Erős konszenzus van az oktatás szereplői közt arról, hogy az általános iskola első négy évfolyama csak az alapkészségek fejlesztéséről szóljon, és a diákoknak egy nap alatt legfeljebb négy 45 perces órája legyen a jövőben – nyilatkozta a Magyar Időknek Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke.
Az optimális óraszámok és tananyagmennyiségek átvizsgálása nem megy majd egyik napról a másikra, ehhez számos szakember, például oktatáskutató, pszichológus bevonására lesz szükség – mondta a Nemzeti alaptanterv (Nat) tervezett módosításáról a Magyar Időknek Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke.
Hozzátette, éppen ezért egy „optimista kísérletnek” tartja azt, hogy már 2017 végére felülvizsgálják a Natot, szerinte ugyanis ennyi idő alatt nehéz lesz kialakítani, hogy mekkora az optimális terheltségi szint a diákok esetében.
Horváth Péter szerint az átmeneti időszakban nem lesz könnyű érdemi változtatást elérni, ugyanakkor előrelépést jelentene, ha az Oktatáskutató és -fejlesztő Intézet javaslata alapján a következő tanév kezdetére az óraszámok átcsoportosíthatók lehetnének. Így felszabadulna valamennyi tanítási idő, amelyet azután az iskolák saját hatáskörben eloszthatnának – közölte a testület elnöke.
Az intézményfenntartó rendszer átalakításával összefüggésben Horváth Péter előrelépésnek nevezte, hogy a köznevelési törvény módosítása értelmében az iskolák rendelkezni fognak elemi költségvetéssel, így tudnak majd tervezni. Pozitívumként értékelte azt is, hogy részben a szakmai-dologi kiadások felett is rendelkezhetnek majd.