Bihari Ádám
Szerzőnk Bihari Ádám

Volt, hogy még az aprót is kilopták az utasok csomagjából, úgy kapták meg a poggyászukat a Liszt Ferenc Nemzetközi Reptéren. A reptér Facebook-oldalán rengeteg a panasz, pedig a Budapest Airport szerint egyáltalán nem biztos, hogy itt történnek a lopások. Tippeket azért ők és a biztosítási szakértő is adtak.

Történik, hogy az ember átszenvedi magát London árvíz tépázta közlekedési káoszán, ahol még a buszsofőrök is az aznap reggel nyilvánosságra került Brexit-pofon szörnyű csapásán sopánkodnak vagy örvendeznek, és cirka két és fél óra alatt eljut a lutoni reptérig. Itt a check-in pultnál már kissé elcsigázva felhelyezi mini bőröndjét és már a következő feladatra koncentrál, több ezer sorstársával együtt átjutni a sötét történelmi emlékeket idéző, karámbaterelős biztonsági átvizsgálásokon. A késés, a boarding utáni értelmetlen, levegőtlen lépcsőházban várakoztatás fájdalmai most zárójelesek, a lényeg már Budapesten történik. A poggyászkiadást követően ugyanis a késésnek köszönhető késő éjszakai időpontban már elég ha jön a bőrönd, csak menjünk. Jön is. Pár nappal később derül csak ki, hogy kicsit könnyebben, mint ahogy a szalag elvitte. Készpénz, parfüm, Isten véletek.

Az elveszett csoport

A reptér elveszett poggyászokat kezelő szolgáltatóihoz küldött levelünkre csak két helyről érkezik válasz. A Security Lost&Found részlegről, a BUD Security Kft.-től csak annyit írnak, hogy „a keresett tárgyak nem kerültek hozzánk leadásra”, amiben egy pillanatig nem is kételkedik senki. Az Elveszett Poggyászkezelő Csoport (melynek a nyelvtani elválasztási szabályok átértelmezésével sikerült végtelenül dramatikus nevet adni) egy részletes levelet küld. Európai módon elnézéskéréssel indítanak, sajnálják, aztán közlik, hogy készpénzre a légitársaság felelőssége nem terjed ki. Ami rendben is volna, más kérdés, hogy a lopás meg nincsen rendben.

AFP

Szívességi jegyzőkönyv

Cserébe viszont felajánlják egy ún. COURTESY, vagyis „szívességi jegyzőkönyv felvételét”. Megemlítik, hogy van olyan utazási biztosítás, ami az ilyen veszteséget fedezi, de az nem derül ki, hogy a szívességi dokumentumnak van-e ehhez bármi köze, haszna. A parfüm esetében már könnyebb az ügy, arról tudnak rendes jegyzőkönyvet is kiállítani, mindössze a következő adatok, dokumentumok, fényképek kellenek hozzá: repülőjegy, beszállókártya, poggyászcímke, fénykép a hiányosan kézhez kapott poggyászról, az elveszett tárgyak darabszáma, márkája, a vásárlásuk ideje és értékük is. Erre pedig a poggyász kézhezvételétől 7 nap áll rendelkezésre.

Még az aprót is kilopják

Az eset azonban semmiképp sem számít egyedinek. „Sajnos én is azon emberek egyike vagyok, akit megloptak a reptéren, mivel még nem történt velem ilyen azelőtt, azt hittem, ilyen elő sem fordulhat (utólag belegondolva elég naiv voltam)” – kezdi a történét Júlia, egy elégedetlen utas a Budapest Airport Facebook-oldalán, de az övéhez hasonló esetek tucatjai töltik meg az oldal véleményezési rovatát. Júlia még szerencsésnek tekintheti magát, hiszen az 5 órás késés után csak kisebb összegű készpénzt (még az aprót is!), néhány doboz cigarettát és két tábla csokoládét vettek ki a bőröndjéből. Alexandra már arról ír, hogy a lezárt bőröndjének zárszerkezetét szétroncsolták, „azt azonban már csak az otthoni tüzetesebb átvizsgálás után vettem észre, hogy több értékes tárgy (többek között parfümök, amelyeket nem tehetek kézipoggyászba), ruhadarab hiányzott a bőröndből”. Alexandra a indulási és az érkezési reptéren is jegyzőkönyvet vetetett fel, de sehonnan nem kapott még választ. A legtöbben arra panaszkodnak, hogy hiába vesznek fel jegyzőkönyvet, a legtöbb esetben semmi nem történik. Az egyik utas arról számolt be, hogy a reptéri rendőrségtől 6 év után kapott egy levelet, amelyben közlik, hogy lezárják az ügyet.

„Valakik” bizony lopnak

Bár alaptézisnek tűnik, hogy az ember semmiféle értéket ne tegyen a feladott poggyászába, rövidebb utaknál, főleg Európán belül sokan hajlamosak a kisebb, de értékes parfümöket, ékszereket, vagy egyéb értékeiket a feladott poggyászban elhelyezni, már csak azért is, mert például parfümök esetén 100 ml feletti kiszerelést a szabályok szerint tilos felvinni a gépre kézipoggyászban. Az egyik megoldás a 2500-3500 forintba kerülő fóliázás lehet a reptéren, de ez tulajdonképpen elismerése annak, hogy ha valaki szeretné minden értékét viszontlátni, amit feladott, akkor jobb, ha elővigyázatos, mert a csomag utaztatása során „valakik” bizony lopnak.

