Itthon hvg.hu/Origo 2015. szeptember. 24. 18:25

Megrendítően rossz lett a magyar diákok szövegértési tesztje

Kikerültek a 2012-es PISA szövegértési felmérés eredményei, több ponton megrendítően rossz eredményeket értek el a diákok, rengeteg feladatot el sem kezdtek. Számítógépes szövegértési feladatokban a harmincadik helyen zártak a diákok a harmincnégyből. Minden ötödik magyar diák funkcionális analfabéta.

A 2012-es PISA-felmérések részletes eredményei a szakértőket is meghökkentette – írja az Origo. A 15 évesnél idősebb tanulók számítógépes ismereteinek és szövegértési képességének és természettudományos alapkészségeinek összefüggéseit vizsgálták, köztük a digitális szövegértést is. Utóbbi tesztben a magyar diákok alulról a negyedik helyen zártak az OECD-rangsorban a 34 ország közül, minden ötödik funkcionális analfabéta a 2014-es legfrissebb teszt előzetes eredményei szerint.

A portál által megkérdezett szakértők szerint azért húzódott a szokottnál tovább a tanulmánykötet megjelenése, mert a kutatókat is meghökkentette az eredmény. A tesztek kiderült, hogy nem lettek jobbak azoknak a tanulóknak a matematikai, természettudományos készségei, és a szövegértése sem, akiket infokommunikációs eszközök segítségével tanítottak. A matematikai teljesítmény ráadásul még ott romlott is, ahol az egy tanulóra jutó legtöbb számítógépet használták az iskolákban 2003 és 2012 között.

A mértéktartó számítógép-használattal készülő tanulók jobban teljesítettek, mint azok, akik egyáltalán nem, vagy csak ritkán dolgoznak számítógépen. Az intenzitásnak azonban ára van, minél többet használják a számítógépet, úgy romlik a diákok matematikai és szövegértési teljesítménye is. A szakértői magyarázat szerin a tanárok munkájuk jelentős részét bízzák a gépekre, de a programok nem helyettesíthetnek felkészült pedagógusokat. A diákok is nehezebben tudnak koncentrálni a számítógép előtt, pár kattintással el lehet kalandozni a tananyagtól.

A magyar diákok szinte szenvedtek a digitális szövegértési teszten. Egy fiktív belga városról fellelt információkat kellett visszaadják a kérdésekre, a kitalált város honlapján találhatták meg az információkat. A magyar diákoknak igen gyakran akadt nehézségük az információk megtalálásával, rossz helyre kattintottak, vagy sokáig tartott megtalálniuk a válaszokat. A magyar diákok között különösen sokan voltak, akik bele sem kezdtek a digitális feladatba, ez minden ötödik diákra igaz volt.

Hirdetés
hvg360 Tornyos Kata 2024. december. 23. 10:54

Lehet, hogy már nem a magyarok a finnek kedvencei, de azért még mindig nagyon várnak minket – mi igaz a finn sztereotípiákból?

Állandó sötétség, télen-nyáron meg lehet fagyni, kiváló az oktatás, és nem utolsósorban a legboldogabb ország a világon. Nagyjából ezek a jellemzők jutnak eszébe a magyaroknak Finnországról, ahova meglepően kevesen költöznek közülünk, annak ellenére, hogy rokonok vagyunk, más skandináv országok pedig kifejezetten népszerű kivándorlási célpontok. A finn kormány szinte kampányszerűen próbálja beszippantani a külföldieket – hogyan segítik a beilleszkedésüket, és milyen a háborús készültségben lévő Finnországban élni?