100 kilométerrel száguldana a tramtrain Szeged és Vásárhely között
Felújított, villamosított és helyenként kétvágányúra bővített pályán járhat majd Szeged és Hódmezővásárhely között a tramtrain. 20 perces követési időt terveznek, amelyet betétjáratokkal 10 percesre sűríthetnek csúcsidőben. Hódmezővásárhely polgármestere szerint a 2020-ig tartó uniós ciklusban elkészül a beruházás.
A tramtrain a villamos- és a nagyvasúti pályát is használja majd. Szegeden az 1-es vonalon halad majd a belvárosig a Rókusi pályaudvartól. Hódmezővásárhelyen egyvágányú pályát építenek ki a Nagyállomástól a Népkertig, onnantól pedig a nagyvasúti pályára hajtanak majd rá a járművek.
Almási István hódmezővásárhelyi polgármester szerdán azt mondta: a közlekedési beruházással gyors, korszerű és kényelmes összeköttetés jön létre a két megyei jogú város között, több ezer ingázó vásárhelyi és szegedi ember életét könnyíthetik meg.
A két város nagyállomása között nagyjából 100 kilométer/órás sebességgel közlekedő járatok a tervek szerint Hódmezővásárhelyen öt helyen állnak majd meg.
Most az engedélyes tervek és a jogi, üzemeltetési háttér előkészítése zajlik. Az újszerű, Magyarországon korábban még nem alkalmazott műszaki megoldások engedélyezése nehezen látható előre, de a 2020-ig tartó uniós ciklusban elkészül a beruházás – ígérte a polgármester.
A tervező konzorciumban résztvevő Utiber Kft. osztályvezetője Mercz Gábor azt mondta, Hódmezővásárhelyen 3,5 kilométer hosszú egyvágányú villamospálya épülne. A megállók akadálymentes peronjai közelében pedig kerékpártárolókat alakítanak ki.
Hódmezővásárhely-Népkert állomástól a szerelvények a nagy vasúti pályát használják majd, és csak Algyőn állnak majd meg Szeged-Rókus állomásig, ahol a jelenlegi mellékvágány nyomvonalát felhasználva jutnak a szegedi 1-es villamos vonalára.
A nagyvasúti pálya villamosítását a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. készíti elő.
Hódmezővásárhely és Szeged között két helyen – Kopáncs állomás és az algyői Tisza-híd, illetve az M43-as autópálya és Szeged-Rókus között – kétvágányúra bővítik a pályát. A járművek a villamos 600 V egyenáramát és a nagyvasút 25 kV váltóáramát használják majd.
A szerelvények 20 perces követési idővel járnának, ezt a csúcsidőben betétjáratokkal 10 percesre sűrítik.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság bevonásával meghatározták a járművek alapparamétereit: az akadálymentes, légkondicionált, 90 fix ülőhelyes szerelvényeken a rövidebb távolságra utazóknak állóhelyek és lehajtható ülések is lesznek – mondta a szakember.