Hiába próbálta távol tartani fővárostól a Tombor–Rogán–Habony triászt Tarlós István főpolgármester. A BKV egyszer már eredménytelennek nyilvánított, majd tavaly újból meghirdetett milliárdos takarítótenderének győztesei között Tombor András érdekeltsége is megtalálható.
A takarítás nem tűnik bonyolult feladatnak, kivéve, ha az álmokban olimpiára leginkább alkalmas nem pályázó városról, Budapestről van szó. Tavaly megannyi botrány után ismét nekifutottak a BKV járműveinek és épületeinek takarításáról szóló közbeszerzésnek, amit ezúttal eredményesnek nyilvánítottak. Az autóbusz, villamos, metró, HÉV – bár ez az üzemág állami kézben van – járműtelephelyek, járművek és állomások, valamint az irodaházak és egyéb létesítmények takarítására vonatkozó tenderre hat cég nyújtott be ajánlatot, a BKV idén márciusban három nyertessel kötött szerződést. Az erről szóló hirdetmény ma jelent meg az unió hivatalos értesítőjében.
A nyertesek között található a PQS International Kft., amely a Renomé társaként 2008 óta szerződéses partnere a BKV-nak. De a Renoméval ellentétben a szerződés lejárta után se esett ki a pikszisből, és 2012-ben több részszerződést is sikerült megcsípniük (az előzményeket a cikk második felében olvashatják – a szerk.). Így ők kapták meg a metró- és HÉV-járműtelepek, állomások, üzemi területek és járművek takarítását. A győztesek között van a BBM Budaber Zrt. is, amely eddig az M4-metróvonal utasforgalmi és üzemi területek, állomások tisztaságáért felelt.
Tombor András nélkül nem megy
Furcsa módon el sem indult a tenderen a korábban három szerződést (HÉV, M4-es metró járműtelep és járművek) is elnyert B+N Referencia Zrt. A korábban Simicska Lajos érdekkörébe tartozó céget, amelyben korábban Tombor András is megfordult, vélhetőleg másutt kárpótolták az itteni bevételkiesésért. A cég 2015-ben többmilliárdos tendert nyert, köztük a HÉV-eket később átvevő MÁV 11,5 milliárdos takarítási tenderét. A cég egyébként Simicskától némi vargabetűvel időközben Tombor András üzleti partneréhez, Kis-Szölgyémi Ferenchez került.
Bekerült viszont a BKV tendergyőztesei közé a DIG HUNGARY Kft. A cég többségi tulajdonosa 2015 októbere óta az EMPTIO Investment Kft., amelynek viszont egyetlen tulajdonosa Tombor András, akit Orbán Viktor miniszterelnök titkos tanácsadói között tartanak számon, akárcsak Habony Árpádot.
A BKV a fenti három cégtől rendelt takarítási szolgáltatást 2,87 milliárd forintért. A szerződés 3 évre szól, de két évvel meghosszabbítható. A szerződés összege 30 százalékkal változhat a megrendelt szolgáltatásoktól függően.
Tarlós István korábban szóban és tettben is jelezte: nem akarja, hogy a Habony–Rogán–Tombor-érdekkör a budapesti közbeszerzéseken szedje meg magát.
Mesterházy Ernőre emlékeznek még?
A takarítás kényes kérdés a főváros közlekedési cégénél. Nem csupán azért, mert a hiánya nagy támadási felületet ad a város-, illetve a cégvezetés kompetenciájának megkérdőjelezésére, hanem azért is, mert a Központi Nyomozó Főügyészség többek között a takarításra kötött 2008-as szolgáltatási szerződés miatt gyanúsította meg nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezeléssel az előző főpolgármester, Demszky Gábor tanácsadóját, Mesterházy Ernőt még 2010-ben.
Az ügyészség akkori közlése szerint Mesterházy – a BKV veszteséges működése ellenére – utasította a társaság vezetőit arra, hogy a cég takarítási munkáira egy általa megjelölt kft.-vel szerződjön. A kijelölt cég az ügyészség szerint nem volt képes az összes szükséges munkát önmagában elvégezni, ezért konzorciumot alakított a BKV-nál hosszabb ideje takarító céggel. A kieszközölt szerződés az ügyészség szerint 163 millióval drágította meg a takarítást a BKV-nál.
Mesterházyt azóta ugyan felmentették, de a BKV-ra azóta is dermesztően hat a takarítás ügye. A nagy konc ugyanis olyanokat is csábítónak tűnt, akik korábban nem mutattak különösebb érdeklődést a fővárosi cég iránt.
A 2008-as vállalkozói keretszerződésen a BKV a Renomé Kft. és a PQS International Hungary Kft. által alkotott konzorciumot bízta meg hároméves időtartamra a vállalat „valamennyi járművének, irodaépületének, telephelyének, utasforgalomi területének, vonali létesítményének évszaknak megfelelő takarításával”. A BKV a feladat ellátására nettó 6,8 milliárd forintot szánt kikötve, hogy az összeg azonban az elvárásoktól függően további 20 százalékkal növekedhet.
A Renomé már korábban is a BKV-nak dolgozott, így lett főszereplője a cég egyik korai botrányának. 2007 végén ugyanis azzal került a hírekbe, hogy egy revizori jelentés szerint dupla szerződéssel vett fel milliókat a HÉV graffitimentesítéséért, és jelentősen túlszámlázott több munkát. A revizort kirúgták a BKV pedig szerződést kötött a céggel a takarításra. A kontraktus 2012-ben járt le.
A főváros 2011-ben ki is írt egy tendert, amelyben meglehetősen szigorú feltételeket szabott, mondván a BKV-nak fontos érdeke fűződik ahhoz, hogy az ajánlattevők igazolni tudják: valóban alkalmasak a feladat elvégzésére. Az előzmények ismeretében érthető az óvatosság. A pályázatra több mint egy tucat cég jelentkezett, a vállalat végül más és más céggel szerződött a különböző részfeladatokra.
A BKV 2014-ben újabb közbeszerzést hirdetett a takarításra, de végül eredménytelennek nyilvánította a hét részből álló tendert, mondván az egyik ajánlattevő súlyosan megsértette az eljárás tisztaságát, illetve a többi pályázó érdekeit.