Itthon MTI 2016. november. 09. 21:38

Szakértő: A Jobbik-jelenség is ott lehet Trump sikere mögött

Hogyan arathatott győzelmet Donald Trump az amerikai elnökválasztáson, ha a közvélemény-kutatások nagy többsége ellentétes eredményt jósolt a szavazás előtt? Íme a pszichológus szakértő válasza.

Sok ember kínosnak érezhette felvállalni, hogy Donald Trumpra fog szavazni, ezért inkább nem volt őszinte a közvélemény-kutatókkal - mondta Berkics Mihály, az ELTE Pszichológiai Intézetének egyetemi adjunktusa arra a kérdésre válaszolva, hogyan arathatott győzelmet Donald Trump az amerikai elnökválasztáson, ha a közvélemény-kutatások nagy többsége ellentétes eredményt jósolt a szavazás előtt.

A szakember szerint legalább három ok állhat a háttérben.

A Jobbik-jelenség

Először is, mint kifejtette, a szavazók hajlamosak rejtőzködni, ha úgy érzik, kellemetlen lenne számukra mások előtt bevallani, hogy kire szavaznak. Az amerikai elnökválasztási kampányban számos kellemetlen cikk jelent meg a republikánus jelöltről a mainstream médiában, amelynek hatására sokan érezhették úgy: jobb, ha inkább nem vallják be, kivel szimpatizálnak. 

Berkics Mihály a 2009-es magyarországi európai parlamenti választásokat felidézve rámutatott, hogy előtte a Jobbikot nagyon kicsinek mérték a közvélemény-kutatások, aztán a párt végül a szavazatok mintegy 15 százalékát megszerezte. A választás után már a felmérésekben is megjelent ez a tizenöt százaléknál is nagyobb jobbikos tábor, ami valószínűleg azt jelzi, hogy amikor a párt támogatóiban tudatosult, hogy többen vannak, mint gondolták, már nem érezték kínosnak felvállalni az álláspontjukat a kérdezőbiztos előtt.

A közvélemény-kutatások ellentétes eredményének másik oka az lehet, hogy az utolsó felmérések és a szavazás között történt valami, ami megváltoztatta a szavazók preferenciáit. Berkics Mihály szerint előfordulhat, hogy Hillary Clinton lehetséges szavazóit elbizonytalanították a demokrata elnökjelölt elektronikus levelei miatti FBI-nyomozással kapcsolatos hírek.

A magyar szakember szerint a harmadik lehetséges ok, hogy módszertani hiba történt a kutatásokban, ami viszont azt jelenti, hogy sok cég egyszerre követte el ugyanazt a hibát, hiszen a többség Hillary Clinton előnyét mutatta. Berkics Mihály szerint az egyik eshetőség a rossz mintavétel.

Mint fogalmazott, az ilyen felmérésekkor néhány ezer embert kérdeznek meg, akik kicsiben leképezik azt a sokaságot - nem, életkor, lakóhely, iskolázottság, faji és etnikai hovatartozás tekintetében -, amelynek a véleményét akarják felmérni. "Ha itt elrontanak valamit, tehát valamelyik csoportból túl kevés vagy túl sok embert kérdeznek meg, az akár erősen torzíthatja az eredményeket."

Hirdetés
Itthon Lengyel Tibor 2025. január. 08. 15:15

Orbán indiai csodadoktor kalauzánál 2 millió is lehet egy tisztítókúra, mégis milliárdos veszteséget halmozott fel a cége

Az ájurvédikus gyógyító, Krishna Kumar Gattyán Györggyel közös életmódcége masszázst, gyógyteát és tisztítókúrát árul, de kezdettől fogva veszteséges. Kumar saját cége még inkább: milliárdos mínuszt görget maga előtt, igaz, nemrég ezt a lyukat betömte. Gattyán a veszteségek ellenére megtartja a tulajdonrészét, és az is kiderült, miért éppen Kumarral állt össze.