AFP / DPA / Marius Becker

Nem tudni, hol dézsmálnak a szarkák

Arról már jócskán megoszlanak a vélemények, hogy ez más reptereken, vagy a Liszt Ferenc repülőtéren történik, de a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy mindenhol. Megkérdeztük a Budapest Airport sajtóosztályát is, hol és hogyan történhet meg a „dézsma”. „Ezt gyakorlatilag lehetetlen bizonyítani, azonban vannak ráutaló jelek. Például ha egy légitársaság Budapestről több útvonalon is repül, de csak az egyik útvonalon kiemelkedő a csomagdézsmálások száma, akkor sejthető, hogy a szarkák a kinti repülőtéren dolgoznak” – válaszolta Kurucz László, a Budapest Aiport helyettes-szóvivője.

Kamerák előtt is lopnak

A csomag viszont a check-in pulttól egy teljesen zárt, szabotázs ellen is biztosított automata átvilágítási rendszeren halad keresztül, végig bekamerázott útvonalon. „A poggyászszalag végén a légitársaság alvállalkozója, a földi kiszolgáló cég munkatársa pakolja fel a csomagot egy konténerbe, vagy úgynevezett dolly-kocsira, amit kiszállítanak a repülőgéphez, onnan pedig bepakolják a repülőgép csomagterébe” – válaszolta a szóvivőhelyettes. Hozzátette, hogy vannak speciális esetek, amikor az automatizált átvilágító rendszer nem képes megállapítani egy csomagról, hogy tartalmaz-e a légiközlekedés biztonságára veszélyes tárgyat, ebben az esetben egy külön bekamerázott helyiségbe kerül a bőrönd, ahol rendőrségi jelenlét mellett felnyitják a bőröndöt átvizsgálás céljából, erről pedig egy igazolást helyeznek el a csomagon belül. Ezzel többen is találkoztak már a Facebook-oldalra írók közül, de ilyenkor nem is veszett el semmi.

Ha szerencséje van, akár pénzt is kaphat

A reptéri elveszett és hiányos poggyászok ügyeit intéző pultnál dolgozóknak elsősorban nem jegyzőkönyv felvételét kellene felajánlaniuk, hanem az utast azonnal a légitársasághoz kellene irányítaniuk – mondja Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) utasbiztosítási tagozatának elnöke. Ha bizonyítást nyer a kár, akkor a légitársaság fizet. Uniós légitársaságoknál általában 1200 eurós összegig, unión kívül általában 20 dollárt fizetnek kilónként az elveszett poggyászért. A társaság erről igazolást is ad és az utas ezzel mehet a biztosítóhoz, ha az előbbi összegnél magasabb a követelése. A biztosító vagy fizet, vagy azt mondja, hogy az érintett kár nem tartozott a biztosítási körbe. A szakértő szerint mindenképpen érdemes a feladás előtt és a megérkezés után is átnézni a csomagot, megrongálták-e a zárat, ha van rajta, látszik-e, hogy valaki hozzányúlt és hiányzik-e valami. Ha valami eltűnt, akkor ugyanúgy, mint az eltűnt csomagoknál, itt is a lost&found pulthoz kell menni. Érdemes pontosan elmondani az elveszett tárgyak listáját, és végig ehhez ragaszkodni. Ha valaki ezt csak otthon veszi észre, akkor is van még 7 napja rá, hogy bejelentse a kárát.

AFP

Azt bárki mondhatja...

A bizonyítás viszont nem lesz könnyű, ha nincs meg a vásárlást igazoló számla. A reptér szóvivőhelyettese az utasoknak azt javasolja, minden lopást jelentsenek a Repülőtéri Rendőrigazgatóságon. „Ez azért is fontos, mert csak a bejelentett lopásokról lehet statisztikát vezetni, ami nagyban segíti a nyomozást” – tette hozzá Kurucz László. Vannak azonban olyan tételek, melyek szállításáért – ha feladták azt az utasok – a légitársaság nem vállal felelősséget. IIyen a készpénz, értéktárgy” – bár az értéktárgy kifejezést valószínűleg elég széleskörűen lehet értelmezni. Szintén figyelni kell az utasnak azokra a kézipoggyászokra, melyet az utazása során, a kapunál átminősítenek feladott poggyásszá. Ebben az esetben az összes értéktárgyat el kell távolítani a poggyászból, mert a poggyász a gép gyomrába kerül.

Megoldás: azt nem lopják el, ami a kezében van

Érdemes tudni, hogy műszaki cikkért és készpénzért senki nem vállal felelősséget, ezért ha ilyen tárgyakat teszünk a feladott csomagunkba, akkor csak a felsőbb erőkben bízhatunk, a légitársaságok és a biztosítók pedig nem tartoznak közéjük.

AFP

Elveszett koffereknél kicsit más a helyzet, ott 2-3 hét várakozási idő van, amíg az elveszett csomag „előkerülhet”. Ebben az esetben érdemes egyeztetni, hogy hol lesz az utas ebben az időpontban, hiszen ha például egyhetes utazásra érkezett valaki és előkerül a csomag, akkor nem lenne érdemes a célországban lévő hotelbe szállítani.

Mindenesetre ha megtörtént a baj, akkor fontos, hogy hivatalos feljelentésnek, melyet a biztosítók is kérnek, csak az minősül, ha a bejelentést aláírták és postázták a rendőrségnek, vagy ha személyesen, akármelyik rendőrségen átadták.

Hirdetés