2015. március. 04. 15:58 MTI Utolsó frissítés: 2015. március. 04. 15:58 Itthon

Ellenőrök szivárogtak be a termékbemutatókra

Súlyos adatkezelési hiányosságokat tárt fel a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) a többek között idősek számára szervezett termékbemutatók, egészségnapok esetében - közölte Péterfalvi Attila, a hatóság elnöke.

A vállalkozások sokszor személyre szóló meghívókkal és kéretlen marketinghívásokkal igyekeznek résztvevőket toborozni a rendezvényekre - közölte a NAIH elnöke.

Ugyanakkor a hivatal tavalyi vizsgálatában általános tapasztalat volt, hogy a termékértékesítés céljából való adatkezelés körülményeiről nem adtak tájékoztatást, személyazonosító igazolványt, TAJ-kártyát ellenőriztek, egészségügyi adatokat kezeltek. Sokszor az idős emberek a termékbemutatón szembesültek azzal, hogy tulajdonképpen adásvételi szerződés megkötése miatt keresték meg őket.

A hatóság tavaly ellenőrzési terv alapján kiemelt területként vizsgálta a termékbemutatókat, a munkatársaik személyesen is részt vettek ilyen rendezvényeken, és 12 esetben indítottak hatósági eljárást. Több esetben milliós bírságokat szabtak ki termékbemutatókkal összefüggésben - közölte Péterfalvi Attila, aki szerint komplex problémáról van szó, és a megoldás is komplexitást követel.

Az eddig lefolytatott eljárások tapasztalatait jelentésben foglalta össze a hivatal, azzal, hogy amíg a döntéshozó, a jogalkotó nem tesz lépéseket, mert nincsenek meg a változtatáshoz szükséges információk, felhívják a termékbemutatót tartó cégeket a törvényes adatkezelés követelményére. Az idős embereknek is segíteni kívánnak, hogy mire figyeljenek oda, ha ilyen termékbemutatón vesznek részt.

Rétvári Bence, a KDNP alelnöke - aki februárban jelentette be, hogy a kisebbik kormánypárt konzultációt indít a nyugdíjasokat gyakran megtévesztő termékbemutatók ügyében - azt mondta, az egész magyar társadalomban ismert jelenségről van szó.

Szerinte egyénként és havonta több ezer ilyen bemutatót szerveznek, és ezeknek mintegy kétharmada esetében jogsértések tapasztalhatók, azaz nem tartják be a fogyasztói jogokat, az idős emberek nem élhetnek például a vásárlástól való elállás jogával. Hozzátette, hogy a nyugdijaspanasz@kdnp.hu címre eddig is érkezett számos jelzés, és ezeket a jövőben is várják.

Rétvári Bence szerint az eddigiek alapján érdemes több törvény esetében átnézni, hogy hol lehet esetleg szigorítást bevezetni. A konzultációkat tovább folytatják, és az eredményekről beszámolnak majd.

Harrach Péter, a KDNP frakcióvezetője arról beszélt, az egészséges társadalom számára fontos követelmény, hogy mindenki biztonságban érezze magát, azaz biztos lehessen abban, hogy nem fogják becsapni, jóhiszeműségével nem élnek vissza.

Bár a fenti jelenség ismert, de az elkövetőket nehéz tetten érni - közölte a frakcióvezető, aki szerint először a konkrét eseteket próbálják felmérni. Emellett civil szervezetekkel, állami szervekkel is felvették a kapcsolatot, és a Tisztelet Társasága is segítséget nyújtott, a hozzájuk befutott panaszok gyűjteményét rendelkezésre bocsátotta. Tájékoztatása szerint várhatóan jogszabály-módosítást is magában foglaló javaslatot szeretnének letenni az asztalra.

Hirdetés
Gazdaság Dzindzisz Sztefan 2025. január. 12. 11:00

Primark a HVG-nek: Meghaladta a várakozásainkat az első hét hónap Magyarországon

Új Primark-bolt nyitása egyelőre nincs tervben, bár vizsgálják a további növekedési lehetőségeket. Elárulták azt is, hogy mennyire keresnek más terméket a férfiak és a nők, kik költenek többet, és hogy szerintük mi különbözteti meg őket magyar vetélytársaiktól és hogy miért fontos az egyszerű vállfa. Emailben feltett kérdéseinkre a cég válaszolt.