A VS.hu szerint a 4-es metró történetében eddigi példátlan leálláshoz valamennyi résztvevő hozzátette a magáét péntek este: megzavarodott a vonatirányító rendszer, nem működött a kommunikáció, figyelmen kívül hagyták a diszpécser utasítását az utasok.
A 4-es Budapest legfiatalabb metróvonala. A szerelvények automatizáltak, a kezdeti tesztidőszak lezárása után már vezető nélkül közlekednek. Az infrastruktúra és a járművek is újak, így ezen a vonalon elvileg mindennek működnie kellene nagyobb fennakadás nélkül.
Az utasok az elmúlt években inkább a 3-as metró vonalán voltak kénytelenek hozzászokni ahhoz, hogy időnként füstölnek a túlkoros szovjet kocsik, és emiatt illetve a leromlott pálya miatt is rendszeresek a fennakadások. A hétfői, Pillangó utcai baleset miatt a 2-es metrónak sincs igazán most jó híre az utasok között.
Péntek este pótlóbusz járt egy ideig a 4-es metró helyett, mert a beszámolók szerint az egyik szerelvény eleje állítólag füstölt, ezért megállt a pályán húsz méterre a Szent Gellért téri állomástól. Az utasok az oldalsó mentőjárdán keresztül hagyták el a szerelvényt, majd az alagúton át gyalogoltak ki a Szent Gellért térre a Móricz Zsigmond körtér irányából. A katasztrófavédelem szerint összesen 122 ember hagyta el a metrót így.
Füstölés volt a 4-es metrón, az alagútból jöttek fel az utasok
A BKK szerint áramellátási gondok miatt állt le péntek este a budapesti, automatizált 4-es metró. A beszámolók viszont arról szólnak, hogy az egyik szerelvény eleje füstölt. Az utasok az alagúton át gyalogoltak ki a felszínre.
Az egyik utas a hvg.hu-nak azt mesélte: amikor a Szent Gellért tér felé tartottak, erős füstszagot éreztek, a metró megállt az alagútban és nyomták a vészjelzőt, de 10-15 percig semmi nem történt, a segítő hang annyit mondott, hogy várjanak. Ezután kinyíltak az ajtók és az utasok egymást segítve az alagúton keresztül mentek el a Szent Gellért térig. Semmilyen tájékoztatást nem kaptak, többen nagyon megijedtek – panaszkodott.
Több tényező együtt okozta a káoszt
A VS.hu szakemberek segítségével rekonstruálta, mi is történt péntek este a 4-es metróban.
Először a metrószerelvények irányításáért felelős rendszer hibásodott meg: valamiért téves helyzetértékelést adott, majd a Kálvin tértől a Szent Gellért térig tartó szakaszokon áramtalanította a vágányokat. A téves intézkedést a lap forrásai szerint a peronszint alatt elhelyezett radarok zavara okozhatta, amelyek a vágányokat ellenőrzik, és feszültségmentesítik azokat, ha valami vagy valaki rájuk kerül.
Az alagútnak ezen a szakaszán ekkor két szerelvény haladt különböző irányban, és mindkettő az alagútban ragadt, miután feszültség hiányában az automatika lefékezte a járműveket.
A szakemberek szerint az utasok nem füstöt érezhettek, hanem füstszerű szagot. Az új metrókon olyan rendszer működik, amely a fékezéskor keletkező energiát visszatáplálja a hálózatba. Feszültségmentesítéskor azonban ezt a visszatáplálást ki kell iktatni, és ilyenkor a szerelvényekre telepített ellenállások hővé alakítják a fékezési energiát. Az ellenállások rendeltetésszerűen működésbe léptek pénteken, de mivel ez volt az első alkalmuk erre, az utasok füstszerű szagot észleltek, ami teljesen normális. Egy szakértő ezt egy hasonlattal magyarázta: amikor a villanyrezsót először használjuk, nem füstöt, de füstre emlékeztető szagot érzünk, mégse visszük vissza a boltba.
A megállás után az utasok segítséget kértek a kocsiból. Az ottani segélyhívó rendszer olyan, mint a walkie-talkie: a hívott csak akkor tud válaszolni, ha a hívó befejezi. A diszpécserrel azonban egyszerre öten-hatan is beszélni akartak az elakadt vonaton, így nem jutott célba minden üzenet, köztük az sem, hogy várjanak nyugodtan a mentőcsapatra.
Nem is vártak, ehelyett a diszpécser felszólítása ellenére kinyitották a vésznyitókkal az oldalajtókat, és útnak indultak. Ez akár életveszélyes is lehetett volna, mivel nem tudták biztosan, feszültségmentes-e a pálya vagy sem.
A VS.hu forrásai az eset tanulságának nevezték azt, hogy az utasoknak vészhelyzetben nem szabad önállósodniuk, fegyelmezetten kell követniük a szakemberek utasításait.