A Pedagógusok Sztrájkbizottsága szerint több sebből vérzik a köznevelés rendszere stabil működéséhez szükséges jogszabályi feltételrendszer. "A kormányzat újabb és újabb, végig nem tárgyalt, végig nem gondolt, nem egyeztetett ötletekkel áll elő a köznevelés rendszerének újabb és újabb átalakítására" – olvasható csütörtöki közleményükben.
Pedagógusok Sztrájkbizottsága csütörtöki közleménye szerint számos esetben olyan döntések születtek a köznevelési kerekasztal ülésein, amelyeket korábban elfogadtak a sztrájkbizottsági tárgyalásokon.
Ugyanakkor az elfogadott törvénymódosításban nem jelennek meg az állami intézményfenntartó központ és a tanfelügyeleti rendszer átalakítására, a pedagógusok foglalkoztatására, a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatására vonatkozó rendelkezések.
Sipos Imre köznevelési helyettes államtitkár ugyan levélben tájékoztatta az iskolaigazgatókat és pedagógusokat a köznevelési kerekasztal eredményeiről, de a szakszervezet szerint az abban foglaltak túlnyomó többsége nem több ígéretnél.
A kormányzat újabb és újabb, végig nem tárgyalt, végig nem gondolt, nem egyeztetett ötletekkel áll elő a köznevelés rendszerének újabb és újabb átalakítására
– írják a közleményben.
Közleményük szerint hiányoznak a köznevelés rendszere stabil működéséhez szükséges jogszabályi előfeltételek:
- 2016. június 23-áig nem jelent meg a 2016/17. tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet. E nélkül pedig a szeptember 1-jén induló tanévet nem lehet megtervezni,
- 2016. június 23-áig nem jelentek meg az új típusú szakképző iskolák pedagógiai tevékenységének megtervezéséhez szükséges közismereti és szakképzési kerettantervek,
- az állami intézményfenntartás rendszerének átalakítására vonatkozó törvényi szintű szabályozás elmaradt, szorgalmi időben változtatják meg a fenntartói kört,
- belső szabályzatra „bízták” annak a kérdésnek a rendezését, hogy az iskolaigazgató milyen összeg utalványozására jogosult, illetve milyen összeg erejéig tehet javaslatot valamely kiadás teljesítésére. Az egyeztetéseken határozott ígéret hangzott el arra, hogy minden köznevelési intézmény ismerni fogja, milyen keret áll rendelkezésére tevékenységének megtervezéséhez.
A pedagógus-előmeneteli rendszer kapcsán úgy fogalmaznak, elutasítják azt a megoldást, amely végül bekerült a törvénybe: differenciálás a 2017. évi – mindenkinek járó, a kormány által megígért – illetményemelés összegének terhére történhet meg.
A közlemény a sztrájkbizottság követelsével zárul, miszerint:
kormány térjen vissza a tárgyalóasztalhoz: tegyen eleget törvényi kötelezettségének, a velük való egyeztetés ugyanis nem mérlegelés kérdése, és nem helyettesíthető semmilyen más, a kormány által egyoldalúan létrehozott fórummal – olvasható a közleményben.