Itthon MTI 2016. június. 08. 13:10

Tarlós is elismerte, hogy csúszhat a 3-as metró felújítása

A főváros mégis a drágább szolgáltatásmegrendeléssel oldaná meg a 3-as metró pótlását, ha a kormány kifizeti a többletköltségeket. Ezzel azonban a korábbi határidők is tarthatatlanná válnának.

A Fővárosi Közgyűlés szerdán úgy döntött, szolgáltatásmegrendelésével fogják megoldani a 3-as metróvonal felújítása alatt a pótlóbuszokat, ha a kormány ezt támogatja, és ezen konstrukcióval a teljes többletköltséget is kifizeti. A főváros azt is kikötötte, hogy az erről szóló kormányzati döntésnek július 5-ig meg kell jelennie a Magyar Közlönyben.

A döntés értelmében a Budapesti Közlekedési Központ feltételes közbeszerzési eljárást indít a szolgáltatásmegrendelésre. A metrószerelvények kiváltása érdekében mintegy 150 csuklós autóbusz forgalomba állítása szükséges. Ha a kormány részéről nem születik támogató döntés a kijelölt határidőig, akkor viszont a lengyel Solaris buszokat foják megvenni.

Tarlós István főpolgármester a napirend vitájában közölte: a döntés néhány hónapos csúszást okoz a 3-as metróvonal felújítási munkálatainak megkezdésében, és valószínű, hogy 2019 nyarára nem fejeződik be a beruházás. Az eredeti tervek novemberi kezdéssel számoltak. Korábban a főváros egyértelműen az új buszok vásárlása mellett foglalt állást, mert akkor jobban tudnák tartani a határidőket, és ez olcsóbb megoldás is lenne. Az új buszokkal kapcsolatban egyébként komoly vita alakult ki a lengyel Solaris és a magyar Mabi-Bus ajánlata között.

Az eredetileg benyújtott előterjesztésben a kormányzati garanciavállalás határidejét június 20-ra tették, azonban Kocsis Máté és Láng Zsolt kerületi Fidesz–KDNP-s polgármesterek módosító javaslatának elfogadásával ez a júliusi határidőre változott. Ezt azzal indokolták, hogy a június 20-i időpontig véleményük szerint nem áll elegendő idő a kormányzat számára a járműpótlás – előterjesztésben foglaltak szerinti – finanszírozásával kapcsolatos döntés megfontolására.

Ha tehát a kormány a július 5-ig nem nyújt garanciát, nem hoz támogató döntést, akkor a főváros a szolgáltatás megrendelését nem támogatja. Ennek értelmében a járműpótlást biztosító új, alacsonypadlós, csuklós autóbuszok – a BKV Zrt. útján történő – beszerzéséhez szükséges forrást az idei költségvetésből biztosítanák, legfeljebb 9 milliárd 700 millió forintig. Ebben az esetben 110 új Solaris autóbuszt vásárolnak, a további 40 buszt pedig más vonalakról csoportosítanák át, az érintett vonalakon a csaknem húszéves járműállomány felújítása és forgalomba állítása mellett.

A Tarlós István, valamint Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztésben felhívták a figyelmet arra, hogy a járműpótlás esetleges szolgáltatásmegrendeléssel történő biztosítása kockázatot jelent a 3-as metróvonal felújítása határidőben történő megkezdésére. Kitértek arra: az új buszok beszerzése olcsóbb megoldást jelent, továbbá a pótlási időszak – 3 év elteltével – a BKV Zrt. járműflottájának korszerűsítését is szolgálja, és nem eredményezi a cég dolgozói személyi állományában bizonyosra vehető létszámleépítést.

A közgyűlés a szocialista Szaniszló Sándor javaslatára felkérte a főpolgármestert, kezdjen egyeztetést a MÁV vezetésével arról, hogy a 3-as metró felújítása alatt a jelenleginél több vonatot vehessenek igénybe a BKV-bérlettel rendelkezők.

Horváth Csaba (MSZP) szánalmasnak nevezte azt, amit "a kormány művel a fővárossal". Kocsis Máté indítványa pedig szerinte "bátor megfutamodás".

Gy. Némerth Erzsébet (DK) azt javasolta, hogy tartsanak ki az eredeti elképzelés mellett, és vegye meg a főváros az új, lengyel Solaris buszokat.

Wintermantel Zsolt (Fidesz–KDNP), Újpest polgármestere arról beszélt, hogy közlekedési szakemberként örül a szolgáltatásvásárlásáról szóló megoldásnak, ugyanis – mint mondta – ez a konstrukció tovább bővíti a főváros lehetőségeit, és nem éri hátrány. 

Csárdi Antal (LMP) szerint semmi társadalmi haszna a kiszervezésnek, és azt hangsúlyozta, hogy minden további csúszás kockázatot jelent a 3-as metró működésében.

Tarlós István hangsúlyozta, a fővárost anyagi kár nem érheti a szolgáltatásmegrendelése miatt. Értelmezése szerint bármennyi többletköltsége merül fel a fővárosnak a buszvásárlás helyetti szolgáltatás megrendeléssel, azt a kormány állja – mondta. A szolgáltatás vásárlása miatti csúszásért a városvezetés és a kerületi polgármesterek nem tudnak felelősséget vállalni, mert nem a saját "kérésükről" van szó – tette hozzá. 

Tarlós István elmondta azt is, nem tudják megmondani, hogy a szolgáltató milyen buszokat hoz majd Budapestre. A kormány célja az, hogy ne legyen külföldi buszvásárlás, és tulajdonba már magyar buszok kerüljenek – jelezte. A javaslatot a testület 19 igen, 1 nem szavazat ellenében és 10 tartózkodás mellett fogadta el.

* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség

Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.

Hirdetés
Sport Balizs Benedek 2024. december. 31. 20:00

Garantált a libabőr – ezek voltak az év legszebb magyar sportpillanatai

Utolsó másodperces magyar gólok az olimpián, a foci- és a kézilabda-Eb-n, a férfi párbajtőrözők aranytussal megnyert döntője, példátlan holtverseny női 1500 gyorson, a „semmiből jött” aranyérem taekwondóban és Milák Kristóf olimpiai bajnoki címet érő benyúlása. Csak néhány pillanat az év legszebb magyar sportsikereiből, amelyeket most képekkel és videókkal elevenítünk fel.