenség."
Sulyok Blanka azt mondja, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) tájékoztatása szerint nagyon nehéz peres úton fogást találni a problémákon, de azt vizsgálják, van-e lehetőség Alkotmánybírósághoz fordulni. Ugyanezt fontolgatják a kedden elfogadott törvény ügyében is, amely sokak szerint megvonja a mentesség lehetőségét a tanulási nehézséggel küzdőktől, bár Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa állítja, hogy ez nincs így.
Külön körlevél, kiemelt figyelem
A kifogásokkal kapcsolatban megkerestük a szakgimnáziumokért felelős Nemzetgazdasági Minisztériumot, válaszával a cikket majd frissítjük. A tárca mindenesetre május közepén azt írta, a vizsgák mindenhol zavartalanul lezajlottak, 36 vizsgatárgyból középszinten 25 090, emelt szinten pedig 1784 tanuló érettségizett.
"Miután idén először tettek ágazati szakmai érettségit a diákok, a szaktárca mindvégig szem előtt tartotta, hogy a tanulók és az őket felkészítő és vizsgáztató tanárok körében is nagyobb az izgalom és a bizonytalanság a megszokottnál.
Ezért számos intézkedést tettek a nyugodt vizsgalégkör megteremtése, valamint a zavartalan lebonyolítás érdekében,
hogy mindenki megfelelően felkészülhessen az előtte álló feladatra. Az új szakmai érettségi vizsgatárgyakhoz emelt és középszintű írásbeli mintafeladatokat és szóbeli mintatételeket tettek közzé, szülői értekezleteket tartottak, emellett különórákat szerveztek, illetve a vizsgáztató és felkészítő tanárok ágazatonként történő felkészítése is megtörtént."
A közlemény szerint az érettségi szabályos és méltányos lebonyolítására külön körlevélben is felhívták az igazgatók figyelmét, külön kiemelték, hogy ha a sajátos nevelési igényű tanuló valamely más kötelező vizsgatárgyból felmentést vagy könnyítést kapott, ezeket az ágazati szakmai vizsgatárgyak esetén is figyelembe kell venni a hasonló jellegű feladatok esetén.
A szakgimnáziumi érettségit óriási tiltakozás előzte meg – miután a részleteket csak későn, december végén közölték –, ám a diákok és szakmai szervezetek képviselői hiába fordultak a minisztériumokhoz és az ombudsmanokhoz, a vizsgákat nem tolták el.