Van élet a diákok körében Facebookon túl is
Idén is elindult az Online Demokrácia Activity (O:DA) nevű játék. Célja, hogy a diákok szűkebb és tágabb környezetükért felelősséget érző és vállaló felnőttekké váljanak. Pesthidegkúti gimisek vitatták meg például, hogy lehetne jobb oktatás Magyarországon.
„Szeretnéd személyesen is megtapasztalni, hogyan működik a társadalom és TE mit tudsz tenni benne? Meg akarod tudni, mire vagy képes és mit nyerhetsz vele? Hát, TEDD O:DA MAGAD egy csapat tagjaként!” – szólt idén is a 4-5 fős csapatoknak szóló verseny felhívása.
A Baranovits Alapítvány által szervezett többfordulós vetélkedőn hazai és határon túli középiskolás csapatok versengenek egymással. A több hónapja tartó vetélkedésben részt vesz a Klebelsberg Kuno Gimnázium 11. osztályos diákokból álló csapata is. Nevük Club Malala, amelyet Malala Jusafzai ihletett, a pakisztáni származású emberjogi aktivista, aki amikor a radikális iszlamista tálibok megtiltották falujában, hogy a lánygyermekek tanulhassanak, az interneten keresztül kezdett kampányolni az intézkedések ellen, mindössze 11 évesen. Sok fenyegetést kapott emiatt, sőt a tálibok gyilkosokat küldtek rá, és 2012 októberében egy iskolabuszon meg is támadták. Malala súlyosan megsérült, de túlélte a merényletet. 2013-ban megkapta a nemzetközi Gyermekbékedíjat, majd 2014-ben a Nobel-békedíjat is.
A klébisek célja – mint mondták -, hogy felhívják a figyelmet a Malala által képviselt értékekre. Hisznek abban, hogy mindenki egyenlő és ez független a nemi identitástól, bőrszíntől, szexuális beállítottságtól vagy vallástól. Ebből kifolyólag mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításhoz.
A háromfordulós online versenyben idén a diákoknak foglalkozni kellett az 1956-os forradalom történetével, tanulságaival, mának szóló üzenetével. A Club Malala csapat különböző generációk véleményét kérte ki 1956 jelentőségéről és arról, hogy a mai megemlékezési formák mennyire szólnak ténylegesen a forradalmárok küzdelméről. Végig kellett gondolniuk, hogy vajon milyen mozgatórugók hatására vonultak az utcára a "pesti srácok" és áldozták akár az életüket is. S persze próbáltak választ keresni arra is, hogy vajon azok az értékek, amelyek mellett 1956-ban kiálltak a magyarok, értéknek számítanak-e ma is. (A forduló egyik feladatmegoldása itt látható.)
Talán a legérdekesebb az utolsó forduló, ahol a diákok az „álomiskola” kérdését járták körül. Milyen lenne az oktatás egy teljesen futurisztikus és számítástechnikailag maximálisan felszerelt világban? Mitől jó tanár a tanár és lesz a diák jó tanuló? Milyen felfogásra és eszközökre lenne szükség, hogy a leghatékonyabban készítsék fel a gyerekeket az életre? Hogyan és miként lehetne átértelmezni a tanár-diák kapcsolatot? Egyáltalán, 20 év múlva beszélhetünk-e még a mai értelemben vett iskoláról? Lesznek-e még hús-vér tanárok vagy videó konferencia keretében lehet elsajátítani a tudást? Mi tartozik 20 év múlva a "tudás" körébe?
Mondani sem kell, ez a kérdés mennyire aktuális manapság. Az O:DA utolsó online fordulója arra ad lehetőséget, hogy maguk a diákok fogalmazzák meg elképzeléseiket a jövő iskolájával kapcsolatban. Iskolaépületet terveznek, tantárgyakat gondolnak végig, alapvető oktatási elveken vitatkoznak. Azt gondoljuk, a verseny során létrehozott elképzeléseket érdemes lenne a későbbiekben azoknak is megismerni, akik az oktatás megújításával foglalkoznak.